استرساعتماد به نفسافسردگیتوسعه فردیخشم و عصبانیتمثبت اندیشی

چه ویژگی هایی در توسعه فردی موثر است؟

  1. استرس

استرس می‌تواند از لحاظ جسمی و روحی روی تفکرات و احساسات و رفتار شما با دیگران تاثیر بگذارد. اگر بتوانید علائم استرس را تشخیص دهید با مدیریت و کنترل آن ها قادر خواهید بود بسیاری از مشکلات خود را حل کنید. کنترل استرس که یکی از ویژگی های مهم در توسعه فردی است اگر به درستی مدیریت نشود می تواند به بیماری‌های جسمی مانند فشار خون بالا (High blood pressure) ، بیماری های قلبی، وسواس و دیابت منجر شود. استرس مزمن همچنین ریسک ابتلا به افسردگی و اضطراب را در افراد افزایش می دهد. بررسی مکانیزم بدن نشان دهنده ارتباط بسیار قوی بین بیماری های روحی و استرس است. هورمون هایی که در اثر استرس ترشح می شود؛ تاثیر قابل توجهی روی مغز، حافظه و احساسات کلی فرد دارد.

  1. اعتماد به نفس

اعتماد به نفس را می توان به طور کلی به صورت باور به خود، احساس رضایت نسبت به آنچه که هستید و دانستن این که وجود شما ارزشمند است؛ تعریف کرد. داشتن اعتماد به نفس به شما کمک می کند در تمام روابط خود با دیگران موفق باشید و بتوانید به اهداف خود در زندگی برسید و شاد زندگی کنید. اگر اعتماد به نفس را به عنوان یکی از ویژگی های مهم در توسعه فردی تقویت کنید؛ مزایای زیر را برای شما به همراه خواهد داشت:

  • توانایی کنترل استرس
  • موفقیت در تمامی زمینه های کاری و خانوادگی
  • توانایی اثر گذاری روی دیگران
  • مدیریت صحیح موقعیت های مختلف زندگی
  • رفتارهای مثبت و آگاهانه نسبت به دیگران
  • داشتن احساس ارزشمند بودن
  • رسیدن به اهداف و آرزوها
  1. افسردگی
این راه هم بخوانید بدنیست:  علائم کمبود اعتماد به نفس را بشناسید

افرادی که به افسردگی شدید دچار شده باشند؛ علائمی مانند دوری گزیدن از خانواده و دوستان، انزوا طلبی، خودداری از بیرون رفتن از خانه، خودداری از انجام فعالیت‌های روزمره، عدم توانایی در انجام صحیح وظایف در سر کار یا مدرسه و اعتیاد به الکل یا مواد مخدر را از خود بروز می دهند. این افراد معمولاً بسیار خسته هستند و احساس بیماری و مرگ دارند. سردرد، دل درد و درد در عضلات به طور مکرر در این افراد دیده می شود. مشکل در خوابیدن و از دست دادن حس چشایی، کاهش و یا افزایش شدید وزن نیز از دیگر علائم افسردگی حاد است. در صورتی که افسردگی در مراحل اولیه تشخیص و درمان نشود؛ بیمار را با مشکلات عدیده ای در طول زندگی مواجه خواهد کرد. درمان و کنترل افسردگی یکی از مهمترین اصول توسعه فردی است که نیاز به توجه و آموزشهای تخصصی دارد.

  1. مثبت اندیشی

مثبت اندیشی از دیگر ویژگی های مثبت در توسعه فردی است که باید تقویت شود. از لحاظ روانشناسی افراد مثبت اندیش، انرژی بیشتری دارند و اعتماد به نفس و امیدواری در زندگی آنها را به جلو پیش میبرد. افراد مثبت اندیش تمایل دارند که به اهداف خود دست یابند و برای آن تلاش می کنند. مثبت اندیشی موجب واقع‌نگری نیز می شود. بنابراین افراد مثبت اندیش در صورت مواجهه با مشکلات به جای پا پس کشیدن یک قدم به جلو برمیدارند. مثبت اندیشی یک حالت روحی است که به فرد این توانایی را می دهد که ویژگی های مطلوب و مناسب هر وضعیت را تشخیص دهد. به عبارت دیگر تفکرات مثبت در هر وضعیتی برای فرد ایجاد می‌شود و انرژی او را برای درک واقعیت چندین برابر افزایش می دهد. مثبت اندیشی زندگی شاد، سالم و هدفمندی را به دنبال خواهد داشت.

این راه هم بخوانید بدنیست:  چطور با افرادی که اعتماد به نفس کاذب دارند؛ کنار بیاییم؟

مثبت اندیشی از لحاظ روحی و جسمی مزایای بسیار زیادی برای ما دارد و موجب می‌شود تفکرات منفی و اضطراب آور را که به افسردگی و استرس منجر می‌شود؛ از خود دور کنیم. افکار مثبت به ما آرامش روحی می دهد و ترشح هورمون های استرس زا را در بدن ما متوقف می کند. افراد مثبت اندیش معمولاً از سلامت روحی و جسمی مناسبی نیز برخوردارند.

  1. خشم و عصبانیت

خشم و عصبانیت موجب می‌شود مغز، هورمون های استرس زا آدرنالین (Adrenaline) و نور آدرنالین  (Noradrenaline)را با حجم زیادی تولید کند. تولید این مواد شیمیایی به بدن کمک می‌کند تا در هنگام خشم و عصبانیت، ضربان قلب و فشار خون کنترل شود. متاسفانه ترشح زیاد این مواد در اثر خشم و عصبانیت کنترل نشده انرژی فوق العاده ای را در فرد آزاد می کند که او را به سمت کارهای نادرست هدایت می کند. اگر فقط بتوان چند ثانیه پس از هجوم خشم و عصبانیت شدید آن را کنترل کرد معمولاً فرد از انجام کاری که قصد آن را داشت؛ پشیمان می‌شود. این واکنش های منفی در هنگام خشم و عصبانیت به خشونت، ضرب و جرح، آسیب های فیزیکی به خود و سایر افراد و احساسات شدید منفی منجر خواهد شد. تقویت توسعه فردی فقط با کنترل خشم و عصبانیت از طریق انجام تمرینات آرامش بخش، تفکر در مورد راه حل های منطقی و یادآوری خاطرات خنده دار هنگام بروز خشم امکان پذیر است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا