خردسالکودککودک و نوجوان

چطور محبت را به کودکان زیر ۲ سال بیاموزیم؟

اینکه چطور محبت را به کودکان زیر دو سال بیاموزیم باید یکی از دغدغه های بزرگ که مادران باشد چون کودکان باید از همین سنین یاد بگیرند که به احساسات، نیازها، شادی و به طور کلی خود انسان ها اهمیت بدهند و برای آنها ارزش قائل باشند. اگر به عنوان پدر و مادر می خواهید که محبت را به فرزندان زیر دوسال یاد بدهید باید همین رفتار محبت آمیز را نسبت به آنها و اطرافیان خود داشته باشید. به این ترتیب خردسالان شما همین رفتار را یاد می گیرند.

مطالعاتی که روی خردسالان زیر ۲ سال انجام گرفته به وضوح نشان می‌دهد که آنها نسبت به احساسات اطرافیان خود واکنش نشان می دهند. اگر آنها در حال بازی کردن با دوستانشان باشد و یکی از آنها آسیب ببیند به سرعت طرف او می روند و سعی در آرام کردن او دارند. محققان به این نتیجه رسیده اند مادرانی که خودشان از کودک مراقبت می کنند و در تمام طول روز با او ارتباط دارند؛ احساس محبت را بهتر به کودک منتقل می‌کنند.

به عنوان مثال یک دختر دو ساله را در نظر بگیرید که به گریه کردن خواهر یا برادرش که در حال بازی کردن با اوست واکنش نشان می دهد. شاید علت گریه کردن آن دختر، کشیده شدن موهایش توسط این کودک باشد. اگر مادر به جای اینکه کودک دو ساله را دعوا کند و به او بگوید “دیگر موهای خواهرت را نکش” به او توضیح بدهد که “عزیزم کشیدن‌موی خواهرت باعث می شود او دردش بیاید. بهتر است این کار را تکرار نکنی تا خواهرت هم دیگر گریه نکنند.” به این ترتیب می توانید محبت‌کردن را به او بیاموزید.

این راه هم بخوانید بدنیست:  آیا افسردگی در نوزادان هم وجود دارد؟

با این روش، کودک متوجه می شود آسیب رساندن به دیگران موجب ناراحتی آنها می شود. بنابراین برای اینکه ناراحتی آنها را نبیند؛ به خصوص افرادی که به آنها اهمیت می دهد؛ کار خود را تکرار نمی کند و به جای آن محبت کردن را یاد میگیرد.

از دیگر روش هایی که می توان محبت را در دوران خردسالی به کودکان زیر دو سال آموخت؛ جبران کردن اشتباهات است. خردسالان زیر ۲ سال باید از همین سن یاد بگیرند که اگر کار اشتباهی در حق کسی انجام دادند؛ با انجام یک کار خوب می‌توانند آن را جبران کنند. بنابراین اگر کودک شما خواهر یا برادر بزرگترش را آزار داد؛ به جای دعوا کردن او می توانید به او یاد دهید که به عنوان مثال عروسکش را برای دو ساعت به خواهرش قرض بدهد تا ناراحتی او برطرف شود. شما می توانید از او بخواهید که با بردن یک ظرف خوراکی به اتاق خواهرش و معذرت خواهی از او به او محبت کند.

اگر می خواهید محبت را به کودکان زیر ۲ سال یاد بدهید؛ برای آنها کتاب های محبت آمیز بخوانید. خواندن کتاب یکی از روشهای موثر در آموختن محبت به کودکان زیر دو سال است. کتاب های بسیار زیادی وجود دارد که محبت کردن به انسانها نتایج فوق العاده ای در انتها برای قهرمان کتاب به وجود آورده است. شما باید مطمئن باشید که الگوهای مناسبی را در ذهن کودک خود با خواندن کتاب ها به جا می‌گذارید.

خواندن کتاب کودکان را به دنیای دیگری می برد. آن‌ها در تصورات و تخیلات خود غرق می شوند بنابراین می توانید با این کار نیز محبت کردن را به آنها بیاموزید. شخصیت های داستانی را انتخاب کنید که به یکدیگر محبت می کنند و نتیجه آن را نیز می بیند.

این راه هم بخوانید بدنیست:  تست کرونا برای کودکان ضروری است؟

به خاطر داشته باشید که خود کتاب خواندن و گذراندن وقت با کودک ساله تان نشانه محبت کردن به اوست. او متوجه می شود که برایش ارزش قائل هستید و مدت زمانی را به بازی کردن، خواندن کتاب و محبت کردن به او می گذرانید. تمام این عوامل به طور ناخودآگاه محبت کردن را به کودک شما یاد خواهد داد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا