استرستوسعه فردی

استرس چگونه آکنه شما را بدتر می کند؟

آیا شما هم هنگامی که تحت استرس شدیدی قرار دارید، جوش های بیشتری روی صورت خود مشاهده می کنید؟ تحقیقات و مطالعات بسیاری نشان داده است که بیرون ریختن جوش و آکنه صورت می تواند در اثر استرس و فشار عصبی تشدید شود. بنابراین هنگامی که تحت استرس زیادی هستید، جوش های صورت با شدت بیشتری بیرون می ریزند. البته استرس به طور مستقیم موجب بروز آکنه نمی شود، اما تحقیقات نشان می دهندکه تغییرات هورمونی ایجاد شده در بدن در اثر استرس می تواند بروز آکنه را در افرادی که مستعد آن هستند، تشدید کند. در شرایطی که سطح استرس و فشار عصبی بسیار بالا باشد؛ روش های متفاوت درمان جوش های صورت نیز در درمان آن تاثیری نخواهد داشت بلکه تنها راه حل موثر درمان جوش های استرسی پایین آوردن سطح استرس و کاهش فشار عصبی است که علاوه بر کمک به درمان جوش و آکنه صورت، باعث جلوگیری از بروز مشکلات سلامتی جدی دیگری نیز میشود.

هورمون های استرس و پوست شما

عوامل مختلفی موجب انسداد منافذ پوست های مستعد برای بروز جوش های عصبی می شود. برخی از این عوامل، هورمون هایی مثل کورتیزول و آندروژن ها هستند که در پاسخ به استرس و فشار عصبی توسط غدد درون ریز تولید می شوند.

این هورمون ها باعث بیشترشدن میزان تولید سبوم(sebum) میشوند، که یک ماده ی روغنی محافظت کننده است که به طور طبیعی و به عنوان بخشی از کار سیستم ایمنی پوست، توسط غدد نزدیک فولیکول های موی سطح پوست که در مجرای پیلو سباسه pilosebaceous) ) هستند تولید می شوند. وجود تعداد زیادی آکنه پروپیونی باکتریوم (Propionibacterium acnes) که عامل آن باکتری ای است که در سطح پوست انسان زندگی و از سبوم تغذیه می کند، باعث فشار آمدن به مجرای پیلو سباسه (pilosebaceous duct) شده و پاسخ سیستم ایمنی بدن را می کند. گلبولهای سفید جذب شده به این باکتری آنزیمی را ترشح می کنند که ممکن است به دیواره فولیکول مو آسیب برساند و محتویات آن را در ساقه مو آزاد کند و منجر به واکنش التهابی پوست که نتیجه آن همان بروز جوش های استرسی است؛ شود.

این راه هم بخوانید بدنیست:  با این دلایل خشم و عصبانیت زنان زیادتر می شود!

نشانه های بروز جوش های استرسی

کمک گرفتن از یک متخصص پوست، بهترین روش پیداکردن برنامه مناسب برای درمان جوش های عصبی شماست. البته اگر به طور مداوم تحت فشار عصبی شدید هستید، در نظر بگیرید که ممکن است این مساله هم عاملی در بروز آکنه عصبی شما باشد، به خصوص اگر روش های دیگر درمان که روی آنها تمرکز کرده اید، موثر نبوده باشند.

اگر مطمئن نیستید که استرس عامل بروز آکنه و جوش صورت شما است، یادداشت هایی از زمان هایی که دچار استرس می شوید و صورتتان جوش میزند؛ بردارید. سپس این نقاط زمانی را با هم مقایسه کنید تا ببینید آیا بین آنها ارتباطی وجود دارد یا خیر.

  • اگر جوش زدن شما با زمان هایی که تحت فشار عصبی هستید مطابقت می کند، ممکن است ارتباطی بین این دو وجود داشته باشد.
  • اگر زمان ها مطابقت ندارند، احتمالا بروز جوش های شما به خاطر عوامل محیطی است. بررسی کنید که آیا جوش های شما همیشه در منطقه خاصی از پوستتان (مثلا کنار صورتتان جایی که تلفن خود را نگه میدارید) بروز میکند یا خیر.

هم چنین در نظر بگیرید که بدتر شدن آکنه شما ممکن است به خاطر عادت های استرس محور باشد، نه خود استرس. مثلا نوشیدن بیش از حد قهوه یا مصرف سایر محرک ها می تواند باعث افزایش تولید کورتیزول شده و روی میکروبیوم (microbiome) شما تاثیر بگذارد.

آکنه در بزرگسالان هم چنین می تواند با نادیده گرفتن نیازهای بهداشت شخصی، تغییر رژیم غذایی یا عجله کردن در انجام کارهای روزانه و عدم مراقبت از پوست، بدتر شود. که همه این موارد در کنار استرس ممکن است تشدید شود.

این راه هم بخوانید بدنیست:  5 راه برای آموزش مهارتهای مدیریت خشم به فرزند خود

چگونه بروز جوش های استرسی را کاهش دهیم؟

اولین قدم در بهبود آکنه، بدون توجه به نوع یا دلیل به وجود آمدن آن، داشتن یک روتین روزانه مراقبت از پوست با دقت بالا است. اگر استرس یکی از عوامل بروز آکنه باشد، کاهش سطح استرس، میتواند تنها چیزی باشد که علاوه بر داشتن روتین مراقبت از پوست در درمان جوش های عصبی به شما کمک کند.

سعی کنید تشخیص دهید که چه زمان هایی تحت فشار عصبی هستید تا بتوانید استراتژی هایی برای جلوگیری از بروز استرس در نظر بگیرید. این مساله ای بسیار شخصی است و انجام موفقیت آمیز احتمالا به صرف زمان زیاد و بالا بردن دانش و آگاهی شخص نیاز دارد. بنابراین به منظور کاهش شدت جوش های عصبی، روش هایی که برای کاهش استرس شما مفید هستند را پیدا کرده و به رعایت کردن آنها وفادار بمانید.

علاوه بر این، برای جلوگیری از تغییرات سیستم گوارشی ناشی از استرس، سعی کنید غذاهایی بخورید که برای باکتری های روده شما مفید است.

اگر هیچ کدام از این روش ها موثر واقع نشدند، با متخصص پوست خود مشورت کنید. او ممکن است راهکار های دیگری مانند استفاده از داروهای درمان آکنه را به شما پیشنهاد بدهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا