خانوادههمسرداری

تقسیم وظایف در خانه چقدر در حفظ و پایداری زندگی مشترک موثر است؟

تقسیم وظایف در خانه در شروع زندگی مشترک بین زن و شوهر می تواند به آنها کمک کند که با شرایط جدید زندگی خود بهتر کنار بیایند. کمک کردن مرد در خانه  زمانی که همسر او به مشاغل خارج از منزل می پردازد، در حفظ صمیمیت آنها تاثیر گذار بوده و و روابطشان را بهبود می بخشد.

زمانی که تقسیم وظایف در خانه به یک مسئولیت در خانواده تبدیل شود حتی فرزندان نیز در این زمینه نقش مهمی را ایفا خواهند کرد. فرزندان با مشاهده مادر و پدر خود که در کارهای خانه به یکدیگر کمک می کنند متوجه می‌شوند که آنها باید مسئولیت خودشان را به درستی نسبت به وظایف داخل خانه برعهده گیرند.

هر چند در گذشته کار کردن مردان در منزل چندان با استقبال آنها مواجه نمی‌شد اما امروز با افزایش میزان اشتغال زنان، این امر به یک ضرورت تبدیل شده است. با این حال هنوز هم مردانی وجود دارند که تمایلی به کمک کردن به همسرشان در کارهای منزل نشان نمی‌دهند. آن ها تصور می‌کنند که تمام کارخانه بر عهده زن است و حتی در صورتی که شغلی را خارج از منزل به عهده گرفته باید کارهای خانه را در اولویت قرار دهند.

این طرز تفکر نه تنها موجب می‌شود بین زن و شوهر اختلافات جدی پدید آید بلکه پس از مدت کوتاهی زنان را دچار خستگی مفرط کرده و موجب می شود به اختلالات روحی و جسمی متعددی دچار شوند. بنابراین تقسیم وظایف در خانه باید با توافق زن و شوهر به نحوی انجام گیرد که فشاری بر روی هیچ کدام از آنها وجود نداشته باشد.

این راه هم بخوانید بدنیست:  بعد از طلاق چه کنم ؟

مردان چطور باید تقسیم وظایف در خانه را یاد بگیرند؟

معمولا پسران تا زمانی که به سربازی نروند، حس مسئولیت پذیری را تجربه نمی کنند. البته پسرانی که دوره دانشگاهی خود را در شهری دور از خانواده می گذرانند و مجبورند در خوابگاه‌های دانشجویی یا در آپارتمان‌های اجاره‌ای زندگی مستقلی داشته باشند نیز تا حدودی تقسیم وظایف در خانه را یاد می گیرند.

البته جا انداختن فرهنگ تقسیم کارها در خانه به عهده خانواده دختران و پسران است. آن ها باید یاد بگیرند که هر کسی در خانواده وظیفه خود را برعهده دارد و باید نسبت به آن مسئولیت پذیر باشد.

این که خانواده ها به پسران آموزش می دهند که کارخانه وظیفه زن است فرهنگ کاملا نادرستی است. در حقیقت زن و مرد باید در کنار یکدیگر وظایف و مسئولیت های خانه داری را تقسیم کنند.

روانشناسان سرباز زدن مردان از کار خانه را نوعی تبعیض جنسیتی تلقی می کنند که به علت تربیت غلط در خانواده ها جا افتاده است. همانطور که در جامعه کنونی کار کردن زنان در خارج از منزل به یک امر عادی بدل گشته تقسیم وظایف در خانه با مردان نیز باید به همان نسبت عادی تلقی شود.

چه رفتارهایی به پذیرفتن راحت تر تقسیم وظایف در خانه کمک می کند؟

  • با احترام برخورد کنید

شروع هر کاری برای افرادی که قرار است در آن دخیل باشند تا حدودی مشکل است. اگر به تازگی تصمیم گرفته اید وظایف خانه را با همسرتان تقسیم کنید باید سعی کنید به او احترام بگذارید. مطمئن باشید مردان کم کم با این شیوه زندگی نیز کنار می آیند اما باید در شروع کار، محترمانه از آنها درخواست کنید که نسبت به وظایف خود در خانه مسئولیت پذیر باشد.

  • ایراد گرفتن و غر زدن را کنار بگذارید
این راه هم بخوانید بدنیست:  دلایل خیانت مردان را بشناسید!

زمانی که وظایف خانه را تقسیم می کنید نباید انتظار داشته باشید که مردان یا فرزندانتان همه کارها را دقیق و بی عیب انجام دهند. شما باید به آنها فرصت بدهید تا کم کم با نحوه انجام کارها آشنا شوند. بنابراین در کار آنها دخالت نکنید و اجازه دهید وظایفشان را به طور کامل به اتمام برسانند و پس از آن نیز به جای ایراد گرفتن از آنها تشکر کنید. حتی اگر ایرادی در کار آنها می بینید بهتر است همان زمان به آنها گوشزد نکنید.

  • با مشورت کردن وظایف خانه را تقسیم کنید

اگر تقسیم وظایف در خانه به صورت دستوری یا یک جانبه باشد مطمئنا همسر و فرزندان شما زیر بار آن نخواهند رفت. برای اینکه به یک توافق مشترک برای تقسیم کارها در خانه برسید بهتر است با همسر و فرزندان خود مشورت کنید و از آنها بخواهید مسئولیت هایی را که فکر می‌کنند از عهده آنها برمی آیند را مشخص کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا