کودک و نوجواننوجوان

با مشکلات نوجوانان آشنا شوید

مشکلات نوجوانان که معمولاً در سنین بین ۱۳ تا ۱۹ سالگی با آن مواجه می شوند؛ نیاز به بررسی‌های دقیق و موشکافانه ای دارد. این مشکلات که در زندگی روزمره نوجوانان در سنین بلوغ تاثیر بسیار زیادی می گذارد باید توسط والدین جدی گرفته شود.

نوجوانان در دوران بلوغ با کشمکش های درونی و بیرونی مختلفی مواجه هستند که باید بتوانند با آنها مقابله کرده و خودشان را با آنها وفق بدهند. تغییرات هورمونی، فشارهای اجتماعی، کاری، تکالیف مدرسه، روابط بین دوستان و سر و کله زدن با والدین از مهمترین مشکلات نوجوانان است؛ که باید به آنها توجه شود.

بدیهی است که باید برای کنترل احساسات و مدیریت رفتار ها در برخورد با مشکلات نوجوانان به آنها کمک کنیم. والدین در این میان نقش بسیار مهمی ایفا می کنند. آنها باید بتوانند در دوره رشد و بلوغ نوجوان به دقت رفتارهای او را تحت نظر گرفته و به عنوان راهنمایی در کنار او باشد.

اصلی ترین مشکلات نوجوانان را می توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • استقلال طلبی نوجوان
  • استرس و اضطراب نوجوان
  • تغییرات هورمونی دوران بلوغ افسردگی دوره نوجوانی
  • اعتیاد به سیگار، مشروبات الکلی یا حتی مواد مخدر
  • روابط جنسی پیش از سن بلوغ
  • رفتارهای پرخاشگرانه و رقابتی

راهکارهای رفع مشکلات نوجوانان

  • تشخیص سریع

مشاهده علائمی مانند تغییر در الگوی خواب، عادات تغذیه و عدم تمایل به فعالیت های خانوادگی و افت تحصیلی در مدرسه و تمایل به تنها ماندن، از اولین علائم افسردگی و ایجاد مشکلات نوجوانان است. با افزایش شدت این علائم، نوجوان در رقابت با دوستان خود قرار می گیرد و استرس و اضطراب شدیدی بر او غالب می شود. والدین باید با مشاهده این علائم به فکر راه چاره بوده و با صحبت کردن با نوجوان و راهنمایی او حمایت خود را از نوجوانان دریغ نکنند و او را تنها نگذارند.

  • درک درست
این راه هم بخوانید بدنیست:  چطور حس استقلال طلبی نوجوان را کنترل کنیم؟

داشتن درک درست از احساسات و افکار نوجوانان برای حل مشکلات آنها ضروری است. والدین باید به عنوان حامی و پشتیبان، بدون قضاوت کردن با نوجوان خود درباره مشکلات او صحبت کنند. نوجوانان در سنین بلوغ بسیار حساس هستند و از لحاظ احساسی نیاز به حمایت والدین خود دارند. عصبانی شدن، سردرگمی، حسادت، حس رقابت و استقلال طلبی از رفتارهای عادی و متداول در میان نوجوانان است که نشان دهنده نیاز آنها به داشتن حامی و پشتیبان است.

  • انتقال تجربیات و آگاهی

یکی از اصلی ترین راهکارهای حل مشکلات نوجوانان، انتقال تجربیات و آگاهی والدین به آنها است. والدین باید تجربیات خود را بدون قضاوت کردن در اختیار نوجوان قرار بدهند. والدین باید تجربیات مختلفی که در زمینه مصرف مواد مخدر، نوشیدنی های الکلی، تماس های فیزیکی و مواردی از این قبیل داشته‌اند؛ را با نوجوان خود در میان بگذارند. صحبت کردن با نوجوان تاثیر بسیار زیادی در اصلاح رفتارهای او دارد. اما صحبت کردن باید فقط در زمینه دادن و انتقال اطلاعات و آگاهی به نوجوانان باشد نه قضاوت کردن او.

  • احترام گذاشتن به قوانین و حد و مرز

والدین باید برای احترام گذاشتن به استقلال طلبی نوجوان برای او حد و مرزها و قوانین را مشخص کنند و به او اجازه بدهند در چهارچوب این قوانین، تصمیماتی در زندگی خود بگیرد. تصمیم گیری و اظهارنظر نوجوان، اعتماد به نفس او را بالا برده و به او کمک می‌کند در شرایط بحرانی بهتر بتواند با مشکلات دوره نوجوانی خود مقابله کند.

  • اعتماد کردن به نوجوان

اعتماد کردن به نوجوان زمینه‌ای را برای برقراری رابطه ای سالم و دو جانبه با او امکان‌پذیر می‌سازد. در دوران بلوغ، نوجوانان به مراقبت های بیش از حد والدین بسیار حساس هستند و اگر احساس کنند والدین به آنها شک کرده‌اند؛ به جای همکاری سعی در پنهان کردن مسائل شخصی خود از آنها می کنند. بنابراین بهتر است با نوجوان خود به نحوی رفتار کنید که اعتماد او را جلب نمایید. به این روش آنها تمام مشکلات خود را با شما در میان خواهند گذاشت.

  • با نوجوان دوست باشید
این راه هم بخوانید بدنیست:  انتخاب لباس مناسب برای کودکان

اگر بتوانید با نوجوان رابطه دوستی برقرار کنید؛ تمام نیازهای آنها را درک خواهید کرد. نوجوانان در سنین ۱۳ تا ۱۹ سالگی نیاز به والدینی که به آنها امر و نهی کنند؛ ندارند. آنها نیاز به حامی و پشتیبانی دارند که بتوانند به او تکیه کنند. در دوران رشد، آنها با مشکلات جسمی و روانی متعددی روبرو هستند. تغییرات هورمونی، رفتار آنها را بسیار دمدمی مزاج می‌کند. به این ترتیب شما فقط در صورتی می توانید با آنها رابطه سالمی برقرار کنید که از راه دوستی در بیاید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا