ازدواجانتخاب همسرعقد و نامزدی

چه کسانی باید برای مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج مراجعه کنند؟

مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج به تمام زوجینی که قصد ازدواج فامیلی داشته باشند یا سابقه بیماری ژنتیکی در خانواده آنها وجود داشته باشد، توصیه می شود. با این وجود این مشاوره فقط به همین افراد محدود نمی‌شود.

به طور کلی چهار دسته از دختران و پسرانی که قصد ازدواج با یکدیگر را دارند باید مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج انجام دهند:

  • زوجینی که رابطه فامیلی نزدیک از نوع درجه دو با یکدیگر دارند.
  • زوجینی که در خانواده یکی از آنها سابقه بیماری کم‌خونی وجود دارد.
  • زوجینی که یکی از اعضای خانواده نزدیک آنها به بیماری های مغز و اعصاب مثل صرع دچار باشد.
  • ز.جینی که سابقه سقط جنین در اعضای درجه یک یا دو خانواده وجود داشته باشد.

مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج برای به دنیا آوردن فرزندان سالم و به دور از بیماری هایی که فشار روحی زیادی را به خانواده وارد می کند، اهمیت بسیار زیادی دارد. بسیاری از خانواده ها اهمیت مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج را جدی نمی گیرند و بعد از اینکه با مشکلات جدی مثل به دنیا آوردن فرزندان معلول یا سقط جنین های مکرر مواجه شدند، به فکر آزمایش ژنتیک می‌افتند که متاسفانه خیلی دیر شده است.

در مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج چه مواردی بررسی می شود؟

در آزمایش ژنتیک قبل از ازدواج تفاوتی ندارد که ازدواج فامیلی یا غیر فامیلی قرار است انجام گیرد. در هر صورت اطلاعات سوابق پزشکی دختر و پسر تا سه نسل قبل بررسی می شود. سپس متخصص ژنتیک، تست‌هایی را انجام می دهد و بر اساس نتایج آزمایش ژنتیک مشخص می کند که آیا باردار شدن و یا فرزندی که قرار است از این زوج به دنیا بیاید، دچار مشکلی خواهد بود یا خیر.

این راه هم بخوانید بدنیست:  تاخیر در ازدواج چه آسیب هایی دارد؟

عوامل مختلفی هستند که ریسک فاکتورهای آزمایش ژنتیک قبل از ازدواج را افزایش می دهند که در مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج این عوامل به طور کامل بررسی می شود:

سابقه بدنیا آمدن فرزند بیمار یا معلول در خانواده ها

مهمترین مسئله‌ای که در مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج مورد بررسی قرار میگیرد، سابقه به دنیا آمدن فرزند معلول یا فرزندی است که از لحاظ ژنتیکی دچار مشکل باشد. در صورتی که یکی از خانواده ها سابقه به دنیا آوردن چنین فرزندی را داشته باشد، آزمایش ژنتیک قبل از ازدواج برای زن و شوهر ضروری است. با این آزمایش می توان از به دنیا آمدن فرزندانی که به اختلالات ژنتیکی یا معلولیت دچار هستند، جلوگیری کرد.

سابقه بیماری های ژنتیکی در اعضای خانواده

مسئله دیگری که در مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج بررسی می شود، سابقه بیماری‌های ژنتیکی مثل صرع، کم خونی یا سقط جنین است. در این شرایط نیز در صورتی که سابقه ای در خانواده یکی از طرفین به خصوص در اقوام درجه یک و دو آنها وجود داشته باشد، آزمایش ژنتیک قبل از ازدواج ضروری است.

جالب اینجاست که در آزمایش ژنتیک قبل از ازدواج احتمال بروز بیماری‌هایی که ممکن است در یک یا دو نسل قبل وجود داشته نیز مشخص شود. در بسیاری از مشاوره های ژنتیک قبل از ازدواج، احتمال مبتلا شدن به انواع سرطان ها، افسردگی ارثی، اختلالات حرکتی، حواس پرتی، آلزایمر و موارد دیگر مشخص می شود و می توان از سنین خیلی پایین تر جلوی ابتلا به این بیماری ها را گرفت.

این راه هم بخوانید بدنیست:  ملاک های انتخاب همسر از دیدگاه دکتر هلاکویی

سابقه سقط جنین اعضای خانواده درجه یک و دو

یکی از مواردی که در مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج به دقت بررسی می‌شود، سابقه سقط جنین در اعضای خانواده درجه یک و دو دختر است. در خانواده هایی که مادر، خاله، عمه یا خواهر، سابقه سقط جنین داشته باشند، انجام مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج اهمیت بسیار زیادی دارد و می‌تواند احتمال سقط جنین را در دختران کاهش دهد. به این ترتیب پزشک معالج می تواند با داروها و درمان های مناسب از سقط جنین پس از بارداری جلوگیری کند.

سابقه نازایی در اعضای خانواده

سابقه نازایی در اعضای خانواده یکی دیگر از مشکلاتی است که در مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج بررسی می شود. تفاوتی ندارد که نازایی در خانواده پسر یا خانواده دختر وجود داشته باشد، این اختلال ژنتیکی می تواند روی باردار شدن و به دنیا آوردن فرزندان سالم تاثیر گذار . در صورتی که سابقه نازایی در اعضای خانواده وجود داشته باشد، آزمایشات ژنتیکی قبل از ازدواج توصیه می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا