ازدواجعقد و نامزدی

اولین معاشقه دوران نامزدی

اولین معاشقه دوران نامزدی برای برخی از زوجین بسیار سریع اتفاق می‌افتد. آنها در اثر هیجانات احساسی با یکدیگر تماس فیزیکی برقرار کرده و شاید حتی پس از آن پشیمان نیز بشوند. اما برخی دیگر نیاز به فرصت طولانی تری برای نزدیک شدن به یکدیگر دارند. تعیین کردن زمان مشخصی برای اولین روابط فیزیکی بعد از نامزدی، پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد و می تواند حتی در اولین موقعیت بعد از مراسم نامزدی یا پس از چندین ماه انجام گیرد.

مطالعات علمی انجام گرفته درباره بهترین زمان اولین معاشقه دوران نامزدی چندان کامل نیست چون این سوال تا حدودی شخصی است و بسیاری از زوجین تمایل به پاسخ دادن به آن ندارند. بیشتر مطالعات انجام گرفته روی سلامت روابط زوجین در اولین معاشقه بعد از نامزدی تمرکز کردند.

با این وجود، اکثر روانشناسان معتقدند زوجینی که که فقط به علت درگیر شدن در احساسات هیجانی شدید پیش از شناخت کافی و  اطمینان از دوست داشتن یکدیگر روابط عاشقانه و فیزیکی را آغاز می‌کنند پس از مدتی احساسات منفی گسترده در آنها شکل گرفته و در نهایت منجر به پشیمانی آن به علت عجله کردن در برقراری روابط عاشقانه منجر می شود.

Barton Goldsmith روانکاو خانواده در کالیفرنیا معتقد است:” اولین معاشقه در دوران نامزدی باید زمانی اتفاق بیفتد که هر دو طرف از عواطف و احساسات خود نسبت به طرف مقابل مطمئن شده اند. مهمترین چیزی که باید در شروع روابط فیزیکی در نظر گرفته شود؛ اطمینان از درست بودن انتخاب و احساس راحتی و رضایت برای شروع رابطه در هر دو طرف است.”

این راه هم بخوانید بدنیست:  چرا روانشناسی دوران نامزدی قبل از ازدواج مهم است؟

به عبارت دیگر، شروع اولین معاشقه در دوران نامزدی را بهتر است تا زمانی که به شناخت کاملی از طرف مقابل نرسیده اید و از انتخاب خود مطمئن نیستید؛ به تعویق بیندازید. برای رسیدن به این اطمینان، زمان مطرح نیست بلکه باید بتوانید با روانشناسی دوران نامزدی به نتیجه قطعی برسید.

به طور کلی تحقیقات نشان می دهد اولین معاشقه دوران نامزدی طی سه دوره زمانی اتفاق می‌افتد:

  • کمتر از یک هفته

حدود ۲۰ درصد از زوجین در کمتر از ۳۶ ساعت بعد از برگزاری مراسم نامزدی با یکدیگر ارتباط فیزیکی برقرار می کنند. رسیدن به احساسات مشترک در چنین شرایطی تحت تاثیر فضا های احساسی و هیجانی ایجاد می شود و معمولاً ابراز احساسات از طرف مردان در این شرایط بیشتر است که ممکن است تا حدودی با عدم رضایت دختر و شاید با کمی خشونت از طرف پسران یا اصرار بیش از حد آنها انجام شود. اولین معاشقه دوران نامزدی کمتر از یک هفته پس از برگزاری مراسم می تواند روی ادامه رابطه تاثیر منفی بگذارد. به خصوص اگر دختر یا پسر هنوز تمایلی برای نزدیک شدن به طرف مقابل در خود احساس نکند و کششی برای اینکار نداشته باشد؛ ممکن است تجربه ناخوشایندی برای هر دوطرف به جا بماند که اثر روحی و روانی آن تا مدت ها و گاهی اوقات حتی پس از ازدواج نیز از بین نمی رود.

  • بعد از چند ماه

برقراری اولین رابطه عاشقانه چند ماه پس از مراسم نامزدی به خصوص در ازدواج های سنتی، طبیعی ترین و ایده ال ترین حالت ممکن برای زوجین است. معمولاً دختر و پسری که حداقل ۳ ماه بعد از مراسم نامزدی اولین رابطه عاشقانه را تجربه می کنند؛ نسبت به زوجینی که کمتر از یک هفته این رابطه ای را تجربه کرده‌اند؛ رضایت بیشتری دارند. البته دختران بهتر است در این شرایط حد و حدود را حفظ کنند تا درصورتیکه دوران نامزدی به سرانجام نرسید؛ حقوقی از آنها ضایع نشود.

  • عدم برقراری رابطه تا بعد از عروسی
این راه هم بخوانید بدنیست:  چطور باید اختلاف بر سر نوع پوشش همسر در ازدواج را حل کرد؟

بسیاری از خانواده ها به خصوص خانواده های مذهبی، معاشقه در دوران نامزدی را به خصوص برای دختران مناسب نمی دانند. هرچند روانشناسان معتقدند ارتباط فیزیکی در دوران نامزدی تا حدی برای پیدا کردن شناخت کافی از طرف مقابل لازم و ضروری است اما Dean Busby  مدرس دانشگاه برینگهام طبق مطالعاتی که در خصوص به تعویق انداختن روابط عاشقانه تا بعد از ازدواج انجام داده به این نتیجه رسیده است که اکثر زوجین از اینکه تا زمان عروسی حد و حدود را رعایت کرده‌اند؛ راضی بودند.

2 minutes

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا