خانوادهروابط زناشویی

ناتوانی جنسی مردان در رابطه زناشویی و بهبود آن

ناتوانی جنسی مردان شامل کاهش یافتن میل جنسی، ناتوانی جنسی مردان، اختلال در  نعوظ، مشکلات در رسیدن به ارگاسم و زود انزالی می‌باشد. ناتوانی در رابطه زناشویی یکی از قسمت‌های اختلال عملکرد جنسی می‌باشد و امکان دارد به خودی خود یا به خاطر سایر اختلالات جنسی اتفاق بیفتد. ناتوانی جنسی مثل ناتوانی در دستیابی و حفظ نعوظ که به جهت رضایت‌بخش بودن فعالیت رابطه زناشویی لازم می‌باشد تعریف می‌گردد.

 به طور کلی، علت ناتوانی در رابطه زناشویی به دو دسته تقسیم می‌گردد. بسیاری مردان هر دو نوع مشکل را دارند که عبارتند از:

  • دلایل روانی و
  • دلایل جسمانی

دلایل روانی ناتوانی جنسی مردان

ناتوانی جنسی مردان در برقراری رابطه زناشویی بخاطر عوامل روانی از رایج ترین علل ناتوانی رابطه زناشویی است، هرچند مشکلات روانی بیشتر همراه با عوامل فیزیکی یا عملکردی به وجود می‌آید. بعضی احساسات، مثل: عصبی بودن یا خجالت به منظور انجام رابطه زناشویی  استرس در خانه یا سر کار می‌توانند در عملکرد طبیعی جنسی در رابطه زناشویی فعلی اختلال ایجاد کنند.

اشخاصی که مبتلا به ناتوانی جنسی هستند اغلب در رابطه زناشویی با مشکلات روانی مواجه هستند. در این موارد امکان دارد روان درمانی، درمان ناتوانی رابطه زناشویی یا ترکیبی از هر دو موثر‌ باشند. همینطور داروهایی که برای درمان مشکلات روانی مصرف می‌کنند ممکن است موجب ناتوانی در رابطه زناشویی شوند. با این حال، بهتر است قبل از قطع مصرف هر دارویی که مصرف می‌نمایید با پزشک معالج خود مشورت کنید.

ناتوانی جنسی مردان در رابطه زناشویی به دلایل مختلف می‌تواند توسط پزشک قابل درمان باشد، ولی ممکن است افراد کمتری بطور قطعی درمان شوند. در بعضی موارد ناتوانی مردان ناشی از مصرف دارو می‌باشد و تغییر دارو نعوظ را بهبود می بخشد. به طور مشابه، در مردان با داشتن سابقه ترومای شریانی، عمل جراحی می‌تواند موجب درمان ناتوانی رابطه زناشویی گردد.

این راه هم بخوانید بدنیست:  روابط زناشویی بایستی چگونه باشد؟

عواملی که می‌توانند منجر به ناتوانی رابطه زناشویی گردند عبارتند از :

  • اسکلرودرمی یا سفت و سخت شدن پوست بدن
  • نارسایی کلیه ها
  • سیروز کبدی
  • هماکروماتوزیس یا آهن بیش از حد در خون بدن
  • بیماری های مزمن انسدادی ریه

بازیابی کامل سلامت در رابطه زناشویی با درمان های زیر ممکن است امکان‌پذیر نباشند.

  • درمان فشار خون بسیار بالا با رژیم غذایی
  • ورزش کردن
  • کنترل دیابت یا بیماری‌های مزمن دیگر

شناسایی و درمان این وضعیت می‌تواند از پیشرفت ناتوانی جنسی مردان در رابطه زناشویی جلوگیری نماید و بر موفقیت درمان‌های گوناگون تاثیر بگذارد. شرایط غذایی مثل سوء تغذیه و کمبود روی امکان دارد بر ناتوانی رابطه زناشویی تاثیر بگذارد و احتمال دارد با ایجاد تغییراتی در رژیم غذایی این مشکل حل شود.

ناتوانی جنسی مردان در اثر بیماریهای قلبی

تقریبا بیماری‌های قلبی عروقی  نیمی از دلایل ناتوانی در رابطه زناشویی در مردان بالای ۵۰ سال به شمار می‌آیند. بیماری های قلبی عروقی شامل مواردی می‌شود که شریان‌ها و وریدها را تحت تاثیر قرار می دهند. صدمه به شریان‌هایی که جریان خون را به درون آلت می برد، امکان دارد در اثر سخت شدن شریان‌ها یا تصلب شریان یا ضربه به لگن یا پرینه مثلا شکستگی لگن، یا دوچرخه‌سواری دراز مدت اتفاق بیفتد.

ناتوانی جنسی مردان در اثر مصرف مواد

مصرف طولانی مدت دخانیات یا سیگار کشیدن می‌تواند موجب ناتوانی در رابطه زناشویی شود، زیرا با گردش خون ضعیف همراه است و بر عملکرد کورپوس کاورنوزوم تاثیر می‌گذارد.

آسیب شریانی در اثر ضربه

وجود مشکل در رگ‌هایی که آلت تناسلی را تخلیه می‌نماید هم می‌تواند در ناتوانی جنسی مردان نقش داشته باشد. زیرا اگر رگ‌ها به اندازه کافی فشرده نشوند، در زمان ورود خون به آلت تناسلی، خون می‌تواند از آلت تناسلی خارج گردد و موجب نعوظ و سفت شدن کامل و حفظ آن ‌شود. مشکلات وریدی موجب می شود بر بافتی که وریدها بر آن فشار وارد کنند تاثیر بگذارد، به این معنا که مانند بیماری پیرونی بر غلاف سفید بیضه تاثیر می‌گذارند.

این راه هم بخوانید بدنیست:  رفتار عاشقانه با همسر برای زندگی بهتر

تاثیر تداخل دارویی بر ناتوانی جنسی مردان

داروهایی که برای درمان سایر اختلالات پزشکی مصرف می‌شوند ممکن است باعث ناتوانی مردان در رابطه زناشویی شوند. اگر گمان می‌کنید که ناتوانی در رابطه زناشویی به خاطر استفاده از دارو می‌باشد، با پزشک خود در مورد داروهایی که شامل چنین عوارض جانبی نمی‌باشند صحبت نمایید. مصرف داروهای تجویز شده خود را قبل از اینکه با پزشک مشورت کنید قطع نکنید.

 داروهای شایع مرتبط با ناتوانی جنسی مردان عبارتند از:

  • داروهایی که ضد افسردگی می‌باشند.
  • داروهایی که ضد روان پریشی یا برای بیماری روانی می‌باشند.
  • داروهایی که به منظور درمان فشار خون بالا مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • داروهای که ضد زخم معده و زخم روده هستند.

تاثیر جراحی بر ناتوانی جنسی مردان

جراحی در ناحیه لگن امکان دارد به اعصاب و شریان‌های نزدیک به آلت تناسلی صدمه بزند و  باعث ناتوانی در رابطه زناشویی شود. عمل‌های جراحی بروی مغز و نخاع هم امکان دارد موجب ناتوانی در رابطه زناشویی گردند.

تاثیر صدمه به آلت از علل ناتوانی جنسی مردان

ضربه یا صدمه آلت تناسلی و یا رگ‌های خونی و همچنین اعصاب لگن یکی دیگر از فاکتورهای بالقوه در ابتلا به ناتوانی در برقراری رابطه زناشویی می‌ باشد.

جمع بندی

برای کسب اطلاعات بیشتر در این راستا مقاله  برقراری رابطه زناشویی و نزدیکی در دوران پریود را بخوانید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا