کودککودک و نوجوان

آموزش ارزش پول به کودکان

آموزش ارزش پول به کودکان یکی از دغدغه ها و سوالات متعدد والدین از دست اندرکاران حوزه علوم تربیتی و  روانشناسی کودک است. مطلبی که امروز قرار است در این نوشته پازل زندگی به آن بپردازیم آموزش ارزش پول به کودکان است تا به شما خانواده های عزیز کمک کنیم که با این موضوع به بهترین شکل ممکن آشنایی پیدا کنید.

مزیت های آموزش ارزش پول به کودکان

در دنیای کنونی که تبلیغات به اوج خود رسیده اند و کودکان با دیدن یک پیام بازرگانی، یک بسته بندی جذاب ویا یک اسباب بازی جذاب و دلربا در ویترین مغازه ها سریعا آن را از پدر و مادر خود می خواهند، چه خوب است که از همان ابتدا بحث آموزش ارزش پول به کودکان  را به طور جدی در مباحث تربیتی بگنجانیم.

همان طور که در بالا گفته شد آموزش ارزش پول به کودکان باعث صرفه جویی در هزینه ها می شود. همچنین وقتی کودک از سن پایین این موضوع را متوجه شود که پول هایی که او خرج می کند، در ازای زحمات پدر، مادر و یا هر دوی آنها به دست آمده اند سعی می کند سطح توقعات خود را متناسب با وضعیت مالی والدین پایین بیاورد.

آموزش ارزش پول به کودکان مهم ترین گام آموزش هوش تجاری

پس از آنکه هاواردگاردنر تئوری هوش های چندگانه را مطرح کرد و براساس نظریه ی او هشت دسته بندی برای هوش انسان درنظرگرفته شد، دانشمندان این سطوح را افزایش دادند و چندین هوش دیگر نیز مطرح شد. یکی از این اصطلاحات هوش تجاری است که امروزه بسیار برآن تاکید می شود و با یک سرچ ساده می توانید به اهمیت آموزش این موضوع پی ببرید.

این راه هم بخوانید بدنیست:  اهمیت نقش بازی در رشد کودکان 3 ساله

آموزش ارزش پول به کودکان یکی از ابتدایی ترین و در عین حال مهم ترین آموزش های هوش تجاری به شمار می رود چرا که وقتی شخص از کودکی با الفبای چیزی آشنا شود بهتر می تواند در زندگی از آن بهره بگیرد.

راه های آموزش ارزش پول به کودکان

پس از این که کودکان یاد گرفتند پول با زحمت کشیدن به دست می آید و اکنون به درکی از پول دست یافته اند بهتر است به آن ها تفاوت خرج کردن و ولخرجی را بیاموزیم. به عنوان مثال در کتاب مطالعات اجتماعی پایه چهارم یک روش برای خرید وسایل مورد نیاز با استفاده از رسم جدول آمده است که نشان می دهد آموزش و پرورش ما نیز اهمیت این آموزش ها را درک کرده است.

نکته مورد تاکید بعدی پس انداز است که باید نحوه صحیح آن به کودکان یاد داده شود. به این منظور می توانیم به کودکی خود مراجعه کنیم. همه ی ما در کودکی قلک داشته ایم و پس انداز را با استفاده از جمع کردن پول در قلک یاد گرفته ایم.

همچنین شاید موثرترین راه در آموزش ارزش پول به کودکان توجه به نحوه و مقدار پول توجیبی است که به آن ها اختصاص می دهید. شما می توانید با مشخص کردن بازه های زمانی برای دادن پول توجیبی به آنها، اهمیت بودجه بندی و برنامه ریزی براساس میزان دارایی ها را بیاموزید؛ به عنوان مثال می توانید هر ده روز یک بار به اندازه کافی به آن ها پول دهید و گوشزد کنید تا ده روز دیگر خبری از پول نیست!!

این راه هم بخوانید بدنیست:  چگونه شیر خشک مناسب برای کودکان انتخاب کنیم؟

مسلما بارهای اول بچه ها پول خود را در دوسه روز اول خرج می کنند، چنانچه شما از موضع خود عقب نشینی نکنید و چند روز بی پولی را تجربه کنند حتما دفعات بعدی هزینه های خود را کنترل خواهند کرد.

در پایان ذکر این نکته ضروری است که آموزش ارزش پول به کودکان یکی از ضروریات زمانه به نظر می رسد اما باید توجه کرد کودکان به همه قضایا با دید مادی نگاه نکنند و پولداربودن را یکی از ملاک های برتری افراد به حساب نیاورند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا