ازدواجانتخاب همسر

مهمترین معیارهای ازدواج موفق از نظر روانشناسان

مهمترین معیارهای ازدواج موفق از نظر روانشناسان، طبق تحقیقاتی که توسط جان گاتمن ( John Gottman) انجام گرفته شامل موارد زیر است.

  • مشارکت در مدیریت زندگی مشترک

مشارکت در مدیریت زندگی مشترک از مهمترین معیارهای ازدواج موفق از نظر روانشناسان به شمار می آید. مشارکت به این مفهوم است که مرد نقش و تأثیر زن را به عنوان شریک زندگی خود بپذیرد و زن نیز از توانایی مدیریت خود برای تاثیر گذاری روی مرد و رسیدن به اهداف مشترک زندگی استفاده کند. به عبارت دیگر، زندگی موفق از نظر روانشناسان زندگی مشترکی است که زن و شوهر در کنترل و مدیریت زندگی برای رسیدن به اهداف مشترک با یکدیگر مشارکت داشته باشند.

به‌عنوان مثال تصور کنید مرد قصد دارد خودرو کوچکی خریداری کند در صورتی که زن یک مدل خودروی بزرگتر را به او پیشنهاد می‌دهد چون قصد دارد بچه دار شود و می خواهد فضای کافی در خودرو برای فرزندشان نیز وجود داشته باشد.

در این شرایط ممکن است بحثی بین آن ها آنها در بگیرد و واکنش های هر دو طرف در کشمکش اولیه تا حدودی تند و خشن باشد اما نقش زن در این میان اهمیت بسیار زیادی دارد. او باید بتواند از ویژگی مدیریت چالش خود استفاده کرده و به جای دامن زدن به بحث، جو را آرام نماید. برای متقاعد کردن مرد بهتر است ابتدا دلیل پیشنهاد خود را مطرح کند نه اینکه فقط به این علت که نظر او همیشه درست بوده اصرار بورزد. مردان نسبت به تصمیم هایی که می گیرند؛ حساسیت دارند چون میخواهند نقش مدیر خانواده را ایفا کنند. بنابراین اگر قصد دارید بر خلاف نظر آنها، پیشنهادی بدهید بهتر است آنرا با لحن آرام و به شکل سوال مطرح کنید و اجازه بدهید مرد طبق نظر شما تصمیم نهایی را بگیرد.

  • اعتماد به یکدیگر
این راه هم بخوانید بدنیست:  با این نکات طلایی دختر مورد علاقه خود را جذب کنید!

اعتماد به یکدیگر از دیگر معیار های ازدواج موفق و تشکیل خانواده خوشبخت است. زمانی که زن و شوهر به یکدیگر اعتماد داشته باشند؛ در تمام مسائل به یکدیگر تکیه میکنند و اختلاف کمتری بین آنها به وجود می آید. البته روانشناسان معتقدند که به وجود آمدن دعوا و کشمکش در ازدواج موفق امری طبیعی به شمار می آید اما زوجینی که به هم اعتماد دارند؛ حتی در صورت بروز مشکل یا بحث و جدل به جای تکیه کردن به دیگران مثل مادر و پدر یا دوستان دیگر، مشکلات را داخل خانواده با همسر خود حل می کنند.

  • صبر و گذشت

صبر و گذشت در زندگی مشترک خصوصیتی است که بیشتر در زنان دیده می شود و به عنوان یکی از مهمترین معیارهای ازدواج موفق نظر روانشناسی انسان شناخته شده است. مردان زمانی که استرس کاری زیادی داشته باشد نمی توانند روی تمام مسائل خانوادگی و زناشویی تمرکز کنند. در این شرایط آنها در ظاهر معمولاً منزوی یا حتی بی تفاوت به نظر می رسند. در صورتی که فکر آنها آنقدر درگیر است که رسیدگی به نیازهای شخص دیگری برای آنها مشکل می شود. صبر و گذشت در این شرایط نقش مهمی از طرف زنان ایفا می کند. آنها باید بتوانند محیط خانه را آرام نگه دارند و به مرد اجازه بدهند؛ روی مشکلاتی که از لحاظ اقتصادی برای خانواده به وجود آمده تمرکز کند.

متاسفانه زنان نمیتوانند نادیده گرفته شدن را تحمل کند مخصوصاً زمانی که درباره یک مسئله مهم از نظر خودشان با مردان صحبت می کنند و اگر واکنش مناسب را از طرف مقابل نبینند؛ عکس العمل‌های نادرستی مثل قهر کردن، دعوا کردن و سرزنش کردن را در پیش میگیرند که متاسفانه مرد را تحریک میکند تا واکنش های عصبی نشان دهد.

این راه هم بخوانید بدنیست:  ازدواج اینترنتی چه عواقبی دارد؟

رعایت همین نکات ساده به عنوان مهمترین معیارهای ازدواج موفق از نظر روانشناسان به شما کمک می کند تا زندگی مشترک، پایدار و شاد داشته باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا