ازدواجانتخاب همسر

مشکلات ازدواج در سن بالا چیست؟

مشکلات ازدواج در سن بالا به نظر می رسد نسبت به مشکلاتی که برسر راه ازدواج کردن وجود دارد؛ کمتر باشد. آمارها نشان می‌دهد که سن ازدواج به طور متوسط هر ساله رو به افزایش است زنانی که در نسل قبل تا سن ۲۰ سالگی ازدواج می کردند در نسل جدید در سنین بالاتر از ۳۰ سال ازدواج میکنند و سن ازدواج مردان نیز تا ۴۰ سالگی افزایش یافته است.

مهمترین دلایل ازدواج در سن بالا که آنها را در مقاله ازدواج در سن بالا چه آسیب هایی دارد؛ بررسی کردیم؛ را می توان موارد زیر برشمرد:

  • رسیدن به استقلال مالی
  • پیدا کردن شناخت و درک بهتر نسبت به جنس مخالف
  • شناخت بهتر خود و موقعیت زندگی
  • رسیدن به بلوغ فکری و شناخت کافی از انتظارات در زندگی

این دلایل شاید به نظر منطقی برسد اما روانشناسان مشکلات ازدواج در سن بالا را بررسی کرده اند و نتایج تحقیقات متعددی نشان می دهد مشکلات جسمی و روحی متعددی در زنان و مردانی که ازدواجشان به تاخیر افتاده مشاهده می شود که بخشی از آنها در ادامه اشاره می کنیم:

  • مشکلات روحی ازدواج در سن بالا
  1. عادت به تنهایی

با بالا رفتن سن، زن و مرد به تنها زندگی کردن خو می گیرند و تصور می کنند با ازدواج کردن آزادی خود را از دست خواهند داد. آنها ترجیح می دهند از لحاظ مالی و شخصی، زندگی مستقلی داشته باشند و نمی خواهند فرد دیگری را در این زندگی شریک کنند.

  1. ابتلا به افسردگی

اما این مسئله موجب می شود به تدریج انگیزه خود را برای زندگی کردن از دست بدهند و تنهایی آنها را به سمت افسردگی می کشاند. نتایج تحقیقات نشان می دهد افراد مجرد به موفقیت چندانی در زندگی نمی رسند و بی حوصله می شوند به طوریکه حتی از رفت و آمد با فامیل یا دوستان نیز لذتی نمی برند و اکثر اوقات خود را در تنهایی به سر می برند.

  1. آرامش نداشتن
این راه هم بخوانید بدنیست:  در زمان عقد خرج دختر با کیست؟

همانطور که در کتاب آرامش در زندگی و زندگی در آرامش اشاره شده؛ ازدواج کردن یکی از عوامل رسیدن به آرامش در زندگی است و افراد مجرد یا زن و مردی که تا سنین بالا تنها مانده اند؛ نمی توانند در آرامش کامل زندگی کنند.

  • مشکلات جسمی ازدواج در سن بالا
  1. عدم توانایی در بچه دار شدن

عدم توانایی بچه دار شدن زنان از مهمترین مشکلات ازدواج در سن بالاست. از لحاظ علمی توانایی باروری زنان در سنین بالاتر از ۳۵ سالگی به شدت کاهش پیدا می کند. این مشکل در مردان نیز مشاهده می شود و معمولا زوجینی که هر دو بالاتر از ۳۵ سال سن دارند به سختی بچه دار می شوند. از طرف دیگر اختلاف سنی بین والدین و فرزندان مشکلات بسیاری را در تربیت آنها بوجود می آورد. اختلاف بین نسل ها، فاصله بین پدر و مادر و فرزندان را بیشتر می کند. والدینی که اختلاف سنی زیادی با فرزندان خود دارند به اندازه کافی برای آنها وقت نمی گذارند و نمی توانند با آنها به تفریح یا ورزش بروند. بنابراین فرزندان از محیط خانه دور شده و بیشتر در جمع دوستانشان به تفریح می پردازند که امکان انحراف آنها را بیشتر می کند.

  1. بیماریهای جسمی

مشکلات ازدواج در سنین بالا فقط به مشکلات روحی ختم نمی شود. افرادی که تا سنین بالا مجرد می مانند معمولا توجه چندانی به بیماریهای جسمی خود ندارند. بسیاری از آنها از مشکلاتی مانند گرفتگی عروق، کبد چرب و چاقی رنج می برند اما به علت تنها بودن، انگیزه ای برای درمان خود ندارند. هرچند بسیاری از آنها در دوران جوانی درباره فواید مجرد ماندن و ازدواج نکردن برای هم سن و سالان خود سخنرانی میکردند اما با بالا رفتن سن از اینکه نتوانسته اند تشکیل خانواده بدهند پیشمان می شوند. حس افسردگی موجب می شود به سلامت جسم خود نیز اهمیتی نمی دهند و با بیماریهای متعددی دست و پنجه نرم می کنند.

این راه هم بخوانید بدنیست:  چه کسانی باید برای مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج مراجعه کنند؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا