خانوادهروابط زناشویی

فواید و مضرات در رابطه زناشویی زیاد

فواید رابطه زناشویی چیزی فراتر از لذت جنسی می‌باشد، با این حال نباید مضرات بی شمار آن را نیز فراموش کرد. در ادامه مطالب به بررسی مزایا و  همچنین فواید رابطه زناشویی برای مردان و زنان می‌پردازیم.

–  تقویت سیستم ایمنی

یکی از فواید رابطه زناشویی می‌تواند تقویت ایمنی بدن و سلامت جسمی بیشتر باشد. تحقیقات نشان داده که افرادی که رابطه زناشویی کمتری نسبت به بقیه دارند، بیشتر بیمار می‌شوند.

– افزایش میل جنسی

شاید برخی از افراد این واقعیت را باور نداشته باشند  که بهترین درمان برای اشخاصی که میل کمتری دارند، رابطه زناشویی می‌باشد. یکی از  مهم‌ترین فواید رابطه زناشویی، درمان خشکی واژن یا درد واژن می‌باشد. همینطور رابطه زناشویی زوجین، جریان خون واژن و خاصیت الاستیسیته آن را بسیار زیاد می‌کند و موجب ایجاد رابطه زناشویی بهتر و افزایش میل جنسی می‌گردد.

– افزایش قدرت عضلات کف لگن و بهتر شدن قدرت کنترل مثانه

حدود ۳۰ درصد از زنان در مراحل گوناگون زندگی‌شان بی اختیاری ادرار را تجربه می‌کنند. بنابراین ارگاسم منظم در زنان موجب تقویت عضلات کف لگن می‌گردد. همینطور با انجام ورزش‌هایی مثل ورزش یوگا هم می‌توانند عضلات کف لگن را تقویت نمایند.- افزایش فعالیت و سوخت و ساز های بدن

یکی دیگر از فواید رابطه زناشویی برای زوجین افزایش مصرف انرژی بدن می‌باشد. رابطه جنسی همچون بیشتر فعالیت‌های فیزیکی با مصرف انرژی همراه می‌باشد.

–  کاهش احتمال حملات قلبی و افزایش سلامت قلب و عروق

از دیگر فواید رابطه زناشویی کمک به حفظ سلامت قلب می‌باشد. نزدیکی زناشویی می‌تواند مقدار هورمون های پروژسترون و همچنین استروژن را متعادل سازد. در نتیجه اگر این نوع هورمون ها از حالت متعادل خودشان خارج گردند امکان دارد بیماریهای قلبی و پوکی استخوان زیادتر شوند.

این راه هم بخوانید بدنیست:  تکلیف جهیزیه بعد از طلاق

 – کاهش درد

از جمله فواید رابطه زناشویی و ارگاسم  این است که این رابطه می تواند حس درد را کاهش دهد و آستانه درد را نیز  بیشتر کند. ارگاسم موجب آزاد شدن هورمون هایی در بدن می‌شود که می توانند از به وجود آمدن سیگنال های درد ممانعت کنند. کم شدن آرتروز، کم شدن علائم سندرم قبل از قاعدگی و حتی کاهش یافتن سردرد، از جمله مزیت‌های نزدیکی زناشویی است.

– کاهش احتمال سرطان پروستات

بعضی از فواید رابطه زناشویی در زوجین فقط مخصوص مردان می‌باشد. تحقیقات روی عده ای از مردان نشان داده که احتمال ابتلا به سرطان پروستات در مردانی که انزال زیادی دارند۱۲  مرتبه در ماه است که نسبت به مردانی که انزال کمتری دارند پایین تر می‌باشد.

– بهبود کیفیت خواب از فواید رابطه زناشویی

از  فواید دیگر رابطه زناشویی، بهبود یافتن کیفیت خواب می‌باشد. رابطه زناشویی می تواند به بهبود یافتن خوابیدن افراد کمک نماید. زیرا که ارگاسم موجب آزادسازی هورمون پرولاکتین می‌گردد و هورمون پرولاکتین خود موجب زیاد شدن احساس آرامش و خواب آلودگی اشخاص می‌گردد. در نتیجه آزاد سازی هورمون پرولاکتین یکی از  مهم‌ترین دلایل خواب آسوده بعد از رابطه زناشویی می‌باشد.

– کاهش استرس

رابطه زناشویی یکی از بهترین روشهای کاهش استرس می‌باشد. چون بغل کردن، لمس کردن و برقراری رابطه زناشویی موجب آزاد سازی هورمونی به نام اکسی توسین می‌گردد و در نتیجه احساس صمیمیت و آرامش  میان زوجین بیشتر می‌شود.

– بهبود روابط اجتماعی از فواید رابطه زناشویی

انسان ها به صورت ذاتی اجتماعی می‌باشند و تعامل با دوستان و خانواده سلامت عمومی اشخاص را افزایش می دهد. یکی از مهم‌ترین مزایای رابطه زناشویی بهبود روابط اجتماعی می‌باشد. زیرا اشخاصی که ارتباط نزدیکی با همسر و اطرافیان خودشان دارند نسبت به افرادی که کمتر اجتماعی می‌باشند، سالم تر و شادتر زندگی می‌کنند.

این راه هم بخوانید بدنیست:  نحوه تحریک و ماساژ کلیتوریس یا چوچوله زنان

– بهتر شدن روابط زوجین

همان‌گونه که ذکر کردیم رابطه زناشویی و ارگاسم، موجب آزاد سازی هورمون اکسی توسین می گردد. این هورمون موجب درست شدن صمیمیت میان زوجین می گردد، به همین خاطر به هورمون اکسی توسین هورمون عشق هم می‌گویند.

مضرات رابطه زیاد زناشویی

همان‌طور که گفته شد  علاوه بر فواید رابطه زناشویی این رابطه موجب آسیب های احتمالی نیز خواهد شد. این آسیب ها بستگی به تفاوت های فردی متفاوت می‌باشد که در اینجا به برخی از آنها اشاره می‌کنیم.

  • خشکی واژن

یکی از شایع ترین عوارض داشتن رابطه زناشویی، خشکی واژن در زنان می‌باشد. هر چه در مدت زمان کوتاه و به مقدار زیاد رابطه زناشویی بیشتری برقرار گردد، بدن رطوبت طبیعی کمتری خواهد داشت. همین مسئله موجب می‌شود که اصطکاک و درد بیشتری در زمان برقراری رابطه زناشویی صورت گیرد و گاهی نیز زن را دچار بیماری واژینیسموس می‌کند.

  • عفونت در ناحیه واژن و مثانه

زنان بایستی بدانند که اگر مراقبت کم و دفعات برقراری رابطه زناشویی بیشتر شود امکان دارد مجاری ادرار و واژن دچار عفونت گردند. این مسئله می تواند به خاطر عدم ترشح رطوبت کافی واژن حاصل شود.

  • التهاب واژن زن

یکی دیگر از عوارض رابطه زناشویی زیاد التهاب و برافروختگی بروی پوست خارجی واژن و حاشیه آن می‌باشد. این مسئله هم با خشکی واژن مرتبط است و به خاطر زیاد بودن تعداد دفعات رابطه زناشویی صورت می گیرد.

  • احساس درد و فشار در مردان

اگر رابطه زناشویی زیاد شود فقط مشکلاتی را برای زنان به وجود نمی‌آورد بلکه برای مردان نیز مشکلاتی را به وجود خواهد آورد. زیرا بخاطر نعوظ زیاد و رسیدن به انزال مثلا ده بار در هفته موجب درد و ناراحتی در قوای جسمانی مردان خواهد شد.

این راه هم بخوانید بدنیست:  مدت زمان رابطه زناشویی مطلوب چقدر است؟

جمع بندی

علارغم فواید رابطه زناشویی مضرات زیادی نیز در زیاده روی در این رابطه وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد تا مانع آسیب های جدی بعدی شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه مقاله بهترین زمان و ساعت برقراری رابطه زناشویی را مطالعه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا