اعتماد به نفستوسعه فردی

فرق اعتماد به نفس و عزت نفس

تفاوت میان اعتماد به نفس و عزت نفس:

در اغلب اوقات، اعتماد بنفس بالا  الزاماً همراه با عزت نفس بالا به وجود نمی آید. بنابراین، عزت نفس و اعتماد بنفس را نبایستی یکسان تلقی نمود. در ادامه مقاله، با پازل زندگی همراه باشید تا بیشتر از قبل تفاوت عزت نفس و اعتماد به نفس را برایتان آشکار سازیم.

اعتماد به نفس و عزت نفس

 

تعریف عزت نفس :

برای اینکه به آسانی میان اعتماد به نفس و عزت نفس تمایز قایل شوید در این بخش به تعریفی هر چند کوتاه  از عزت نفس می پردازیم. عزت نفس یعنی اینکه در ذهن خود، چه تصوری از خود دارید؟ به عبارتی چه قدر خودتان را دوست میدارید؟ بدین ترتیب شاید اطلاع داشته باشید که، کلمه‌ی ” esteem” در انگلیسی،که در فارسی « عزت نفس و مناعت طبع داشتن » ترجمه شده است. بنابراین، عزت نفس یعنی اینکه چقدر خودتان را مهم قلمداد می کنید.

افرادی که از عزت نفس مطلوبی برخوردارند، از آنچه هستند، پیوسته راضی و خوشحال هستند. این اشخاص برای اینکه حال و هوای بهتری پیدا کنند، انعطاف‌پذیری ازجمله مشخصه‌های بارز این افراد است، بدین مفهوم  که به‌ راحتی می توانند خودشان را از ناامیدی‌ها و شکست‌ها رها نمایند.  این چنین افرادی از پیشرفت، تغییر و تحول به خوبی استقبال می‌کنند، و پیوسته اهل سازش هستند و به ‌راحتی خشنود  و راضی می‌شوند. بنابراین این ویژگی ها در شخص سبب می شود اعتماد به نفس او افزایش یابد.

اعتماد به نفس چیست؟

اعتماد به نفس به این مفهوم است که در دست یابی به اهدافتان به استعداد و توانایی های خودتان باور و اعتقاد راسخ داشته باشید. در اغلب اوقات، افرادی که در زمینه ویژه ای  به مهارت و تخصص دست می‌یابند، در همان حوزه دارای اعتماد به نفس  بالایی می باشند. گاهی پیش می‌آید، افراد در چند زمینه اعتماد به نفس داشته باشند اما در سایر حوزه ها از اعتماد به نفس پایینی برخور دارند باشند، و این امری طبیعی است.

این راه هم بخوانید بدنیست:  راهکارهای فوق العاده برای کنترل خشم

اعتماد به نفس و عزت نفس

بنابر  نظر روان‌شناسی نامی، آبراهام مازلو، که اعتماد به نفس را چنین شرح میدهد که، بایستی میان اعتماد بنفس به‌عنوان نوعی خصوصیت شخصیتیِ کلی، و اعتماد بنفس درباب  مهارت‌‌‌ها یا استعدادهای خاص تفاوت قائل شد. اعتماد بنفس درباره‌ی مهارت‌ها و توانمندی‌ها نیز بدین گونه عنوان می شوند که: ایمان راسخ به موفقیت در انجام کاری خاص یا رویارویی با موقعیت‌های چالشی. تفاوت خودکارآمدی با اعتماد بنفس به‌عنوان نوعی ویژگی شخصیتی کلی بیان می دارد، در اینجاست که: یه طور مثال، بعضی افراد در انجام مهارت‌هایی به مانند خوانندگی یا تدریس از خودکارآمدی بالایی برخوردارند، اما از اعتماد بنفس به‌عنوان نوعی ویژگی شخصیتی کلی بی نصیب هستند. حتی برعکس این قضیه نیز ممکن است رخ نماید..

تفاوت بین عزت نفس و اعتماد بنفس در چیست؟

افرادی که دارای اعتماد بنفس بالایی برخوردار هستند بدین معنی نیست که بایستی حتماً از عزت نفس بالایی هم دارا باشند. در حقیقت، عزت نفس، بنیانی احساسی به حساب می آید، که تعیین‌کننده‌ی طرز فکر منطقی، نوع احساسات هر شخص است. اما اعتماد بنفس به دستیابی به اهداف مورد نظر اشاره دارد.

اشخاصی که از عزت نفس بالایی برخوردارند، عموماً برای اینکه حس خوبی درباره‌ی خودشان ایجاد نمایند، هیچ نیازی به مقام، شهرت یا پول احساس نمی‌کنند و همواره خود را به مسائلی همانند  مواد مخدر یا رفتارهای پر مخاطره گرفتار نمی کنند. ازطرفی، افراد دارای اعتماد بنفسِ بالا به صورت داوطلبانه با چالش‌ها و مسئولیت‌های جدید هر روز خود ر ا مواجه می سازند تا توانایی های بالقوه ی خود را در این مسیر شناسایی کنند.

این راه هم بخوانید بدنیست:  مثبت اندیشی چیست؟

کلام آخر اینکه، اینکه عزت نفس یعنی سنجش احساس خودارزشی و از تجارب مثبت زندگی نشأت می‌گیرد . در حالیکه اعتماد بنفس به عبارتی یعنی، شخص به قابلیت های فردیِ خود ایمان کامل داشته باشد. لذا با عزت نفس و اعتماد به نفس متعادل می توان در رویارویی با بسیاری از مسائل پیش روی خود بهترین عملکرد را از خود نشان داد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا