مدیریت زمانموفقیت

اشتباهات رایج در مدیریت زمان

اهمیت مدیریت زمان

در دنیای کنونی ، مدیریت زمان در حالی که همه انتظار دارند کارها در کمترین زمان ممکن اجرا شود بسیار اهمیت پیدا می کند. آیا شما زمان‌تان را به خوبی مدیریت می‌کنید؟ شاید به سبب اینکه گاهی حجم کارها به قدری بالا می شود که از عهده تمامی آنها بر نمی آیید و نگرانی و استرس سراغ تان می آید. اگر شما بتوانید به نحو احسنت از زمان تان استفاده کنید تا حدود زیادی می توانید در انجام همه امور موفق ظاهر شوید. در این مقاله سعی می کنیم با ارائه راهکارهایی، شما را در مدیریت زمان یاری رسانیم.

مدیریت زمان

اصول مدیریت زمان

  • نداشتن لیستی از کارها

شما همواره برای مدیریت زمان خود بایستی فهرستی از کارهایی که در همان روز می خواهید انجام دهید تهیه نمایید، چرا که این موضوع سبب می شود هیچ کاری از قلم نیافتد. این فهرست اگر با اولویت بندی و ذکر جزئیات کارها همراه باشد می تواند نتایج درخشانی به ارمغان آورد.

  • تعیین نکردن اهداف شخصی

در اجرای صحیح مدیریت زمان، بهتر است یک برنامه بلندمدت هم برای خود ترسیم نمایید که به طور مثال در طی دو سال، پنج و یا  ده سال آینده در چه جایگاهی قرار دارید؟ چه اهدافی را دنبال می کنید؟ اگر تا به حال به این موضوع نیاندیشید، الان بهتر این زمان است تا اهداف خود را مشخص نمایید. در آن هنگام که هدف را بشناسید، می‌توانید اولویت‌ها، زمان و منابع را برای رسیدن به آن هدف، مدیریت کنید.

  • مدیریت حواس‌پرتی‌ها

در راستای مدیریت زمان کارهای خود، گاهی پیش می آید که به سبب حواس پرتی، بخشی از زمان مان هدر می رود. چگونه بر این موضوع فائق آییم. خیلی تفاوتی نمی‌کند که منبع  و منشأ این حواس پرتی چیست؛بایستی تا حد امکان این مسئله را به حداقل رسانید. اگر به تمرکز کردن نیاز دارید میتوانید از چت کردن با دیگران در آن لحظه دوری کنید و مثال هایی از این دست باعث می شود تا به نحو مطلوبی فعالیت های روزانه خود را مدیریت کنید.

  • به تعویق انداختن کارها
این راه هم بخوانید بدنیست:  چگونه به استقلال مالی برسیم؟

برای اینکه در باب مدیریت زمان بهترین عملکرد را داشته باشید بدانید که به تأخیر انداختن همان عقب انداختن کارهایی است که باید همین حالا روی آنها تمرکز کنید. بنابراین یک تکنیک مفید این است که به خودتان بگویید قرار است ظرف ده دقیقه، یک پروژه‌ی جدید‌ را شروع کنید. در این خصوص تقسیم کردن کار به قسمت های کوچک هم می تواند مثمر ثمر واقع شود.

مدیریت زمان

  • پذیرفتن بیش از حد مسئولیت‌ها

در مبحث مدیریت زمان، انجام کارها بیش از توان خود، نشان‌دهنده‌ی استفاده‌ی ضعیف از زمان است. اگر این روند را همواره در پیش بگیرید، دیگران شما را فردی می‌بینند که کارهایش را با عجله و سمبل‌شده انجام می‌دهد. یادبگیرید در مقابل برخی درخواست های دیگران  بتوانید نه بگویید.

  • نداشتن تعریفی درست از «پرمشغله بودن»

در این جا بهتر است یاد آور شویم «اعتیاد به مشغله داشتن» لزوما به معنای موفق بودن نیست و برعکس می‌تواند باعث استرس و عملکرد ضعیف شود. به جای این کار بهتر است با مهارت های مدیریت زمان آشنا شوید.

  • عملکرد چندوظیفه‌ای

با مدیریت زمان خود می توانید کارها را به خوبی پیش ببرید. از اینرو از انجام کارها به طور همزمان پرهیزید کنید، چرا که این شیوه از کیفیت کاری شما خواهد کاست.

  • استراحت نکردن

بخاطر داشته باشید در موضوع مدیریت زمان استراحت جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. استراحت کردن را  به تعبیری «هدر دادن وقت» تلقی نکنید. استراحت دادن به مغز خود فرصتی است تا خلاقانه‌تر فکر کنید و همواره عملکرد بهتری از خود به نمایش بگذارید.

  • زمان‌بندی بی‌نتیجه‌ی کارها

در راستای مدیریت زمان، پیوسته به این نکته توجه نمایید که انرژی و کارایی افراد در ساعات مختلف روز با هم فرق دارد. لذا  می‌توانید کارهایی که اولویت بالایی دارند در ساعاتی از روز انجام بدهید و آن کارهایی که اولویت‌شان پایین است در ساعاتی که انرژی کمتری دارید، به انجام رسانید.

این راه هم بخوانید بدنیست:  راهکارهای افزایش انگیزه در محیط کار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا