خردسالکودککودک و نوجوان

جلوگیری و درمان یبوست در کودکان

مشکل یبوست کودک یکی از رایج ترین مشکلات موجود در بین بسیاری ازآن ها است. یبوست در واقع به دفع مدفوع سفت و دردناک می گویند که با نفخ شکم در نوزادان و یا کودکان همراه است و از علل اصلی مراجعه به مطب های فوق تخصص گوارش کودکان همین مسئه یبوست در آن ها است.

علل یبوست در کودکان چیست؟

در پاسخ به سوال مذکور باید گفت که یبوست در کودکان دلایل مختلفی دارد که از جمله رایج ترین آن ها، تغییر در عادات غذایی، تنبلی روده، بی توجهی به مزاج کودک، عدم مصرف کافی مایعات به ویژه آب، تغییر محل زندگی، مصرف بسیاری از داروها و بسیاری موارد هستند.

علایم مشکل یبوست در کودک

در بسیاری از مواقع الگوی طبیعی دفع به اشتباه به حساب یبوست گذاشته می شود بنابراین لازم است که شما علایم واقعی و اصلی یبوست در کودکان و نوزادان را بشناسید.

  • درد شکمی

یکی از نشانه های اولیه و اصلی یبوست در کودک درد درناحیه شکم است به گونه ای که بچه گریه می کند و اگر آرام وبدون فشار زیاد شکم اورا مالش دهید آرام می شود.

  • اجابت مزاج کمتر از سه بار در هفته

کودکان زیاد دفع مدفوع نمی کنند ولی اگر در هفته حداقل سه بار اجابت دفع انجام ندهند امکان اینکه دچار مشکل یبوست شده باشند وجود دارد که در این صورت باید به این مسئله توجه شود

  • احساس درد در هنگام اجابت مزاج

در کودکان و نوزادانی که به یبوست دچار شده اند دفع مدفوع به گونه ای سخت است که با درد همراه است.

  • اجابت مزاج سفت و خشک
این راه هم بخوانید بدنیست:  دلایل نفخ شکم نوزادان و راه های درمان آن

به دلیل سفت و خشک بودن مدفوع کودکان نمی توانند به راحتی دفع مزاج کنند و دچار مشکل و دشواری در دفع مدفوع می شوند.

  • وجود خون در سطح مدفوع سفت

یکی از علایم و نشانه های اصلی یبوست شدید در همه افراد و به خصوص کودکان وجود خون در سطح مدفوع سفت است که در این صورت نیاز به مراجع به متخصص زیاد می شود زیرا اگر یبوست درمان نشود و ادامه یابد مقعد کودک را زخم کرده و با گذشت زمان امکان اینکه توده زخمی در آن ایجاد شود بسیار زیاد است.

 بعضی از روش های پیشگیری از مشکل یبوست در کودک

  • تشویق کودک به خوردن آب زیاد

نوشیدن آب یکی از بهترین راه های جلوگیری از یبوست است و در سنین مختلف مقدار آن متفاوت است برای مثال در کودکان ۷ تا۱۲ ماهه نیاز است که در روز حدود ۹۰۰ میلی لیتر آب مصرف شود.

۲- مصرف غذاهای حاوی فیبر بالا برای کودکان

میوه، سبزی، نان، غلات سبوس دار و مواد بسیار دیگری سرشار از فیبر می باشند که با مصرف آن ها برای جلوگیری از یبوست در همه افراد از جمله کودک و مادر نوزادان توصیه می شود.

۳- داشتن برنامه ای منظم برای اجابت مزاج

بعد از هر برنامه غذایی لازم است که زمان خاصی را برای رفتن کودک به دستشویی در نظر بگیرید زیرا ظرفیت دستگاه گوارشی کودکان محدود است و اگر دفع مدفوع به موقع انجام نگیرد دچار یبوست می شوند.

 چند مورد از راه های درمان یبوست در کودکان

  • استفاده از عسل
این راه هم بخوانید بدنیست:  علائم افسردگی در نوجوانان

به کودکانی که مشکل یبوست دارند دو قاشق چای خوری در سه وعده در روز به بدهید و تا چن روز این روند را ادامه دهید تا بهبود یاید.

  • استفاده از شیر

برای کودکانی که دچار یبوست شدید شده اند یکی از بهترین مواد شیر است که اگر با موز یا عسل به کودک داده شود روند درمان را سریع تر می کند.

  • استفاده از شربت فیژین پلاس

شربت فیژین پلاس که از میوه انجیر تهیه می شود و دارای طبعی گرم بوده و یکی از بهترین میوه ها برای تمیز کردن دستگاه گوارشی می باشد و در درمان یبوست در نوزادان، کودکان و بزرگسالان به مقدار متفاوت و طبق دستور دستور پزشک موثر است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا