ازدواجانتخاب همسر

ازدواج با دختر بزرگتر از نظر روانشناسی چه پیامدی دارد؟

سوالات زیادی در خصوص ازدواج با دختر بزرگتر از نظر روانشناسان

پس از انتشار مقاله “مهمترین معیارهای ازدواج موفق از نظر روانشناسان” به دستمان رسید که در این مطلب به آن می پردازیم. روانشناسان معتقدند اختلاف سنی بین زن و مردی که قصد ازدواج کردن دارند؛ نمی تواند تعیین کننده خوشبختی آنها باشد. اختلاف سن ازدواج بین دختر و پسر در جوامع و فرهنگهای مختلف با یکدیگر متفاوت است اما در اکثر جوامع عقیده بر این است که سن مرد باید بیشتر از زن باشد.

اگر در ازدواج با دختر بزرگتر تردید دارید؛ توصیه می کنیم کتاب “آیا برای هم ساخته شده اید” را بخوانید.

با توجه به این که مردان از لحاظ احساسی دیرتر از زنان بالغ می شوند، پیامدهای ازدواج با دختر بزرگتر از نظر روانشناسان را می توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • خودبرتربینی زنان

معمولاً دخترانی که سن بیشتری از پسران دارند خودشان را عاقلتر تر می دانند و انتظار دارند که در تمام زمینه نظر آنها در اولویت قرار داده شود. ازدواج با دختر بزرگتر شرایط خاصی را می طلبد. شما باید بتوانید با چالش های بزرگی مثل خود برتر بینی دختر به علت بزرگتر بودن از لحاظ سنی کنار بیایید و این مسئله ای است که اغلب مردان نمی‌توانند تحمل کنند. چون مردان عادت دارند؛ تصمیم‌گیری‌های خانواده به عهده آنها گذاشته شود. ازدواج با دختر بزرگتر به خصوص در جامعه ایران که مرد سالاری تا حدودی جا افتاده است می تواند به پیامدهای جدی تری مانند بحث های طولانی مدت و عدم تفاهم در جزئی ترین مسائل زندگی و حتی طلاق منجر شود.

  • پیر تر به نظر رسیدن با افزایش سن زنان
این راه هم بخوانید بدنیست:  سوالات مهم در انتخاب همسر

ازدواج با دختر بزرگتر شاید در سنین ۲۰ یا ۳۰ سالگی توجه چندانی را جلب نکند و اختلاف سنی دختر و پسر چندان به چشم نیاید. اما با افزایش سن معمولاً چهره زن پیرتر نشان داده می‌شود و اختلاف سنی از لحاظ ظاهری بین دختر و پسر کاملا آشکار می‌شود. زنان به علت یائسگی در سنین ۴۵ تا ۵۰ سالگی به طور ناگهانی شکسته می‌شوند و چهره آنها پیرتر به نظر می رسد. در صورت چین و چروک های عمیق شده و خطوط زیادی روی پیشانی یا دور لب مشاهده می شود. البته امروزه با ابداع روش‌هایی مثل کشیدن‌پوست و جوانسازی صورت اغلب زنان در سنین بالا نیز همچنان جوان به نظر می رسند. بنابراین اگر با دختر بزرگتر از خودتان ازدواج میکنید باید به فکر پرداخت هزینه‌های جوانسازی صورت او در سنین بالاتر نیز باشید.

  • بلوغ احساسی بیشتر در زنان

ازدواج با دختر بزرگتر از لحاظ احساسی نیز می تواند تا حدودی برای پسران عجیب و غیر عادی به نظر برسد. چون دختران سریعتر به بلوغ احساسی می رسند و هرچه سن آنها بالاتر می‌رود؛ این احساسات شدیدتر خواهد شد.

از ازدواج با دختر بزرگتر باید انتظار داشته باشید که او از تجربیات احساسی خود برای هدایت شما بهره بگیرد. زنانی که سن بالاتری از شوهران خود دارند ترجیح می‌دهند زمام زندگی را به دست بگیرند و از تمام ترفند ها و سیاست هایی که یاد گرفته‌اند؛ استفاده می‌کنند تا شوهران جوانتر خود را در مسیری که خودشان دوست دارند؛ هدایت کنند. این مسئله شاید به مذاق شوهران جوان‌تر خوش نیاید و اختلافات بیشتری را بین آنها دامن بزند.

این راه هم بخوانید بدنیست:  چطور دوران نامزدی موفقی داشته باشیم؟

 به هر حال بلوغ احساسی بیشتر در زنان این حس را به آنها القا می کند که نسبت به شوهرشان که از او کوچکتر است؛ درک بهتری از شرایط دارند و باید در تمام مسائل حتی مسائل احساسی و روابط زناشویی تصمیم گیرنده نهایی باشند.

جمع بندی

ازدواج با دختر بزرگتر از نظر روانشناسان نمی‌تواند تنها عامل شکست در ازدواج باشد. به عبارت دیگر قانون مشخصی برای اختلاف سنی در ازدواج و تشکیل خانواده خوشبخت و موفق وجود ندارد. زمانی که دختر و پسری از لحاظ فکری و احساسی به نقاط مشترکی رسیدند که آنها را به ازدواج کردن؛ راضی کرده است؛ موشکافی درباره اختلاف سنی آنها چندان اهمیتی ندارد. نکته مهم رسیدن به بلوغ فکری، احساسی و مالی مناسب برای تشکیل یک زندگی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا