کودککودک و نوجوان

نشانه های رفتاری کودک افسرده و روش های درمان افسردگی کودکان

نشانه های رفتاری کودک افسرده لزوماً ناراحت بودن یا گوشه گیر بودن کودک نیست. رفتارهای کودک افسرده به نحوی است که در فعالیتهای روزمره و اجتماعی او در جمع خانوادگی یا در مدرسه اختلال ایجاد می کند. کودک افسرده ممکن است هر روز از مریض بودن شکایت کنند تا از رفتن به مدرسه معاف شود. از دیگر نشانه های رفتاری کودک افسرده می توان به علائم زیر اشاره کرد:

  • عصبانیت و خشم غیر قابل کنترل
  • احساس ناراحتی و عدم شاد بودن مداوم کودک
  • حساسیت زیاد به عدم موافقت با خواسته ها
  • افزایش یا کاهش بیش از حد اشتها
  • گریه کردن در تنهایی
  • عدم تمرکز
  • احساس خستگی یا انرژی کم
  • مشکلات جسمی مثل دل‌درد یا سردرد درد که درمان میشود
  • کاهش توانایی انجام تکالیف یا فعالیت یا بازی با دوستان در خانه یا مدرسه
  • بی تفاوت بودن نسبت همه چیز
  • فکر کردن درباره مرگ یا خودکشی

نشانه های رفتاری کودک افسرده در همه کودکان یکسان نیست و هر کدام علائم مختلفی را در طول زمان از خود بروز می دهند. حتی برخی از از آنها در مدرسه رفتار مناسبی دارد اما زمانی که به خانه بر می گردند؛ رفتارشان تغییر میکند یا برعکس. عدم درمان افسردگی کودکان منجر به بروز رفتارهای پرخطر در نوجوانی به خصوص بعد از سن دوازده سالگی مثل کشیدن سیگار یا مصرف الکل می شود.

روش درمان افسردگی کودکان چگونه است؟

روش درمان افسردگی کودکان هر چقدر هم که شدید باشد؛ راحت تر از درمان در بزرگسالی است اما مشکل اینجاست که معمولاً والدین نمی‌توانند به درستی تغییرات احساسی و فیزیولوژیکی فرزند خود را ارزیابی کرده و افسردگی او را تشخیص دهند. مهمترین نشانه رفتاری کودک افسرده؛ عصبانیت بیش از حد، بی اشتهایی و عدم داشتن انرژی برای انجام فعالیت های معمولی سن خودش است.

این راه هم بخوانید بدنیست:  یک مهد کودک خوب باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

روشهای درمانی افسردگی کودکان با بزرگسالان تقریباً مشابه هست. آنها نیاز به روان درمانی، مشاوره و دارو درمانی دارند. روانکاو کودکان ابتدای به شما روان درمانی را پیشنهاد می دهد و در صورتی که بعد از انجام این مراحل بهبودی حاصل نشود؛ داروهای مناسب برای درمان افسردگی کودکان را نیز تجویز خواهد کرد. نتایج مطالعات مختلف نشان داده اند که ترکیب روش روان درمانی و دارودرمانی موثرترین راهکار برای درمان افسردگی کودکان است.

یکی از مهمترین نشانه های رفتاری کودکان افسرده که البته در کمتر از ۱۰ درصد آنها مشاهده می شود؛ اختلالات دو قطبی است. به منظور درمان اختلالات دوقطبی کودکان باید روانکاوی و دارو درمانی با داروهای ضد افسردگی و پایدار کننده انجام گیرد.

مصرف داروهای ضد افسردگی برای کودکان باید دقیقا مطابق با دستورالعمل روانکاو و با احتیاط مصرف شود. چون می تواند رفتارهایی مثل بیش فعالی را به خصوص در کودکانی که به اختلال دوقطبی مبتلا هستند؛ افزایش دهد. مدیریت جلسات روان درمانی کودکان در درمان آنها بسیار موثر است. بنابراین جلسات روان درمانی کودک افسرده باید دقیق و منظم دنبال شود.

سازمان غذا و داروی آمریکا اعلام کرده است که داروهای ضد افسردگی کودکان نباید بدون تجویز پزشک مصرف شود چون ممکن است نشانه های رفتاری کودک افسرده را تشدید کرده و حتی او را به سمت خودکشی بکشاند. بنابراین اگر تصور می کنید کودک شما دچار افسردگی شده حتما با یک روانپزشک کودکان مشورت کنید. گاهی اوقات کودکان نیازی به مصرف دارو ندارند و فقط با چند جلسه روان درمانی مشکل آنها حل خواهد شد.

این راه هم بخوانید بدنیست:  علت و علامت خطرناک راه رفتن کودک روی پنجه پا

نتایج تحقیقات سالهای اخیر نیز نشان می دهد؛ نشانه های رفتاری در کودکان افسرده در عصر جدید از سنین بسیار پایین تری نسبت به گذشته مشاهده می‌شود. افسردگی در کودکان می تواند مانند سایر بیماری های فیزیکی به طور ناگهانی بروز کند و بیماری ها های روحی و روانی متعددی را در زندگی برای کودک ایجاد نماید. هرچه افسردگی کودکان سریعتر تشخیص داده شود؛ درمان آن نیز راحت تر خواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا