کودک و نوجواننوجوان

نیازهای نوجوانان در دوران بلوغ

نیازهای نوجوانان در دوران بلوغ معمولاً بین سنین ۱۵ تا ۱۸ سالگی بیشتر خود را نشان می دهد. در این سالها، نوجوانان چالش‌های بسیار زیادی را با والدین خود تجربه می کنند. آنها از لحاظ احساسی دچار تغییرات بسیار زیادی می‌شوند و تغییراتی را در جسم خود را نیز مشاهده می کنند. به علت اینکه مشابهت هایی در دوران بلوغ بین دوستان خود می‌بینند؛ بیشتر به سمت آنها گرایش پیدا می‌کنند.

در صورتی که والدین بتوانند نیازهای نوجوانان در دوران بلوغ را به خوبی تشخیص داده و آنها را رفع کنند؛ نوجوانان می توانند به موفقیت های بسیار زیادی در مدرسه، ورزش و حتی روابط دوستانه خود دست پیدا کنند.

نوجوانان در سن بلوغ دوست دارند خودشان را با دیگران مقایسه کنند و جلب توجه نمایند. برای جلب توجه کردن از مخالفت کردن با والدین و یا نظر دادن درباره همه چیز مثل سریال های تلویزیونی یا مطالبی در اینترنت و مجله خوانده اند؛ استفاده می کنند.

والدین باید با این نوع نیاز نوجوان به طور کامل آشنا باشند و به جای جر و بحث کردند و به چالش کشیدن نظرات نوجوان، اجازه بدهند که او عقایدش را در آرامش با آنها مطرح کنند و فقط نقش راهنمای او را ایفا نمایند.

نیازهای نوجوانان در دوران بلوغ به سه بخش اصلی زیر تقسیم می شود:

  • نیازهای جسمی و فیزیکی

اغلب نوجوانان در سن ۱۵ سالگی بلوغ جسمی را تجربه می‌کنند. البته این مسئله برای دختران می‌تواند از سنین پایین تری آغاز شود. والدین باید در این سنین با تغذیه مناسب، ثبت نام آنها در کلاس های ورزشی مورد علاقه شان و آگاهی دادن به نوجوان، نیازهای جسمی و فیزیکی او را رفع کنند.

  • نیازهای شناختی
این راه هم بخوانید بدنیست:  ایده هایی برای بازی با کودک در ایام عید و تعطیلات

نوجوانان زمانی که در حال به بلوغ رسیدن هستند؛ شروع به شناخت شخصیت خود می کنند و حس استقلال طلبی آنها نیز رشد می یابد. آنها می خواهند بدانند که بهترین الگو برای زندگی آینده شان چه کسی است تا بتوانند شخصیت خود را بر اساس آن شکل بدهند. در این میان دچار تضاد های متعددی می شوند و عقاید مختلفی پیدا می کنند. والدین فقط باید در نقش راهنما در این دوران با نوجوان همراهی کنند.

  • نیازهای احساسی و اجتماعی

نوجوانان در سنین بلوغ باید به رشد اجتماعی و احساسی دست پیدا کنند. آنها ترجیح می‌دهند که بخشی از ساعات روز را با دوستان خود در بیرون از منزل بگذرانند تا بتوانند احساسات خود را توسعه بدهند و تجربیات گوناگونی داشته باشند. والدین باید با مشخص کردن حد و مرزهایی اجازه تجربه کردن احساسات گوناگون را به نوجوان خود بدهند. دنبال کردن کلاس های هنری که نوجوان در آن استعداد دارد می‌تواند به رشد بهتر احساسات او کمک کند.

والدین چطور می توانند نیازهای نوجوانان در دوران بلوغ را رفع نمایند؟

هرچند نوجوانان چندان کمک والدین را در دوران بلوغ نمی‌پذیرند و با آن مخالفت می کنند اما والدین باید بتوانند با راهکارهای مختلف به نوجوان خود در این دوران کمک کنند تا بتواند نیازهایش را به بهترین وجه رفع نماید. والدین باید بتوانند در رشد شخصیت نوجوان تاثیر مثبتی بگذارند. برخی از این راهکارها را با هم بررسی می کنیم:

  • فراهم کردن موقعیت مناسب برای خواب کافی نوجوان
  • صحبت کردن با نوجوان درباره تصوری که از آینده و ارزشمند بودن خود دارد
  • تشویق نوجوانان به خوردن غذاهای سالم و ورزش کردن
  • آگاهی دادن به نوجوان درباره مصرف مواد مخدر یا مشروبات الکلی
  • فراهم کردن فضای مناسب برای نوجوان که بتواند مشکلات خود را با والدین مطرح کنند
  • مشخص کردن قوانین و حد و مرزهای معقول برای فعالیت های نوجوان
  • آگاهی دادن درباره بلوغ جنسی
  • تشویق نوجوانان به مشارکت در فعالیت‌های اجتماعی مثل رای دادن
  • مشخص کردن حد و مرز هایی برای استفاده از اینترنت
این راه هم بخوانید بدنیست:  راهکارهای روانشناسان برای رفتار با کودکان دروغگو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا