کودککودک و نوجوان

یک مهد کودک خوب باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

مشخصات مهد کودک خوب یکی از مواردی است که هر پدر و مادری برای رفاه کودک خود در نظر می گیرد. بچه ها تا سن سه سالگی نیاز دارند که در بین خانواده و یا نزد یک فرد نزدیک زندگی کنند اما به دلایلی از جمله شاغل بودن مادر گاهی نیاز است که خانواده ها کودک خود را به مهد کودک برده و برای چند ساعت در روز به مربی بسپارند.

بنابراین نیاز است که والدین بدانند مهد کودک خوب باید چه ویژگی هایی داشته باشد که در این مطلب پازل زندگی شما والدین عزیز را با مهد کودک های دارای این ویژگی ها آشنا می کنیم.

مشخصات مهد کودک خوب

در کشور های متفاوت جهان برنامه های خاصی برای سال های پیش دبستانی در نظر گرفته می شود و در کشور ما نیز این دوره رشد اجتماعی برای کودکان زیر نظر سازمان بهزیستی کشور با برنامه بخصوصی پیش می رود که هر ده سال یک بار بازنگری شده و تغییر می یابد. برخی از ویژگی های یک مهد کودک خوب را با هم مرور می کنیم:

  • رعایت نظافت

کودکان به دلیل پایین بودن قدرت دفاعی دستگاه ایمنی شان در برابر انواع بیماری ها و ویروس ها و نیز عدم رعایت قوانین بهداشتی نسبت به بزرگسالان بیشتر در معرض انواع بیماری ها قرار می گیرند. بنابراین یکی از اصلی ترین و مهم ترین ویژگی های یک مهد کودک خوب رعایت نظافت لازم است که نیاز است والدین در انتخاب مهد کودکی با این ویژگی توجه داشته باشند.

  • وسایل متناسب با سن کودک
این راه هم بخوانید بدنیست:  رشد قد از چه سنی و چرا متوقف می شود؟

وسایلی که در مهد کودک برای بازی کودکان در نظر گرفته می شود لازم است که متناسب با سن آن ها باشد تا بدون هیچ گونه نگرانی برای والدین بتوانند با آن بازی کنند. همچنین نیاز است که مربی همواره در کنار کودکان باشد و آن ها را در استفاده از این وسایل و اسباب بازی ها و چگونگی کار با آن راهنمایی کند.

  • کلاس های کم جمعیت

یکی از مسائل مهم در مهد کودک تعداد جمعیت هر کلاس است که توصیه می شود هر کلاس حداکثر دارای ۱۰ دانش آموز باشد تا مربی بتواند برای بچه ها وقت کافی بگذارد زیرا تعداد زیاد دانش آموز در یک کلاس باعث خستگی زودرس مربی شده و نمی تواند کار خود را به درستی انجام دهد

همچنین به دلیل شلوغی زیاد کلاس بچه ها مهارت های لازم را نمی توانند کسب کنند و یاد بگیرند که در جلسات بعد چه کاری را چگونه باید انجام دهند.

  • وضعیت روانی و اجتماعی مربیان

مربی مهد کودک باید اولا از لحاظ روانی سالم باشد و ثانیا باید حداقل واحد های درسی دانشگاهی مانند روانشناسی عمومی، روانشناسی رشد، و روانشناسی کودک را گذرانده باشد. همچنین باید بتواند بر خشم خود کنترل داشته باشد، با کودک همدل باشد، خویشتن دار بوده و بتواند ابراز وجود کند تا رفتاری سالم و به هنجار با کودک داشته باشد.

  • انتخاب بهترین و مغذی ترین تغذیه

در مهد کودک لازم است به تغذیه کودکان توجه کامل شود و خوردن انواعی تنقلات نظیر پفک، چیپس و مواد غیرمغذی دیگر جلوگیری شده و مواد مغذی برای رشد کودک از جمله نان و پنیر و گردو، شیر و خرما، و انواع میوه ها توصیه شود.

  • فضای ظاهری مهد کودک
این راه هم بخوانید بدنیست:  روانشناسان درباره رفتار با کودک حسود چه می گویند؟

بعد از گذشت زمان ۶ ماه کودک باید به مهد کودک عادت کرده و برای رفتن به آن پیش قدم شود در غیر این صورت رفتار او را زیر نظر بگیرید و در صورت تداوم این رفتار سعی کنید به مهد کودک او رفته و ببینید ظاهر و فضای مهد کودک چگونه است زیرا فضای زیبا و تمیز و طراحی شده با نقاشی های رنگارنگ و زیبا باعث می شود که کودک از بودن در آن لذت ببر و در صورت عکس این مسئله تمایل به رفتن به مهد نخواهد داشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا