اعتماد به نفستوسعه فردی

علائم کمبود اعتماد به نفس را بشناسید

علائم کمبود اعتماد به نفس در افرادی مشاهده می‌شود که نسبت به تواناییهای خود شناخت کافی ندارند. کمبود اعتماد به نفس شخص را از دستیابی به موفقیت محروم می کند. برای افزایش اعتماد به نفس ابتدا باید علائم آن را بشناسید و سپس نسبت به برطرف کردن آنها اقدام نمایید.

علائم کمبود اعتماد به نفس

  • خودداری از ورود به گروه‌های اجتماعی

افرادی که تمایلی به حضور در گروه های اجتماعی ندارند و دوستان بسیار کمی از طرف آنها دیده می شود؛ معمولاً از کمبود اعتماد به نفس رنج می برند. آنها تصور می کنند که که اطرافیان شان نمی توانند با آنها ارتباط برقرار کنند و خودشان قادر به برقراری ارتباط با دیگران نیستند.

  • کوتاه آمدن

از دیگر علائم کمبود اعتماد به نفس می‌توان به کوتاه آمدن بیش از حد اشاره کرد. افرادی که به جای دفاع کردن از عقاید و نظرات خود به سرعت نظر دیگران را می پذیرند و نسبت به عقاید خود شک میکنند معمولاً دچار کمبود اعتماد به نفس هستند. این افراد باید تلاش کنند که به نظرات خود احترام بگذارند و قابلیت ها و توانمندی های مثبت خود را را به طور مداوم یادآوری کنند.

  • آرایش کردن بیش از حد

آرایش کردن بیش از حد یکی از مهمترین نشانه ها و علائم کمبود اعتماد به نفس است. افرادی که احساس می‌کنند ظاهر آن‌ها در نظر دیگران بد جلوه می‌کند و مدام در حال آرایش کردن و تغییر دادن ظاهر صورت خود هستند تا بتوانند در جوامع اجتماعی ظاهر شوند؛ در حقیقت سعی می کنند علائم کمبود اعتماد به نفس خود را زیر ظاهر پر بر زرق و برق شان بپوشانند.

  • ترس از صحبت کردن و اظهار نظر در جمع
این راه هم بخوانید بدنیست:  راهکارهای فوق العاده برای کنترل خشم

اگر به جای اینکه حرف تان را صاف و مستقیم در جمع بزنید؛ مدام پیش خودتان حرف خود را تکرار می کنید و از اینکه آن را در جمع مطرح کنید؛ خجالت میکشید؛ از کمبود اعتماد به نفس رنج می برید. شما باید سعی کنید بر این احساس خود غلبه کنید. یک نفس عمیق بکشید و به جای اینکه دوباره روی مطلبی که می‌خواهید بگویید تمرکز کنید آن را به زبان بیاورید.

  • عدم توانایی در تصمیم گیری

از دیگر علائم کمبود اعتماد به نفس، عدم توانایی در تصمیم گیری حتی درباره مسائل ساده است. اگر قصد دارید با دوستان خود بیرون بروید و غذا بخورید و نمی دانید کدام رستوران یا چه نوع غذایی را انتخاب کنید و به جای این که خودتان تصمیم بگیرید؛ مدام منتظرید که نظرات دیگران را بشنوید و تایید کنید باید اعتماد به نفس خود را تقویت کنید.

  • انتقاد پذیر نبودن

اگر زمانی که افراد از شما انتقاد می‌کنند؛ به جای اینکه انتقاد آنها را در آرامش بپذیرید و سعی در اصلاح خود داشته باشید؛ پرخاشگری می کنید و با آنها تند صحبت می کنید؛ دچار کمبود اعتماد به نفس هستید.

  • زود تسلیم شدن

افرادی که مدام اهداف و آرزوهای شان را تغییر می دهند و با ایجاد کوچکترین مشکلی که سر راهشان پیش می آید؛ تسلیم می شوند؛ دچار کمبود اعتماد به نفس هستند. متاسفانه ضعف اعتماد به نفس، افراد را از دستیابی به موفقیت در زندگی باز می دارد. اگر می‌خواهید علائم کمبود اعتماد به نفس را در خود کاهش دهید نباید از شکست بترسید و اینکه باید از آن درس بگیرید و مجددا تلاش کنید تا به همان اهدافی که در نظر دارید؛ برسید.

  • مقایسه کردن خود با دیگران
این راه هم بخوانید بدنیست:  ویژگی های افراد مثبت اندیش

اگر به جای اینکه روی توانایی های خود تمرکز کنید؛ مدام خودتان را با افرادی که از شما موفق تر هستند؛ مقایسه می کنید؛ به دیگران نگاه می کنید و تصور می‌کنید که نمی‌توانید هیچگاه از آنها موفقتر باشید از کمبود اعتماد به نفس رنج می برید.

  • قوز کردن

شاید به نظر عجیب برسد اما قوز کردن یکی از علائم کمبود اعتماد به نفس است. افرادی که مدام به پایین نگاه میکنند و دوست ندارند مستقیماً در معرض دید قرار داشته باشند؛ دچار کمبود اعتماد به نفس هستند.

اگر هر کدام از علائم کمبود اعتماد به نفس را در خود مشاهده می کنید بهتر است حداقل ۱۰ دقیقه در روز برای مثبت اندیشی، صحبت کردن در جمع دوستان تان و تمرکز روی توانایی های تان وقت بگذارید؛ به این ترتیب در مدت کوتاهی متوجه تغییرات رفتاری خود خواهید شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا