کودک و نوجوان

اهمیت نقش بازی در رشد کودکان ۳ ساله

اهمیت نقش بازی در رشد کودکان را به دلیل ارتقا توانایی کاوش، تخیل و تصمیم گیری آنها نباید نادیده گرفت. بازی برای رشد کودکان یک مسئله حیاتی است زیرا آنها در زمان و مکان این فعالیت های فرح بخش، مهارت های لازم برای زندگی بزرگسالی را کشف می کنند.

زمان بازی کودکان به دلیل دسترسی محدود به فضاهای بازی، تغییرات در نحوه گذراندن وقت کودکان، نگرانی والدین برای ایمنی و استفاده از رسانه های دیجیتال به طور پیوسته ای کاهش یافته است. برای همین حتما باید راه حلی را برای این مسئله پیدا کنید.

بازی را می توان به عنوان هر فعالیت خود به خود یا سازماندهی شده ای که لذت، سرگرمی یا یادگیری را فراهم می کند تعریف کرد. کودکان حل مسئله و تفکر انعطاف پذیر خود را تقویت می کنند، یاد می گیرند که چگونه احساسات را پردازش و نمایش دهند، ترس ها را مدیریت کنند و با دیگران تعامل داشته باشند.

بازی چگونه با یادگیری و رشد کودکان سه ساله کمک می کند؟

کودکان برای داشتن سلامت جسمی و روانی خوب و نیز یادگیری مهارت های زندگی، از بدو تولد تا نوجوانی به فرصت های مختلف بازی نیاز دارند. در ادامه. اهمیت نقش بازی در رشد کودکان را بیشتر توضیح خواهیم داد.

– گسترش تخیل و خلاقیت

در طول بازی، بچه ها تخیل خود را گسترش می دهند. آنها به بازی های ساختگی می پردازند یا در جهان های وانمودی گم می شوند. همچنین راه حل های مختلفی را ارائه داده و در عین حال اعتماد به نفس خود را افزایش می دهند. آنها قوانین خود را می سازند و یاد می گیرند که چگونه آن قوانین را در صورت نیاز دنبال کرده و یا با آنها سازگار شوند. اینها مهارت های مفیدی برای هدایت زندگی و توسعه روابط با دیگران هستند.

این راه هم بخوانید بدنیست:  با کودک پرخاشگر چگونه رفتار کنیم؟

– تقویت رشد شناختی کودکان سه ساله با بازی

تقویت رشد شناختی یعنی اینکه بازی برای رشد سالم مغز ضروری است.

منظور از بازی های بدون ساختار، برنامه ها یا فعالیت های هدایت شده ای است که به بزرگسالان محدود نمی شوند. اینگونه بازی ها به رشد مغز کودک از طریق شیوه های مثبتی کمک می کند. در واقع، آن باعث تقویت و افزایش ارتباطات عصبی در مغز می شود.

– اهمیت نقش بازی در رشد عاطفی و رفتاری کودکان

ما بزرگسالان زمانی که احساس می کنیم بسیار درگیر فعالیت های روزمره خود شده ایم،  سعی داریم کارهایی را انجام دهیم که ما را آرام می‌کنند. برای مثال به باشگاه می‌رویم، با دوستان خود قرار می گذاریم و … . این کارها راهی برای بازگرداندن بازی به زندگی ما و اتصال ما به چیزهایی در زندگی هستند که به ما کمک می کنند.

بچه‌ها هم همینطور هستند، اگرچه به زمان بازی خیلی بیشتری نیاز دارند. بازی مکرر به کودکان سه ساله در کاهش اضطراب، استرس و تحریک پذیری کمک می کند.

آنها همچنین چگونگی کار گروهی، اشتراک گذاری، مذاکره، حل تعارضات و صحبت کردن برای خود را بررسی می کنند.

– بازی و بهبود سواد

کودکان از بدو تولد، مهارت های زبانی و سوادآموزی را از طریق بازی و تعامل می آموزند. آنها کلمات جدیدی را یاد می گیرند و از طریق بازی مهارت های گوش دادن را توسعه می دهند.

آنها همچنین بر توانایی های خود برای مشاهده و حفظ توجه تمرکز می نمایند.

– اهمیت نقش بازی در رشد استقلال کودکان

کودکان سه ساله نیز اغلب مانند سایر بچه ها، روزهای خود را با این موضوع می گذرانند که به آنها گفته می شود چه کاری انجام دهند، چه زمانی آن را انجام دهند و کجا باید بروند. اما در دنیای بازی، آنها این فرصت را دارند که خود قوانین را تعیین کرده و صاحب قدرت باشند.

این راه هم بخوانید بدنیست:  چطور حس استقلال طلبی نوجوان را کنترل کنیم؟

بازی انفرادی یا مستقل نیز به اندازه یادگیری نحوه بازی با دیگران مهم است.  بازی انفرادی به کودکان اجازه می دهد تا خلاقیت و ایده های خود را آزمایش کنند. زمانی که تنها و حتی بی حوصله هستند، مغز کودکان این چالش را به عهده می گیرد. آنها راه های جدید و هیجان انگیزی برای خود پیدا می کنند.

جمع بندی

بازی نقش بسیار مهمی در رشد کودکان ایفا کرده و آنها می توانند از این طریق با خود و جهان پیرامون آشنا می شوند. همچنین آنها مهارت های مورد نیاز برای مطالعه، کار و روابط را یاد می گیرند، نظیر اعتماد بنفس، انعطاف پذیری، استقلال، پرورش مهارت های اجتماعی، کنار آمدن با موقعیت های چالش برانگیز و … .

کودکان اغلب از طریق بازی های پرمخاطره و چالش برانگیز خود را آزمایش کرده و محدودیت های خود را می یابند. آنها یاد می گیرند که چگونه از طریق بازی با ریسک کنار بیایند و بعداً می توانند از همین مهارت ها استفاده کنند. برای اثربخشی و بهبود مهارت ها در بازی می توان از دوره های آموزشی نیز بهره گرفت مانند، معجزه بازی. با مشاهده این دوره شما والدین نیز می توانید به طور کامل با فرزندان خود ارتباط برقرار کرده و لذت ببرید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا