کودککودک و نوجوان

علت علاقه کودکان به لوازم آرایشی و راه های کنترل آن

علاقه کودک به لوازم آرایش یکی از موضوعاتی است که شاید ذهن بسیاری از شما پدر و مادران را به خود جلب کرده باشد و این مسئله یکی از نگرانی های کنونی بسیاری از خانوده ها در مورد کودکان خود به خصوص دختران زیر هفت سال است.

دغدغه اصلی از جایی شروع می شود که والدین نمی دانند در برابر این خواسته کودکان چه واکنشی نشان داده و چکار کنند تا کودک متقاعد شود که استفاده از لوازم آرایش در چنین سنی برای پوست آن ها مضر بوده و از لحاظ روانی نیز امکان دارد برای آن ها آثار منفی به دنبال داشته باشد.

در این مطلب پازل زندگی مانند موضوعی که در مورد لوازم ایمنی کودک در خانه داشتیم می خواهیم شما را با راه های کنترل کودک در استفاده از لوازم آرایشی آشنا کنیم.

آیا علاقه کودک به لوازم آرایشی رفتاری نابهنجار است؟

 در پاسخ به سوال مذکور باید بگوییم که علاقه کودک به لوازم آرایشی به گفته بسیاری از روانشناسان کودک یک رفتار سالم بوده و از مراحل رشد روانی آن ها و از روی کنجکاوی جنسی است و همه کودکان متناسب با شرایط خود این مرحله را پشت سر می گذارند.

راه های کنترل علاقه کودک به لوازم آرایش

  • جایگزین مناسب برای کودک پیدا کنید

لوازم آرایشی فقط انواع کرم و رژ و غیره نیستند بلکه بسیاری از ابزار برای جذاب کردن ظاهر یک دختر و به خصوص کودکان مثل انواع گل سر، سنجاق سر و تاج سر وجود دارند که شما مادران می توانید به وسیله آن ها موهای کودکان خود را با شیوه و مدل های گوناگون ببندید و به او بیاموزید و نشان دهید که این وسایل نیز بخشی از لوازم آرایش و زیبایی هستند.

  • در برخورد با آن ها منطقی باشید
این راه هم بخوانید بدنیست:  روانشناسی و تفسیر نقاشی کودکان (آموزش گام به گام)

پوست لطیف کودکان در اثر استفاده از لوازم آرایشی لطمه می بیند بنابراین شما بزرگترها علل خصوص مادران باید برای کودکان توضیح دهید که استفاده از مواد آرایشی برای سن آنها مناسب نبوده و اغلب افرادی از این وسایل استفاده می کنند که مشکل و نقصی روی صورتشان دارند و او را قانع کنید که چهره اش به قدری زیبا و بی نقص است که به این لوازم و استفاده از آن ها نیازی ندارد.

  • الگوی کودکان باشید

کودکان موجوداتی نقش پذیر و کنجکاو هستند و هر رفتاری جلوی آن ها انجام گیرد آن را یاد می گرفته و تکرار می کنند بنابراین سعی کنید به هنگام آرایش کردن به محلی به دور از نگاه کودک بروید و با این تغییر رفتار خود علاقه کودک به لوازم آرایش را هم کمتر کنید.

  • اقلام آرایشی را در دسترس نگذارید

رژ لب، رژ و رژگونه از لوازمی هستند که کودکان آن ها را بسیار دوست دارند بنابراین سعی کنید این موارد وسوسه انگیز را به دور از دسترس کودک نگه داری کنید

  • از گذشته خود بگویید

ممکن است برای بسیاری از شما اتفاق افتاده باشد که در کودکی پوست لطیفمان در اثر یک شیطنت زخم برداشته باشد پس سعی کنید این تجربه را به کودکانتان گوشزد کنید تا بداند خراش یا زخم و مشکلات پوستی آزار دهنده هستند و امکان دارد که برای پوست و چهره آن ها نیز آسیب ایجاد کرده و مضر باشند.

  • تهیه اقلام آرایشی ویژه کودکان هم راهکار مناسبی است

یکی از مهم ترین و آخرین راه ها برای کنترل علاقه کودک به لوازم آرایشی تهیه لوازم آرایشی ویژه و مخصوص کودکان است که شما می توانید به هنگام خرید برای خودتان از فروشنده بخواهید که برای کودکتان از کرم های ضد حساسیت و یا رژ ها و لاک های مناسب به شما بدهد.

این راه هم بخوانید بدنیست:  علت و علامت خطرناک راه رفتن کودک روی پنجه پا

بسیاری از لوازم آرایشی به صورت مصنوعی نیز ساخته شده اند که فقط ظاهری شبیه لوازم آرایش دارند و معمولا از پلاستیک های مناسب برای کودکان به شکل اسباب بازی تولید شده اند. این لوازم نیز می توانند جایگزین مناسبی برای لوازم آرایش واقعی باشند که کودکان به آن علاقه زیادی دارند.

  • نیاز به آرایش در خانه نیست

به کودکان بیاموزید که نیازی نیست در خانه آرایش کنند و بهتر است که به هنگام رفتن به جشن و یا مهمانی آرایش  کنند با این کار دیگر کودکان در طول روز و به طور مکرر از لوازم آرایش استفاده نمی کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا