رپورتاژ

نحوه شستن صورت با پوست حساس

پوست صورت شما در برابر اثرات خورشید، آلاینده های محیطی و مواد شیمیایی موجود در لوازم آرایشی و محصولات مراقبت از صورت آسیب پذیر است. اگر پوست حساسی دارید که به محصولات حاوی عطر، الکل یا سایر مواد خشن با خارش، خشکی یا سوزش واکنش نشان می‌دهد، پوست صورت شما با چالش‌های بیشتری مواجه می‌شود. به منظور جلوگیری از تحریک پوست خود، با نوع پوست خود آشنا شوید و نیازهای خاص آن را در روتین مراقبت از پوست خود برطرف کنید.

مرحله اول ؛ انتخاب محصولات مراقبت از پوست

۱. مشکلات پوستی خود را شناسایی کنید.

متوجه شده اید که پوست شما حساس است، اما دریافت کمی اطلاعات بیشتر در مورد اینکه دقیقاً چه اتفاقی برای پوست شما می افتد می تواند زمانی که سعی می کنید بهترین محصولات را برای پوست خود انتخاب کنید بسیار مفید باشد.

اگر پوست مستعد آکنه، پوست مخصوصاً چرب یا پوستی با لکه های بسیار خشک دارید، باید با محصولاتی که برای آن نوع پوست فرموله شده اند، این نگرانی ها را برطرف کنید.

پوست های حساس مستعد تحریک هستند، بنابراین مهم است که تا حد امکان از محصولات کمتری در روتین مراقبت از پوست خود استفاده کنید.

۲. پاک کننده مناسب را انتخاب کنید.

محصولات زیادی در بازار وجود دارد، اما بعید است که پوست حساس شما به یک فرآیند طولانی آزمون و خطا برای یافتن محصول مناسب واکنش نشان دهد. در عوض، این پیشنهادات را برای پوست حساس امتحان کنید:

محصولاتی را انتخاب کنید که بدون عطر و الکل باشند تا تحریک را به حداقل برسانید. محصولاتی که روی برچسب «حساس» نوشته شده است.

اگر متوجه شدید که پاک کننده ها برای پوست شما خیلی خشن هستند، دستمال مرطوب صورت را امتحان کنید. همیشه می‌توانید از «صابون‌ها» به‌کلی انصراف دهید و فقط از آب یا روغن نارگیل استفاده کنید.

اگر مشکلات پوستی دیگری مانند آکنه التهابی دارید، قبل از اقدام به لایه برداری با یک متخصص پوست صحبت کنید.

به یاد داشته باشید که فقط به این دلیل که یک محصول برای شخص دیگری با پوست حساس خوب کار می کند، ممکن است برای شما خوب کار نکند. علاوه بر این، محصولات گران‌تر همیشه بهترین نیستند.

۳. بدانید چه زمانی از آن استفاده کنید.

شستن صورت خود به دفعات بیشتر از آنچه لازم است، پوست شما را از سد محافظ طبیعی خود پاک می کند و آن را خشک و آسیب پذیر در برابر تحریک می کند. شما باید فقط یک یا دو بار در روز صورت خود را بشویید.

این راه هم بخوانید بدنیست:  معرفی بهترین کرم پودر

در پایان روز قبل از خواب صورت خود را بشویید. پس از اتمام کار از یک مرطوب کننده یا کرم ملایم استفاده کنید.

اگر پوست خیلی چرب ندارید، لازم نیست صبح صورت خود را بشویید.

مرحله دوم ، شستن صورت

۱. از آب گرم یا خنک استفاده کنید.

دمای مناسب آب برای جلوگیری از تحریک پوست شما بسیار مهم است. آب گرم یا خنک معمولا برای شستن صورت بهترین است.

آب داغ روغن‌های محافظ طبیعی پوست شما را از بین می‌برد و همچنین می‌تواند به پوست آسیب بزند.

اگرچه این یک فرضیه است که آب سرد منافذ شما را می بندد، اما می تواند به جلوگیری از تولید چربی اضافی آنها کمک کند. اگر پوست چرب دارید از آب سرد استفاده کنید.

۲. شستشوی صورت

در حالی که برخی از محصولات ممکن است دستورالعمل های متفاوتی داشته باشند، به طور کلی فرآیند بدون توجه به نوع محصولی که انتخاب می کنید مشابه است. مقدار بسیار کمی از محصول را به نوک انگشتان خود بمالید. محصول را بین دستان خود مالش دهید. سپس، با شروع از پیشانی، محصول را به آرامی روی پوست مرطوب صورت خود ماساژ دهید. از نواحی چشم و لب و سوراخ های بینی خودداری کنید.

برخی از افراد ترجیح می دهند از پارچه شستشو استفاده کنند، اما مگر اینکه خیلی نرم باشد، الیاف روی پارچه شستشو می تواند برای پوست های حساس ساینده باشد.

آب خنک یا گرم را روی صورت خود بپاشید. این به این محصول کمک می کند تا روغن و کثیفی روی صورت شما نفوذ کند.

به طور کلی، مقداری به اندازه نخود باید استفاده شود، اگرچه برخی از محصولات به خوبی پخش نمی شوند، بنابراین ممکن است به مقدار بیشتری نیاز داشته باشید.

۳. با آب گرم یا خنک خوب بشویید.

آب را روی صورت خود بپاشید و به آرامی با دستان خود بمالید تا صابون پاک شود. برای محافظت از پوست در برابر سایش، با یک حوله تمیز و نرم خشک کنید.

این راه هم بخوانید بدنیست:  رابطه بین سن مادر و هوش کودک

حتما تمام محصول را از روی پوست خود پاک کنید. باز هم استفاده از دستمال شستشو برای پوست های حساس توصیه نمی شود.

۴. یک مرطوب کننده ملایم بزنید.

اکثر افرادی که پوست حساسی دارند به یک لایه محافظ برای آبرسانی مجدد پوست پس از پاکسازی نیاز دارند. به دنبال محصولاتی باشید که مخصوص پوست‌های حساس علامت‌گذاری شده‌اند، که معمولاً فاقد عطر و بدون مواد شیمیایی خشن هستند.

اگر خارج از منزل هستید، از محصولی با ضد آفتاب استفاده کنید. بهترین کرم ضد آفتاب را انتخاب کنید که دارای طیف وسیعی از پوشش و SPF 30 باشد.

اگر پوست شما به ضدآفتاب های شیمیایی حساس است، از یک ضد آفتاب با طیف وسیع حاوی مسدود کننده های فیزیکی مانند اکسید روی یا دی اکسید تیتانیوم استفاده کنید که روی پوست ملایم تر است.

مرطوب‌کننده‌های ملایم دیگری که اغلب برای افراد دارای پوست حساس به خوبی کار می‌کنند شامل لوسیون مرطوب‌کننده Cetaphil برای پوست‌های چرب تا معمولی یا کرم مغذی خالص Minerals Bare برای پوست‌های بسیار خشک است.

۵. از محصولات غیر ضروری خودداری کنید.

در حالی که ممکن است برای رفع نگرانی های مراقبت از پوست خود به محصولات خاصی نیاز داشته باشید، یک روال مراقبت از پوست حداقلی برای افرادی که پوست حساس دارند بهترین است.

اگر مشکل عمده دیگری با پوست خود ندارید، این امکان وجود دارد که بتوانید کاملاً به یکی از بهترین پاک کننده ی آرایش صورت ملایم ، یک کرم ضد آفتاب و یک مرطوب کننده اعتماد کنید.

به یاد داشته باشید که محصولات آرایشی نیز می توانند تحریک کننده باشند، بنابراین فرمول هایی را انتخاب کنید که بدون عطر و غیر کومدون زا هستند (یعنی منافذ شما را مسدود نمی کنند).

مرحله سوم ؛ رد کردن علل زمینه ای

۱. حساسیت پوست شما دلایل محیطی دارد یا خیر.

این احتمال وجود دارد که حساسیت پوست شما ناشی از حساسیت یا نگرانی مشابهی باشد که با تغییر سبک زندگی قابل درمان یا مدیریت است. اگر پوست صورت یا لب های شما به طور مزمن خارش دار، خشک (به ویژه در تکه های پوست) یا قرمز و ملتهب است، ممکن است آلرژن های محیطی مقصر باشند.

برخی از آلرژی‌های غذایی، مانند حساسیت به گلوتن یا شیر، می‌توانند باعث واکنش‌هایی در پوست شوند. حتی آلرژی به آجیل می تواند به صورت کهیر، خارش پوست یا قرمزی اطراف دهان ظاهر شود.

این راه هم بخوانید بدنیست:  علت اینکه ژانومه بهترین برند چرخ خیاطی است چیست؟

یک پزشک متخصص در آلرژی می‌تواند به شما کمک کند تا تشخیص دهید که آیا پوست حساس شما ناشی از آلرژی‌های محیطی یا غذایی است یا خیر.

۲. مشخص کنید که آیا به محصولات خود حساسیت دارید یا خیر.

ممکن است حساسیت پوست شما ناشی از حساسیت به محصولاتی باشد که روی صورت خود استفاده می کنید، که می توان با تعویض محصولات آن را مدیریت کرد. اگر پوست صورت یا لب‌های خود خارش، قرمزی، ناراحتی یا ملتهب دارید، ممکن است به محصولی که استفاده می‌کنید آلرژی یا حساسیت داشته باشید.

در نظر بگیرید که آیا شستشوی صورت، بهترین اسکراب لایه بردار صورت ، تونر پوست، کرم ضد آفتاب، مرطوب کننده، لوازم آرایشی، بالم لب، یا هر محصول دیگری که با صورت شما تماس پیدا می کند ممکن است باعث واکنش شود یا خیر.

می‌توانید هر هفته حدود یک هفته محصولات را به صورت جداگانه حذف کنید تا ببینید آیا علائم شما بهبود یافته است یا خیر.

همچنین ممکن است به محصولاتی که استفاده می کنید، مانند مواد شوینده لباسشویی یا عطر، آلرژی یا حساسیت داشته باشید.

۳. مشخص کنید که آیا مشکلات پوستی دیگری دارید یا خیر.

اکثر افرادی که می گویند پوست حساسی دارند هرگز به متخصص پوست مراجعه نمی کنند. اگر این شما را توصیف می کند، این امکان وجود دارد که شما با یک بیماری پوستی زندگی می کنید که قابل درمان است.

برخی از مسائلی که به نظر می رسد فقط حساسیت پوستی است، در واقع اگزما، پسوریازیس، روزاسه یا سایر مشکلات پوستی هستند. هر یک از این بیماری های پوستی علت ریشه ای و برنامه درمانی خاص خود را دارد.

اگر هرگز نزد متخصص پوست نرفته اید، برای رد سایر بیماری ها به یک متخصص پوست مراجعه کنید. اگر متوجه شدید که یک بیماری پوستی دارید، متخصص پوست می‌تواند درمان را تجویز کند.

اگزما یا درماتیت آتوپیک را می‌توان به روش‌های مختلفی درمان کرد، از جمله کرم‌هایی که بر سیستم ایمنی اثر می‌گذارند، آنتی‌بیوتیک‌ها برای جلوگیری از عفونت، آنتی‌هیستامین‌ها برای توقف خارش و اصلاح استرس.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا