ازدواجانتخاب همسر

اختلاف فرهنگی خانواده ها در ازدواج

اختلاف فرهنگی در ازدواج موضوعی است که معمولاً در ازدواجهایی که در سنین پایین تر انجام می گیرد، پیش از شروع زندگی به آن توجه نمی شود. اما این اختلاف فرهنگی به مرور زمان در زندگی مشکلات متعددی را به وجود می‌آورد که می تواند به اختلافات شدید و حتی طلاق بیانجامد.

چرا اختلاف فرهنگی در ازدواج نادیده گرفته می‌شود؟

اصلی‌ترین دلیل نادیده گرفتن اختلاف فرهنگی در ازدواج به علت هیجان زیاد دختر و پسر برای شروع زندگی است. همانطور که از قدیم گفته‌اند “عشق چشم انسان را کور میکند”.

تعداد زن و شوهرهایی که تنها چند سال پس از ازدواج متوجه می‌شوند که توصیه پدر و مادرشان در خصوص اختلاف فرهنگی بین خانواده ها کاملاً درست بوده و نمی ‌توانند با یکدیگر بسازند اما متاسفانه این توصیه خانواده ها را به علت عشق و هیجان اولیه نادیده گرفته اند، بسیار زیاد است.

ازدواج بدون مراجعه به مشاوره خانواده می تواند دلیل دیگر نادیده گرفتن اختلاف فرهنگی در ازدواج باشد. بسیاری از خانواده ها که از قبل یکدیگر را می شناسند، به خصوص در ازدواج‌های فامیلی، به این مسئله توجه نمی کنند و تصور می‌کنند به علت شناخت کافی که از یکدیگر دارند، مشکل اختلاف فرهنگی در آنها وجود ندارد.

در صورتی که با مراجعه به مشاور خانواده این تفاوت ها قبل از ازدواج شناسایی شده و مشاوره لازم در خصوص حل اختلاف به زوجین داده می‌شود.

اختلاف فرهنگی در ازدواج از کجا ناشی می‌شود؟

برای شناسایی اختلاف فرهنگی در ازدواج باید جنبه های مختلفی از زندگی دختر و پسر بررسی شده و با یکدیگر مقایسه شود. از مهم ترین جنبه هایی که می تواند به اختلاف فرهنگی و پیامدهای پس از آن منجر شود می توان عوامل زیر را نام برد:

  • تفاوت در عقاید مذهبی
این راه هم بخوانید بدنیست:  آیا مشاوره قبل از ازدواج دانشجویی لازم است؟

داشتن عقاید مذهبی متفاوت، ریشه بسیاری از مشکلات زناشویی است. در حال حاضر، تفاوت در عقاید مذهبی، بیشترین آمار طلاق ناشی از اختلاف فرهنگی را به خود اختصاص داده است. اختلافات مذهبی به اختلاف در افکار و عقاید منجر خواهد شد که پیامدهای زیر را به همراه دارد:

  • اختلاف در زمینه آزاد گذاشتن همسر،
  • اختلاف در تقسیم وظایف بین زن و مرد،
  • اختلاف در زمینه کار کردن زن خارج از منزل،
  • اختلاف در نحوه برقراری ارتباط با سایر اعضای خانواده یا دوستان
  • تفاوت میان قومیت و آداب و رسوم

آداب و رسوم جزء اولین مسائلی است که خانواده ها از همان ابتدای آشنایی باید به آن توجه کنند. اختلاف فرهنگی از این جنبه می تواند در خصوص مسائل مهمی مانند

اختلاف سنی مناسب برای ازدواج،

  • مدت زمان عقد،
  • نحوه برگزاری مراسم عروسی،
  • آماده کردن جهیزیه قبل از ازدواج

شروع شود و به مسائل دیگری مانند

  • زمان بچه دار شدن،
  • تعداد بچه ها،
  • نحوه تربیت فرزندان

و بسیاری مسائل دیگر بعد از ازدواج تاثیر گذار باشد.

  • اختلاف طبقاتی

اختلاف طبقاتی از مهمترین جنبه های اختلاف فرهنگی در ازدواج است. این مسئله بیشتر از لحاظ مالی مورد توجه قرا می گیرد. اختلاف طبقاتی موجب می شود طرفین نتوانند توقعات و نیازهای یکدیگر را به درستی تشخیص داده و آنها را براورده کنند. این مسئله به سرعت در اوایل زندگی خود را نشان می دهد و عدم رضایت بین زن و شوهر به اختلافات اساسی منجر خواهد شد.

چرا نداشتن اختلاف فرهنگی در ازدواج موفق اهمیت زیادی دارد؟

دختر و پسری که در جنبه‌های فرهنگی دچار اختلافات اساسی هستند حتی در مسائل کوچک زندگی مشترک نیز به تفاهم نخواهند رسید. این تفاوت ها از لحاظ مذهبی، تحصیلی یا مالی، اختلاف فرهنگی در ازدواج را به یک معضل اساسی تبدیل می‌کند به طوری که زوجین نمی توانند با افکار ها و ارزش های یکدیگر کنار بیایند.

این راه هم بخوانید بدنیست:  چطور دوران نامزدی موفقی داشته باشیم؟

معمولاً اختلاف فرهنگی به محیطی که هر یک از زوجین در آن رشد کرده اند نیز بستگی دارد. گاهی اوقات دختر و پسر با یکدیگر مشکلی از لحاظ فرهنگی ندارند اما اختلاف فرهنگی بین خانواده ها زندگی آنها را مختل می کند.

به هرحال خانواده ها جزو جدایی‌ناپذیر از یک زندگی زناشویی هستند. بنابراین، اگر اختلاف فرهنگی در زمینه آداب و رسوم، اختلاف طبقاتی یا اجتماعی بین خانواده ها وجود داشته باشد، پیامدهای آن گریبانگیر زوجین خواهد شد.

بنابراین نداشتن اختلاف فرهنگی بین دختر و پسر و همچنین خانواده ها می تواند در ازدواج موفق تاثیر گذار باشد.

چطور می توان اختلاف فرهنگی در ازدواج را حل کرد؟

نمی‌توان انتظار داشت که دختر و پسر از تمام جنبه ها با یکدیگر یکسان باشند. بنابراین، برای حل اختلافات فرهنگی باید جنبه های مختلفی که برای هر دو طرف اهمیت زیادی دارد، موشکافی و مقایسه شود.

مشاورین خانواده معمولا راهکارهای زیر را برای حل اختلاف فرهنگی در ازدواج توصیه می کنند:

  1. احترام گذاشتن و پذیرش تفاوت ها برای حل اختلاف فرهنگی در ازدواج

بهترین روش برای حل کردن اختلاف فرهنگی در ازدواج، پذیرفتن تفاوت های فرهنگی از جنبه های مختلف است. زمانیکه زوجین به این نتیجه برسند که بسیاری از اختلافات آنجا ناشی از تفاوت فرهنگی است بهتر می توانند یکدیگر را درک کرده و با احترام گذاشتن به عقاید یکدیگر، اختلاف فرهنگی را بپذیرند.

  1. تعیین حد و مرز برای رفع اختلاف فرهنگی

تعیین حد و مرز، راهکار دیگری برای حل کردن اختلاف فرهنگی در ازدواج است. زن و شوهر می توانند با صحبت کردن و رسیدن به توافق بر سر اختلافات از میزان تنش ها کم کنند و رضایت بیشتری از زندگی مشترک داشته باشند.

این راه هم بخوانید بدنیست:  اختلاف مذهبی در ازدواج چه مشکلاتی را به وجود خواهد آورد؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا