خانوادهطلاق

مهمترین علت طلاق در دو سال اول زندگی چیست؟

افزایش آمار طلاق در چند سال اول زندگی مشترک، اکثر روانشناسان را به این فکر انداخته که مهمترین علت طلاق در دو سال اول زندگی را را بررسی کنند. آمار طلاق در دو سال اول زندگی نشان می دهد تعداد زوجینی که در دو سال اول زندگی خود طلاق می گیرند؛ نسبت به زوجینی که بیش از ۵ سال با یکدیگر زندگی کرده‌اند؛ تقریباً ۵۰ درصد بیشتر است. این نتایج اهمیت بررسی موشکافانه دلایل طلاق در دو سال اول زندگی مشترک را را بیش از پیش نشان می دهد. روانشناسان معتقدند یکی عواملی که می‌تواند به کاهش میزان طلاق ها در سال‌های اولیه زندگی کمک کند مشاوره دوران عقد است.

طبق گفته استر پرل (روانشناس و روانکاو خانواده و نویسنده کتاب “”«وضعیت روابط: نگاهی مجدد به خیانت جنسی»” مهمترین علت طلاق در دو سال اول زندگی زوجینی که دوران عقد شاد یا با مشکلات پیچیده ای داشته‌اند؛ تقریباً یکسان است. مهمترین علت طلاق در دو سال اول زندگی، از نحوه برقراری ارتباط و تعامل زوجین با یکدیگر ناشی می‌شود.

حتی اگر زن و شوهر در دوران عقد رفتاری همراه با مهربانی و تفاهم داشته باشند ممکن است بعد از ازدواج با طوفان بسیار شدیدی از رفتارهای منفی مثل پرخاشگری طرف مقابل مواجه شوند. استر پرل می گوید:” با توجه به تجربیاتی که طی چند سال گذشته از تعامل با زوجین به دست آورده‌ام می‌توانم مهم‌ترین دلایل طلاق در دو سال اول زندگی را به ترتیب زیر دسته بندی کنم:

  • مشکلات مالی

وجود مشکلات مالی در اوایل زندگی امری کاملاً طبیعی است اما دختر و پسری که تا به حال زیر چتر خانواده زندگی کرده‌اند و تجربه کنار آمدن با سختی ها به خصوص شرایط سخت مالی را ندارند؛ دچار استرس و تنش بسیار شدیدی می شوند. در این شرایط، نحوه خرج کردن یا سیو کردن پول برای هر دو طرف اهمیت بسیار زیادی دارد و اگر یکی از طرفین آن قدر دست و دلباز باشد که نتوان در شرایط سخت مالی هیچ پولی را ذخیره کرد؛ به طرف دیگر فشار می آید و این خود عاملی برای اتمام رابطه و جدا شدن زوجین است. مشکلات مالی بین زوجینی که بدون رضایت خانواده ها با یکدیگر ازدواج کرده‌اند؛ بیشتر مشاهده می‌شود. آنها بدون پشتوانه مالی و معمولاً در سنین کم، قصد آغاز زندگی مشترک را دارند و به علت عدم حمایت خانواده ها با مشکلات جدی مواجه می شوند و کارشان به طلاق می انجامد.

  • اعتیاد
این راه هم بخوانید بدنیست:  طلاق توافقی در دوران عقد و نامزدی + باکره بودن

متاسفانه مشکل اعتیاد نه فقط به مواد مخدر بلکه به الکل یا روابط جنسی از دیگر دلایل طلاق در دو سال اول زندگی مشترک است. افراد معتاد عملکرد قضیه درستی ندارند و اولویت های آنها با افراد سالم متفاوت است.. چون زمانی که به هر آنچه که اعتیاد دارند؛ نیاز پیدا می کنند؛ احساسات دیگران اصلا برایشان اهمیتی ندارد و فقط به فکر رفع نیاز خود هستند. در این بین، خانواده ها به جای آگاه کردن خانواده طرف مقابل، دست به پنهان کاری می زنند و به همین علت طرفین تا زمانی که زیر یک سقف نرفته اند؛ متوجه اعتیاد طرف دیگر نمی شوند.

  • بیماری

بیماریهای مختلف مثل نازایی، ابتلا به سرطان، ایدز و موارد این چنینی که روی نحوه زندگی دو طرف تأثیرگذار است؛ از دیگر عوامل اصلی طلاق در دو سال اول زندگی است. هر چند بسیاری از زوجین با عشق و علاقه ای که به یکدیگر دارند حتی بیماریهای بسیار شدید مثل فلج نخاعی را نیز تحمل می‌کنند اما زوجین دیگری نیز هستند که تحمل شرایط سخت را نداشته و ترجیح می دهند؛ زندگی خود را با فرد سالمی ادامه دهند.

  • عدم تفاهم

عدم تفاهم در مسائل کوچک یا بزرگ متعددی خود را نشان می دهد. از مهم‌ترین دلایل عدم تفاهم می‌توان به اختلافات مذهبی، محل زندگی، نحوه گذراندن اوقات فراغت، نحوه تعامل با خانواده ها و بسیاری مسائل دیگر اشاره کرد. در صورتی که این عدم تفاهم ها پیش از ازدواج به طور موشکافانه بررسی نشده باشد؛ بعد از ازدواج به شکل بسیار گسترده تری خود را نشان میدهد و منجر به طلاق زودهنگام خواهد شد.

این راه هم بخوانید بدنیست:  خیالپردازی جنسی چه تاثیری روی روابط زناشویی دارد؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا