کودککودک و نوجوان

با کودک پرخاشگر چگونه رفتار کنیم؟

رفتار با کودک پرخاشگر باید به گونه‌ای باشد که آرامش را به او باز گرداند و در عین حال او را از رفتاری که کرده پشیمان کند.با کودک پرخاشگر باید قاطعانه رفتار کرد و به او فهماند رفتار غیر قابل قبولی دارد. کودک پرخاشگر معمولاً با کودکان دیگر سازگاری ندارد و به سرعت شروع به دعوا و زد و خورد با آنها می کند.

روانشناسان برای رفتار با کودک پرخاشگر راهکارهای زیر را ارائه داده اند:

  • تغییر موقعیت کودک

زمانی که کودک پرخاشگر و شما شروع به دعوا، بحث و جدل و زد و خورد با دوستان خود می کند؛ بلافاصله او را از محیط دور کنید. کنار او بنشینید و سعی کنید محیط آرامی را برایش فراهم کنید. این تغییر موقعیت چند دقیقه زمان می برد تا او را آرام کند. در این مدت او را سرزنش نکنید و سعی نکنید درباره رفتار نادرستش تا زمانی که آرام نشده؛ با او صحبت کنید. فقط کودک را به محیطی ساکت و آرام منتقل کنید. بعد از چند دقیقه کودک متوجه می شود که اگر به رفتار نادرست خود ادامه بدهد؛ از بازی کردن با دوستانش محروم خواهد شد. زمانی که از شما درخواست کرد تا دوباره ‏‏ به او اجازه بدهید با دوستانش بازی کند؛ از او بخواهید که درباره رفتارش توضیح بدهد و پیامدهای آن را برایش مشخصه کنید.

  • هرگز رفتار پرخاشگرانه نشان ندهید

رفتار پرخاشگرانه شما در برابر کودک پرخاشگر بدترین عکس العملی است که می توانید نشان دهید. اگر صدای تان را بالا ببرید؛ جیغ بکشید یا او را کتک بزنید؛ نه تنها در به آرامش رسیدن او کمکی نخواهید کرد بلکه در عوض او را تحریک می کنید که رفتار پرخاشگرانه بیشتری از خود نشان بدهد. عکس العمل های شدید شما به او می فهماند که میتواند با پرخاشگری توجه شما را جلب کند. بنابراین کار خود را تکرار خواهد کرد. اگر شما آرامش خود را حفظ کنید؛ کودک پرخاشگر نیز یاد می‌گیرد؛ در موقعیت‌هایی که او را از عصبانی می کند؛ آرام باشد.

این راه هم بخوانید بدنیست:  رابطه بین سن مادر و هوش کودک

در کتاب “نمیگذارم کسی اعصابم را به هم بریزد” می توانید روش های حفظ آرامش خود را یاد بگیرید.

  • پیامدهای مشخصی برای کودک پرخاشگر در نظر بگیرید

زمانی که با کودک خود صحبت می کنید درباره پیامدهایی که رفتار پرخاشگرانه می‌تواند داشته باشد؛ تاکید کنید. هربار نظر خود را تغییر ندهید. چند دستورالعمل ساده در نظر بگیرید و به او گوشزد کنید که اگر دوباره رفتار پرخاشگرانه خود را ادامه دهد؛ یکی از این عواقب در انتظار او خواهد بود.

  • درباره احساسات کودک پرخاشگر صحبت کنید

زمانی که کودک شما آرام شد؛ وقت آن رسیده که با او صحبت کنید و از او بخواهید توضیح بدهد که چه عاملی باعث عصبانیت او شده است. سپس برایش توضیح بدهید که کتک زدن، بالا بردن صدا یا جیغ زدن هیچ کمکی به حل مشکلات او نمی کند. شما باید به کودک پرخاشگر خود یاد بدهید که چطور احساسات خود را کنترل کند. از او بخواهید که اگر بدرفتاری در دوستان خود می بیند که او را عصبانی می کند؛ به جای داد و قال کردن با آرامش از آنها بخواهد که رفتار خود را تغییر دهند. به او اطمینان بدهید که هرگاه مشکلی با دوستانش داشته باشد که نتواند به تنهایی آن را حل کند؛ شما در کنار او خواهید بود و نیازی به پرخاشگری ندارد و می‌تواند به جای آن به شما تکیه کند.

  • تغییر رفتار کودک پرخاشگر را تشویق کنید

اگر کودک پرخاشگر شما در موقعیتی با دوستان یا خواهر و برادر خود با آرامش رفتار کرد؛ حتماً او را را تشویق کنید. تشویق کردن شما حتی می تواند کلامی باشد. به عنوان مثال به همسر خود یا پدر و مادر کودک دیگری که حضور دارند بگویید که چقدر به فرزندتان افتخار می کنید که چنین رفتار آرام و مهربانی دارد.

این راه هم بخوانید بدنیست:  تست کرونا برای کودکان ضروری است؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا