خردسالکودککودک و نوجوان

راهکارهای روانشناسان برای رفتار با کودکان دروغگو

کودکان می توانند دروغ گفتن را از سنین پایین، معمولاً در حدود سه سالگی، یاد بگیرند. این زمانی است که بچه‌ها متوجه می‌شوند که شما ذهن‌خوان نیستید، بنابراین می‌توانند چیزهایی بگویند که درست نیست بدون اینکه شما متوجه شوید.

کودکان در سنین ۴ تا ۶ سالگی بیشتر دروغ می گویند. آنها ممکن است با تطبیق حالات چهره و لحن صدایشان با آنچه می گویند، در دروغگویی ماهرانه عمل کنند. اگر از کودکان بخواهید آنچه را که می گویند توضیح دهند، معمولاً برای شما داستان هایی به هم می بافند.

همانطور که کودکان بزرگتر می شوند، می توانند با تبحر بیشتری دروغ بگویند بدون اینکه بتوانید مچ آنها را بگیرید. دروغ‌ها نیز پیچیده‌تر می‌شوند، زیرا کودکان کلمات بیشتری یاد می گیرند و درک بهتری از نحوه تفکر دیگران پیدا می کنند.

در سنین نوجوانی، کودکان مرتباً دروغ های مصلحتی می گویند تا به احساسات دیگران و به خصوص پدر و مادرشان از دید خودشان آسیب نرسانند.

 

چطور کودک دروغگو را تشویق به گفتن حقیقت کنیم؟

هنگامی که کودکان به اندازه کافی بزرگ شدند که تفاوت بین درست و نادرست را درک کنند، خوب است که برای گفتن حقیقت آنها را تشویق و حمایت کنید.

شما می توانید این کار را با تاکید بر اهمیت صداقت در خانواده خود و کمک به کودکان در درک اینکه در صورت دروغ گفتن چه اتفاقی می افتد، انجام دهید.

در ادامه چند نکته برای تشویق کودک دروغگو به راستگویی را مطرح می کنیم:

در مورد دروغ گفتن و راست گفتن با فرزندانتان گفتگو کنید. به عنوان مثال، «اگر پدر به مادر دروغ بگوید، مادر چه احساسی خواهد داشت؟» یا «وقتی به معلمی دروغ می‌گویید، چه اتفاقی می‌افتد؟»

این راه هم بخوانید بدنیست:  روانشناسی و تفسیر نقاشی کودکان (آموزش گام به گام)

کودک خود را در موقعیت هایی که نیاز به دروغ گفتن پیدا می کند، قرار ندهید. به عنوان مثال، اگر از کودک خود بپرسید که آیا شیر را روی زمین ریخته، ممکن است وسوسه شود که دروغ بگوید. برای جلوگیری از این وضعیت فقط می توانید بگویید: “می بینم که یک نفر با ظرف شیر تشادف کرده، میتونی بهم کمک کنی که زمین رو با هم تمیز کنیم؟”

فرزندتان را برای راستگویی حتی درصورتیکه کار اشتباهی انجام داده، تحسین کنید. برای مثال، “خیلی خوشحالم که به من گفتی چه اتفاقی افتاده است. بیا به هم کمک کنیم تا همه چیز رو مرتب کنیم.”

برای کودک دورغگو، الگوی راستگویی باشید. به عنوان مثال، .”در گزارشی که امروز سر کار نوشتم، اشتباه کردم. رفتم اشتباهم را به رئیسم گفتم تا بتوانیم آن را درست کنیم. .”

داستان سرایی و تخیل را با دروغگویی اشتباه نگیرید

داستان بافی و تخیل برای رشد کودک مهم است و تشویق کودک به این نوع بازی می تواند به شکوفایی استعداد و خلاقیت های او کمک کند. لازم نیست «قصه های بلند» به عنوان دروغ تلقی شوند، به خصوص برای کودکان زیر چهار سال.

اگر فرزندتان در مورد چیزی داستان می بافد، می‌توانید با گفتن جمله‌ای مانند «این داستان خیلی جالبه – ما می‌توانیم آن را به یک کتاب داستان تبدیل کنیم» پاسخ دهید. این کار تخیل کودک شما را بدون تشویق به دروغگویی پرورش می دهد.

 

با کودک دروغگویی که دروغ های عمدی می گوید چگونه رفتار کنیم؟

اگر کودک شما عمداً دروغ می گوید، اولین قدم این است که به کودک خود بگویید که دروغ گفتن اشکالی ندارد. فرزند شما نیز باید دلیل آن را بداند. ممکن است دوست داشته باشید در مورد دروغگویی یک قانون خانوادگی وضع کنید.

این راه هم بخوانید بدنیست:  جلوگیری و درمان یبوست در کودکان

قدم بعدی استفاده از پیامدهای مناسب است و هنگامی که از پیامدها استفاده می کنید، سعی کنید به طور جداگانه با دروغگویی و رفتاری که منجر به آن شده است، مقابله کنید. برای مثال، اگر فرزندتان روی دیوارها نقاشی کشیده و سپس در مورد آن دروغ گفته، می توانید برای هر یک از این رفتارها، عواقب متفاوتی در نظر بگیرید.

زمانی را برای صحبت آرام با کودک خود در مورد اینکه دروغگویی چه احساسی در شما ایجاد می کند، تاثیر آن بر روابط شما با فرزندتان و اینکه اگر خانواده و دوستان به کودک شما اعتماد نکنند، چگونه خواهد بود، اختصاص دهید.

همیشه وقتی می دانید که او حقیقت را نمی گوید به فرزندتان بگویید. اما سعی کنید همیشه از فرزندتان نپرسید که آیا راست می‌گوید یا نه، و همچنین از گفتن «بچه دروغگو» به او خودداری کنید. این انگ، ممکن است حتی منجر به دروغگویی بیشتر شود. یعنی اگر فرزند شما باور کند که دروغگو است، ممکن است به دروغ گفتن ادامه دهد. شما می توانید چیزی مانند “شما معمولاً با من بسیار صادق هستید” بگویید، بعد ادامه دهید نمی‌توانم بفهمم چه اتفاقی برای کیک داخل یخچال افتاده است.

دروغ نگفتن را برای فرزندتان آسان تر کنید. می توانید با فکر کردن به اینکه چرا فرزندتان به شما دروغ می گوید، شروع کنید. به عنوان مثال، اگر کودک شما برای جلب توجه شما دروغ می گوید، راه های مثبت تری را در نظر بگیرید که می توانید به کودک خود توجه کنید و عزت نفس او را تقویت کنید. اگر فرزندتان برای به دست آوردن چیزهایی که می‌خواهد، دروغ می‌گوید، یک سیستم پاداش برای او در نظر بگیرید که به فرزندتان اجازه می‌دهد با راستگویی، آن چیزها را به دست آورد.

این راه هم بخوانید بدنیست:  آیا می دانستید آب بازی کردن کودکان، کدام مهارت های آنها را تقویت می کند؟

جمع بندی

شاید به نظر برسد که مهم نیست شما چه کاری انجام می دهید، فرزندتان همچنان به دروغ گفتن ادامه می دهد. اما اگر مدام از فرزندتان به خاطر گفتن حقیقت تعریف کنید و عواقب دروغگویی را نیز به او گوشزد کنید، احتمال دروغ گفتن فرزندتان با افزایش سن، کمتر می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص می تواتید ویدئوی آموزشی وبینار فرزند پروری را مشاهده کنید.

 

منبع

 

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا