خانوادهطلاق

آیا مهریه زن مطلقه در ازدواج مجدد به او تعلق می گیرد؟

در فرهنگ ما متاسفانه باور بر این است که ازدواج مجدد با زن مطلقه (widow) سختی‌های بسیار زیادی را به همراه خواهد داشت و پیچیدگیهای چنین روابطی در جامعه ما چندان پذیرفته شده نیست. زمانی که خانواده ها بخصوص خانواده پسری که تا به حال ازدواج نکرده متوجه می‌شوند که فرزندشان قصد دارد با زن مطلقه ازدواج کند؛ موانع بسیار زیادی را بر سر این ازدواج قرار می دهند. اگر زن مطلقه از ازدواج قبلی خود فرزندانی نیز داشته باشد؛ این سخت‌گیری‌ها افزوده خواهد شد.

یکی از مهمترین مشکلات اساسی، مهریه زن مطلقه در ازدواج مجدد است. هر چند از لحاظ قانونی مهریه زن مطلقه در ازدواج مجدد نیز به او تعلق میگیرد و تعیین مهریه در ازدواج دوم تفاوتی با ازدواج اول ندارد؛ معمولا خانواده پسر مقابل مهریه های سنگین را برای ازدواج دوم قبول نمیکنند. اگر به خواستگاری زن مطلقه برای پسرشان بروند توقع دارند که خواسته های زن در ازدواج دوم بسیار پایین تر از ازدواج اولش باشد و در حقیقت تصمیم پسرشان را مبنی بر ازدواج با زن مطلقه لطفی نسبت به او می دانند که زن باید بدون چون و چرا آن را بپذیرد.

از طرف دیگر زن مطلقه چون در ازدواج اول خود به مشکلات متعددی بر خورده است؛ در ازدواج دوم سختگیرانه تر برخورد می کند. بخصوص اگر  درخواست طلاق در ازدواج اول بدون دلیل خاصی از طرف شوهر داده شده باشد؛ او سعی می کند با تعیین شرایط ضمن عقد* که ممکن است شامل مهریه بالا نیز باشد؛ از پیش آمدن چنین اتفاقی در آینده پس از ازدواج دوم جلوگیری کند.

این راه هم بخوانید بدنیست:  بررسی دلایل خیانت زوجین در زندگی

البته اکثر دختران پس از طلاق به خانه پدر باز نمی گردند بلکه با دریافت مهریه از شوهر اول خود خانه ای اجاره کرده و به طور مستقل زندگی می کنند. به همین علت، دخالت های خانواده در ازدواج دوم آنها کمتر می‌شود. بسیاری از آنها با شرایط زندگی خود کنار آمده‌اند و به ازدواج مجدد فکر نمی کنند. اما در صورتی که با کیس مناسبی آشنا شوند؛ با توجه به تجربیاتی که از زندگی قبلی خود داشته اند؛ بهتر می توانند مشکلات را مدیریت کنند.

از دیگر ابهاماتی که در خصوص مهریه زن مطلقه در ازدواج مجدد وجود دارد؛ دریافت مهریه از همسر قبلی پس از ازدواج دوم است که معمولا میزان آن توسط دادگاه به صورت ماهیانه تعیین شده است. پرداخت مهریه از طرف همسر قبلی هیچ منافاتی با ازدواج مجدد زن مطلق ندارد و حتی در صورتی که زن پس از گذراندن عده بلافاصله ازدواج کند؛ همسر سابق او موظف است مهریه کامل را پرداخت نماید.

در شرایط اقتصادی کنونی که هزینه‌های ازدواج به شدت بالا رفته و  دختران و پسران را از رفتن به زیر سقف  پشیمان کرده است؛ شرایط زنان مطلقه برای پسران مجردی که پشتوانه مالی ندارند؛ بسیار مناسب است چون می توانند با استفاده از مهریه همسرشان زندگی خود را سر و سامان دهند. آمارها نشان می‌دهد که در ده سال گذشته ازدواج مجدد زنان مطلقه حدود ۲۰ درصد افزایش یافته است که می توان علت اصلی آن را داشتن پشتوانه مالی و امکان حمایت مالی آنها از همسر دومشان بعد از ازدواج مجدد دانست.

این راه هم بخوانید بدنیست:  چگونه بعد از طلاق به زندگی خود ادامه دهیم؟

یکی دیگر از تصورات غلط درباره مهریه زن مطلقه در ازدواج مجدد زمانی است که زوجین پس از طلاق تصمیم می‌گیرند دوباره زیر یک سقف برگردند. در این شرایط مرد تصور می کند چون در عقد قبلی مهریه زن تعیین شده بوده است؛ دیگر نیازی به مهریه مجدد نمی باشد. این شرایط فقط زمانی صحت دارد که زوجین در مدت عده خود قرار داشته باشند که در این زمان با مراجعه به دفترخانه ای که صیغه طلاق جاری شده بوده میتوانند بدون مهریه جدید به یکدیگر رجوع کند. اما در صورتیکه زمان عده گذشته باشد؛ زن حق دارد مهریه جدیدی را برای جاری شدن صیغه عقد طلب کند و بنابراین بعد از طلاق مهریه زن مطلقه در ازدواج مجدد حتی با همسر سابق خود نیز به او تعلق میگیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا