خردسالکودک و نوجوان

علت زردی گرفتن نوزاد و درمان آن

علت های مختلفی ممکن است برای زردی گرفتن نوزاد وجود داشته باشد پزشکان با بررسی نوزادان مبتلا به زردی به این نتیجه رسیده اند که عوامل زیر مهمترین تأثیر را روی زردی گرفتن نوزاد دارد:

  • کم کاری آنزیم کبد

کم کاری آنزیم کبد از مهمترین دلایل زردی گرفتن نوزاد است که ممکن است به علت پرخونی نوزاد نیز ایجاد شود. آنزیم گلوکز ۶ فسفات دهیدروژناز که در کبد نوزاد بیش از حد وجود داشته باشد؛ موجب می‌شود نوزاد به زردی مبتلا شود.

  • ناسازگاری گروه خونی نوزاد با مادر

در صورتی که گروه خونی نوزاد با مادر متفاوت باشد معمولاً نوزاد دچار زردی می شود. نوزادان با گروه خونی منفی یا RH مثبت احتمال ابتلا به زردی بیشتری دارند.

  • شیر مادر

اگر نوزاد در بدو تولد مشکل زردی نداشته باشد اما پس از یک هفته تا ۱۰ روز به زردی مبتلا شود؛ ممکن است زردی گرفتن نوزاد به علت کمبود شیر مادر و تغذیه ناکافی باشد. البته ترکیبات موجود در شیر مادر علت ایجاد زردی نیست بلکه فقط ناکافی بودن میزان شیر موجب می شود نوزاد نتواند بیلیروبین کافی را از طریق کلیه ها دفع کند و به همین علت به زردی دچار می شود. معمولاً مشکل زردی این نوزادان با تغذیه از شیر خشک به عنوان مکمل حل می شود.

در این شرایط نباید مادر را تحت فشار گذاشت که با مصرف داروهای بدون مجوز شیر خود را افزایش دهد. بسیاری از مادران زمانی که متوجه میشوند نوزادشان به علت کمبود شیر دچار زردی شده، افسردگی پس از زایمان آنها تشدید شده و نیاز به مشاوره پیدا می کنند. افراد خانواده باید حمایت خود را از از مادر و نوزاد دریغ نکنند تا آنها بتوانند دوران سختی را آرامش کامل طی کنند.

  • عوامل نادر
این راه هم بخوانید بدنیست:  دلایل نفخ شکم نوزادان و راه های درمان آن

گاهی اوقات عوامل نادری مثل عفونت یا اختلال غده تیروئید نیز می‌تواند منجر به زردی نوزاد شود. نحوه درمان زردی نوزاد باید با توجه به عامل آن توسط پزشک تشخیص داده شود.

راه های درمان زردی نوزاد

راههای درمان متفاوتی برای زردی نوزاد وجود دارد و معمولا ۳ تا ۱۰ روز پس از به دنیا آمدن نوزاد می توان زردی او را درمان کرد. پزشک نوزادان با بررسی میزان آنزیم کبدی مشکل زردی نوزاد را تشخیص داده و شدت آن را تعیین می کند.

معمولاً نوزادانی که شدت زردی آنها کم باشد نیازی به بستری شدن ندارند و مشکل آنها خود به خود طی یک هفته تا ۱۰ روز در خانه برطرف می‌شود. اما در صورتی که شدت زردی متوسط یا بالا باشد؛ نوزاد در بیمارستان بستری شده و آنزیم او هر روز چک می شود تا زمانی که به طور کامل درمان شود.

درمان زردی نوزاد با فتوتراپی

حتما این اصطلاح را زیاد شنیده اید که نوزاد را زیر لامپ مهتابی قرار داده‌اند. در حقیقت قرار گرفتن نوزادانی که به زردی مبتلا شده اند؛ زیر نور فرابنفش می‌تواند به کاهش میزان بیلی روبین و دفع آن از طریق کلیه ها کمک کند. چون فوتوتراپی، عوارض خاصی برای کودک به وجود نمی‌آورد؛ بهترین روش درمان زردی نوزاد به شمار می‌آید.

درمان زردی نوزاد با آنتی بادی

در صورتی که نوزاد به درمان با نور مصنوعی پاسخ ندهد و میزان بیلی روبین در بدن او کاهش پیدا نکند و زردی نوزاد بعد از دو هفته همچنان بالا باشد معمولاً پزشک نوزادان تزریق آنتی بادی به داخل رگ را تجویز می کند.

این راه هم بخوانید بدنیست:  چطور اعتماد به نفس کودکان را پرورش دهیم؟

تزریق خون

اگر پزشک تشخیص بدهد که هیچ کدام از روش‌های درمانی نتوانسته‌اند به نوزاد کمک کنند تا زردی نوزاد از بین برود و میزان آنزیم های کبد به حد نرمال برسد؛ احتمالاً تجویز می کند که به نوزاد خون تزریق شود. به این ترتیب خون جدیدی که وارد رگ های نوزاد خواهد شد؛ زردی او را از بین می برد. این روش درمان زردی نوزاد باید تحت نظر پزشک و در شرایط بسیار خاصی مورد استفاده قرار گیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا