کودککودک و نوجوان

طبقه بندی بازیهای کودکان

طبقه بندی بازی های کودکان را می توان از جنبه های مختلفی بررسی کرد. برخی بازی های کودکان را به دو دسته انفرادی و گروهی تقسیم می کنند و برخی دیگر نیز انواع بازی های کودکان برای سنین مختلف را طبقه بندی می کند. اما حقیقت این است که در طبقه بندی بازی کودکان باید به تمام عوامل و جنبه ها توجه کرد و بر اساس این که بازی چگونه روی کودک تاثیر می گذارد؛ انواع آن را را تعیین نمود.

طبقه بندی بازیهای کودکان بر اساس تاثیری که روی روح و روان و همچنین آموزش کودک می گذارد؛ به انواع زیر تقسیم می شود:

  • بازیهای تخیلی
  • بازی های نمایشی
  • بازیهای تقلیدی

کودکان باید در تمام سنین انواع مختلفی از بازی ها را در طبقه بندی های گوناگون انجام بدهند تا روح و جسم خود را همزمان با هم تقویت کنند. طبقه بندی بازی ها، اشتراکاتی نیز با یکدیگر دارند اما باید توجه خاصی به محتوا و مفاهیمی که در هر نوع بازی به کودک منتقل می‌شود؛ نمایید. در ادامه برای آشنایی بیشتر با انواع طبقه بندی بازی های کودکان با پازل زندگی همراه باشید:

بازی های تخیلی

کودکان ذهن بسیار خلاقی دارند. آنها می توانند هر چیزی را در ذهن خود تصور کنند و به آن شکلی را که دوست دارند؛ ببخشند. کودکان هنوز در قید و بند چهارچوب ها و اصول مقید زندگی گیر نیفتاده اند.

زمانی که آن ها مشغول دویدن در خانه هستند؛ اگر از آنها بپرسید چه بازی می کنی؟ ممکن است به شما پاسخ بدهند در یک مسابقه اتومبیلرانی شرکت کرده اند و در حال رانندگی با یک ماشین مسابقه هستند.

این راه هم بخوانید بدنیست:  آشنایی با سندروم ثروت در کودک

بازی های تخیلی برای خود کودکان معمولاً از سن یک سالگی آغاز می شود. هرچند شاید شما نتوانید ذهنیت و تخیل آنها را به درستی درک کنید اما مطمئن باشید که کودک شما از همان بدو تولد در حال تخیل و تصویرسازی در ذهن خود است.

اوج بازی های تخیلی کودکان در سن ۳ سالگی مشاهده می‌شود. در این سنین آنها از هر چیز کوچکی می توانند یک داستان بلند بالا برای شما بسازند. اگر از آنها در مورد مسائل بی‌ربط سوال کنید؛ پاسخ های بسیار جالبی از آنها میشنوید. چون ذهن خلاق آنها کاملاً فعال است.

روانشناسان توصیه می‌کنند که در این سنین برای کودکان چهارچوبی قائل نشوید و اجازه بدهید با انجام بازی‌های تخیلی که قدرت ذهن آنها را بیشتر کرده و خلاقیت شان را افزایش می دهد؛ آزادانه قدرت ذهنی خود را رشد دهند. در این سنین بهتر است فضایی را فراهم کنید که کودک بتواند بازی هایی مثل خمیر بازی، نقاشی، لگو و مواردی که می ‌تواند به خلاق تر شدن او کمک کند؛ انجام دهد.

بازی های نمایشی

بازی‌های نمایشی از پرطرفدارترین نوع بازی‌ها در بین کودکان است. کودک می تواند احساسات خود را با بازی‌های نمایشی بروز دهد. دختران از سنین بسیار کوچک، بازی های نمایشی را با خاله بازی که همه ما با آن آشنایی داریم؛ شروع می کنند. پسران نیز معمولاً با در دست گرفتن وسایل پلیس مثل تفنگ و دستبند بازی هایی مثل دزد و پلیس را به نمایش می‌گذارند.

کودکان در بازیهای نمایشی برای خودشان نقشهایی را تصور می‌کنند و به خوبی از عهده ایفای آن برمی‌آیند. اگر به بازی های نمایشی کودکان دقت کنید متوجه می‌شوید که آنها رفتارهای بزرگسالان که علاقه ای به آن ندارند یا برایشان عجیب است را در بازی هایشان پررنگ‌تر به نمایش می گذارند. مثلاً اگر مادر سخت گیری داشته باشند؛ در خاله بازی به دوستشان که نقش فرزندشان را بازی می کند؛ ایراد های عجیب و غریب می گیرند یا از او کارهای سختی می‌خواهند.

این راه هم بخوانید بدنیست:  مزایا و معایب تک فرزندی چیست؟

بازی های نمایشی شخصیت کودکان را تا حدودی نشان می‌دهد. کودکانی که دارای شخصیت های مدیریتی باشند معمولا بازی های نمایشی را مدیریت می کنند و نقش هر یک از کودکان را در این بازی ها مشخص کرده و حتی برای آنها تعیین می‌کنند که باید چگونه ایفای نقش کنند. کودکانی که اعتماد به نفس کمی دارند؛ معمولاً در بازی‌های نمایشی شرکت نمی‌کنند و ترجیح می‌دهند به تنهایی به بازی های فردی بپردازند.

بازیهای تقلیدی

بازیهای تقلیدی از نوع بازیهای نمایشی هستند. تفاوتشان این است که در این بازی ها، کودک سعی دارد از والدین یا بزرگسالان دیگری که در اطراف خود می بیند؛ تقلید کند. دکتر بازی، پلیس بازی، خاله بازی چند نمونه از این بازی های تقلیدی هستند که در آن کودک به طور کامل طرز لباس پوشیدن، حرف زدن، آشپزی کردن، تلفن کردن و به طور کلی وظایف بزرگسالان را تقلید میکند.

کودکان با انجام بازیهای تقلیدی شخصیت خود را رشد می دهند. آنها کم کم یاد می گیرند که چگونه مثل پدر و مادر و اطرافیان خود در جامعه رفتار کنند. بازیهای تقلیدی معمولاً بعد از ۳ سالگی بیشتر در بین کودکان دیده می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا