تعهد و خیانتخانواده

آسیب نفر سوم در خیانت

آسیب نفر سوم در خیانت و روابط زناشویی یکی از معضلات بزرگ خانواده هایی است که دچار طلاق عاطفی شده اند. خیانت زمانی رخ می دهد که یکی از طرفین رابطه، موفق به برآورده کردن نیازهای عاطفی و جنسی طرف مقابل نشده است. اعتماد سنگ بنای ازدواج و روابط عاشقانه است هرچند زمانیکه این سنگ بنا متلاشی شود؛ زوج ها می توانند همدیگر را ببخشند ولی این اتفاق به صورت تجربه ای دردناک در ذهن آنها باقی خواهد ماند.

نفر سوم همان شخصی است که در یک رابطه جدی وارد زندگی دو نفر دیگر می شود. ورود نفر سوم و خیانت کردن یکی از زوجین می تواند دلایل زیادی داشته باشد. از دلایل خیانت که می تواند به آسیب  نفر سوم درخیانت منجر شود می‌توان به احساس عدم امنیت، وابستگی عاطفی و احساس ناامنی و ناکامی در دوران کودکی اشاره کرد.

اکثر مردم فکر می کنند برای نفر سوم بسیار ساده است که وارد یک رابطه شود اما در واقع اینطور نیست و نفر سوم در اکثر مواقع هیجانات منفی و اتفاقات ناخوشایندی را تجربه می کند. عصبانی بودن از شروع این رابطه، اضطراب از افشا شدن این رابطه یا احساس فریب خوردن همگی نمونه‌هایی از این هیجانات منفی و اتفاقات ناخوشایند هستند.

البته همیشه اینطور نیست و هیجاناتی مثل راحتی، محبت، خوشحالی از مرکز توجه بودن، انتخاب و حمایت شدن، هیجانات مثبتی هستند که امکان تجربه آن برای نفر سوم وجود دارد. آسیب  نفر سوم در خیانت ناشی از داشتن حس عذاب وجدان و حس گناه است. معمولاً شخص سوم در این رابطه چون احساس می کند همسر شخص دیگری را از او گرفته دچار احساس گناه و عذاب وجدان می شود. هرچند ممکن است در ظاهر احساس گناه را انکار کند ولی باز هم نمی تواند این حس را در درون خود انکار کند.

این راه هم بخوانید بدنیست:  خیانت زناشویی چیست؟

عدم دریافت عشق کافی از طرف همسر از دیگر آسیب های نفر سوم در خیانت است. نفر سوم می‌خواهد کمبود عاطفی خود را جبران کند. اگر نفر سوم به همسر خود احساس عشق عمیق نداشته باشد و مایل باشد با حفظ رابطه جدید در رابطه اصلی خود هم بماند ممکن است دچار شکست عشقی شود و هیچ وقت نتواند عشق کافی از طرف رابطه دوم خود دریافت کند.

 آیا خیانت یک مسئله ساده است ؟!

اگر خیال می‌کنید خیانت یک مسئله ساده است و می توانید خیلی ساده و راحت از آن بگذرید دچار ساده پنداری شده اید و باید بدانید که خیانت مهم تر از چیزی است که فکرش را می‌کنید. قطعاً خیانت به همسر عوارض متعددی دارد که هم بر فرد هم بر جامعه تاثیرگذار خواهد بود.

تحقیقات نشان داده اند خیانت و بی وفایی عمده ترین دلیل طلاق است. نتایج تحقیقات حاکی از آن است که عکس العمل فرد نسبت به خیانت همسر شبیه علائم استرس پس از ضربه روانی همچون علائم شوک، خشم، افسردگی، آسیب دیدن از عزت نفس و کاهش اعتماد به نفس در مسائل شخصی و جنسی است. ضرب و شتم قتل همسر و اقدام به خودکشی نیز از دیگر پیامدهای خیانت هستند.

 جلوگیری از عوامل زمینه ساز خیانت همسر:

معمولاً وقتی که خیانت از جانب یکی از طرفین اتفاق می‌افتد؛ مردها بحث سرد مزاجی همسر خود و زنها بحث عدم توجه همسر خود را مطرح می‌کنند. اما حقیقت این است عوامل متعددی در خیانت همسر نقش دارند و در اکثر موارد هر دو طرف در مسئله خیانت نقش ایفا می‌کنند. عوامل اصلی خیانت در حالت کلی :

این راه هم بخوانید بدنیست:  دلایل ازدواج دوم مردان متاهل و پیامدهای آن

۱-عدم عشق ورزیدن و عدم برآورده کردن نیازهای عاطفی فرد توسط همسر

۲-بی توجهی به نیازهای جنسی همسر

۳-خشم نسبت به همسر و انتقام گرفتن از او

۴-تنوع طلبی و ازدواج اجباری

۵-اختلالات روانشناسی شخصیتی یا رفتاری در فرد خطاکار

جمع بندی

انسانها چه زن و چه مرد ذاتا علاقه‌ای به تقسیم کردن زوج‌ یا معشوق خود با فرد دیگر ندارند. نفر سوم یک رابطه بودن ممکن است به دلایل گوناگونی شکل بگیرد. در بعضی از جوامع به مردان یا زنان اجازه داده می‌شود تا بتوانند همزمان چند همسر داشته باشند. جدای از اجازه یا عدم اجازه جامعه، داشتن روابط متعدد قطعاً آسیب‌هایی را به همراه می آورد. خیلی از افراد حتی زمانی که چنین رابطه هایی پایان می یابد از درد های به جا مانده از آن رنج می‌برند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا