کودک و نوجواننوجوان

چطور حس استقلال طلبی نوجوان را کنترل کنیم؟

استقلال طلبی نوجوان دوره‌ای از زندگی اوست که بین کودکی و جوانی باید از آن عبور کند. برای عبور موفقیت آمیز از این مقطع زندگی، نوجوانان نیاز به آزادی هایی برای تجربه کردن هر چیز جدیدی در زندگی خود دارند. اما همچنان باید تحت کنترل و حمایت خانواده قرار داشته باشند تا از مسیر درست منحرف نشوند.

زمانی که حس استقلال طلبی نوجوان شکوفا می شود؛ اختلافات بسیار زیادی بین او و والدین به وجود خواهد آمد. نوجوان دوست ندارد که مانند بچه ها با او رفتار شود. می‌خواهد روی پای خود بایستد؛ به تنهایی با دوستانش بیرون برود یا حتی مسافرت های کوتاه مدت چند روزه با همکلاسی هایش را تجربه کند و از طرف دیگر والدین هنوز نمی‌توانند به طور کامل او را تنها بگذارند و اضطراب ناشی از پیامدهای رها کردن نوجوان موجب می شود که او را محدود کنند.

روانشناسان معتقدند والدین باید حس حمایت و دوست داشتن خود را در جهت افزایش اعتماد به نفس و حس استقلال طلبی نوجوانان به آنها عرضه کنند. والدین باید به علایق و خواسته های نوجوان در این دوره حساس بیشتر اهمیت بدهند و حرف های او گوش کنند و یک فضای خصوصی برای او ایجاد کنند که بتوانند استقلال و اعتماد به نفس خود را پرورش دهند.

اگر می‌خواهید حس استقلال طلبی نوجوان در مسیر درستی شکوفا شود؛ به توصیه های زیر عمل کنید:

  • به عقاید و احساسات نوجوان احترام بگذارید

عقاید و احساسات نوجوان را جدی بگیرید و با او طوری رفتار کنید که نشان بدهد به نظر او در تمام مسائل خانوادگی اهمیت می دهید. اگر با نوجوان خود اختلاف نظر داشتید به او فرصت بدهید که با شما صحبت کند و با در نظر گرفتن شرایط مختلف نقطه نظرات خود را مطرح کند. هنگام صحبت با نوجوان باید خونسردی خود را حفظ کنید و حتی اگر نمی توانید نظر او را بپذیرید باید یک توضیح مناسب و قانع کننده شرایط سنی به او بدهید و محترمانه با نظر او مخالفت کنید.

  • مهارت تصمیم گیری را در نوجوان خود شکوفا کنید
این راه هم بخوانید بدنیست:  بهترین روش پر کردن اوقات فراغت کودکان

یکی از جنبه های استقلال طلبی نوجوان، مهارت در تصمیم گیری و حل مشکلات است. نوجوانان باید بتوانند در برخورد با مشکلات به فکر پیدا کردن راه حل و تصمیم گیری پس از مشورت با والدین خود باشند. برای شکوفایی مهارت تصمیم گیری در نوجوانان باید هنگام بروز مشکلات راه حلهای مختلف را با آن ها بررسی کنید؛ درباره مزایا و معایب هر اقدامی که قرار است انجام شود با آنها صحبت کنید؛ به آنها کمک کنید تا مزایا و معایب راهکاری که اداره داده‌اند را بررسی کنند و به آنها اجازه دهید تا راهکارهای جدیدی با خلاقیت خودشان ارائه دهند. از آنها بخواهید که تصمیم نهایی خود را بگیرند و با عواقب آن نیز کنار بیایند.

  • توانمندی ها و مهارت های او را بسنجید

به منظور رشد و شکوفایی حس استقلال طلبی نوجوانان و کنار آمدن با نوجوان سرکش، باید ریسک پذیری مثبت را در آنها تقویت کنید. به عنوان مثال اگر نوجوان شما دوست دارد در یک کلوپ ورزشی فعالیت کند و وارد جمع آنها شود می توانید یک کار پاره وقت در آن کلوپ ورزشی برای نوجوان دست و پا کنید تا با محیط کاری و ورزشی آشنا شود.

  • از حس استقلال‌طلبی نوجوان حمایت کنید

شما باید قوانین و محدودیت‌های مشخصی برای نوجوان تعیین کنید و به او اجازه بدهید در محدوده این مرزها برای خودش تصمیم بگیرد. به او اعتماد کنید و اجازه بدهید با مشورت شما برای مسائل بزرگ زندگی اش تصمیم بگیرد. نوجوان شما در دوره‌ای به سر می‌برد که دوست دارد کنترل روابط اجتماعی، خانوادگی و حتی ظاهری خود را به دست بگیرد. به عنوان بخشی از فرایند استقلال طلبی او دوست دارد از محدودیت ها و مرزهایی که برای آن مشخص کرده‌اید؛ خارج شود و عکس العمل شما را نسبت به آن ها ببیند. داشتن رویکرد مثبت و عدم وارد شدن به جنگ و جدل با نوجوان از مهمترین راهکارهایی است که باید در دوره استقلال طلبی نوجوان در نظر بگیرید.

این راه هم بخوانید بدنیست:  پرسش های کودکانه و پاسخ دادن به آنها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا