ازدواجعقد و نامزدی

آیا پرداخت نفقه در دوران نامزدی تعلق می گیرد؟

پرداخت نفقه در دوران نامزدی از طرف مرد از لحاظ شرعی و قانونی اجباری نیست. در دوران نامزدی چون فقط صیغه موقت بین دختر و پسر جاری میشود؛ خرجی دختر همچنان با پدر است.

نفقه زن به نیازهای مادی او متناسب با وضعیت زندگی اش در خانه پدر اطلاق می شود که در جامعه ما شامل موارد زیر است:

  • محل زندگی و مسکن مناسب
  • لباس و پوشاک
  • خورد و خوراک
  • وسایل زندگی
  • هزینه های درمانی و پزشکی
  • هزینه های جانبی مانند دستمزد خدمتکار درصورتیکه در خانه پدر به آن عادت داشته است.

دریافت نفقه از سمت زن و پرداخت نفقه از سمت مرد، شرایطی دارد که در ادامه توضیح بیشتری درباره آن می دهیم. اما به طور خلاصه می توان در پاسخ به این سوال که آیا نفقه در دوران نامزدی تعلق می گیرد، پاسخ داد که اگر عقد موقت بین زن و مرد جاری شده باشد؛ مرد تکلیفی برای پرداخت نفقه به زن ندارد.

نفقه در دوران نامزدی در شرایطی به زن تعلق می گیرد که

  1. عقد دائم بین دختر و پسر جاری شده باشد و زن از شوهر خود تمکین کند

همانطور که در مقاله نفقه در دوران عقد اشاره کردیم؛ پس از اینکه عقد دائم بین دختر و پسر منعقد شد؛ پسر موظف است خرجی و نفقه همسر خود را طبق عرف جامعه جهت تامین هزینه های معمولی زندگی به او بپردازد. البته دختر جهت مستحق شدن برای دریافت نفقه باید از شوهر خود تمکین کند و معمولا در دوران نامزدی و عقد در جامعه ما رابطه جنسی بین دختر و پسر هنوز پذیرفته شده نیست و خانواده ها اجازه چنین کاری را نمی دهند بنابراین مرد هم می تواند به علت عدم تمکین زن از پرداخت نفقه خودداری کند.

  1. در عقد موقت میزان نفقه مشخص شده باشد
این راه هم بخوانید بدنیست:  شیوه های انتخاب همسر

در جامعه ما عرف بر این است که در دوران نامزدی، عقد موقت بین دختر و پسر جاری می شود تا شناخت بهتری نسبت به یکدیگر پیدا کنند. طبق قانون در صورتی که شرایط ضمن عقد موقت میزان نفقه مشخص نشود؛ مرد اجباری برای پرداخت نفقه در دوران نامزدی ندارد. البته مهریه به هر میزانی که تعیین شده باشد به زن تعلق میگیرد. خانواده ها نیز این شرایط را به طور کامل پذیرفته‌اند و معمولاً در دوران نامزدی، از پسر توقعی برای پرداخت خرج زندگی دختر ندارند. در دوران نامزدی پدر دختر هم چنان باید خرج زندگی او را برعهده بگیرد مگر اینکه در شروط ضمن عقد موقت، نفقه برای دختر در نظر گرفته شده باشد.

هرچند در دوران نامزدی و عقد پرداخت نفقه از سمت مرد عرف نیست و از لحاظ قانونی نیز بر عهده مرد نمی باشد اما به هرحال دختر و پسر باید در دوران نامزدی درباره مسائل مالی آینده خود صحبت کنند. به هرحال مرد موظف است بعد از ازدواج، نفقه زن را تامین نماید پس بهتر است توقعات و انتظاراتی که دختر از همسر خود دارد را در همین دوران نامزدی مرح نماید. پسر نیز باید شرایط مالی خود را برای دختری که قرار است همسر آینده او باشد به طور کامل توضیح دهد تا اختلافی در این خصوص بین آنها پیش نیاید.

نحوه مطرح کردن مسائل مالی در دوران نامزدی تا حدودی پیچیده است و ممکن است باعث کدورت بین طرفین شود. درصورتی که صحبت از مسائل مالی در شرایط نامناسبی انجام گیرد؛ طرف مقابل تصور می کند که همسر او قصد دارد فقط برای رسیدن به منافع مالی با او ازدواج کند. اگر می خواهید با نحوه مطرح کردن مسائل مالی از جمله نفقه در دوران نامزدی بیشتر آشنا شوید و راهکارهای مناسب آن را بدانید کتاب “نامزدی هدفمند” را مطالعه کنید.

این راه هم بخوانید بدنیست:  چطور دوران نامزدی موفقی داشته باشیم؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا