خردسالکودککودک و نوجواننوجوان

چگونه از پدر بودن لذت ببریم و پدر خوبی باشیم؟

پدر بودن احساس لذت بخشی است که دوره زمانی خاصی از زندگی هر مردی را به خود اختصاص می دهد. در این دوره از زندگی، مسئولیت‌های سنگینی روی دوش مردان گذاشته می‌شود. آنها از یک طرف باید از لحاظ اقتصادی خانواده را تامین کنند و از طرف دیگر برای فرزندان خود الگوی رفتاری مناسبی باشند.

زمانی که هر مردی برای اولین بار حس پدر بودن را تجربه میکند، سوال “چگونه پدر خوبی باشم؟” قطعاً ذهن او را مشغول خواهد کرد. هر پدری تمایل دارد که فرزند خود را به بهترین شکل ممکن تربیت کند.

این روزها که تک فرزندی به عنوان فرهنگی پذیرفته شده در جامعه ما درآمده است، اکثر مردان دغدغه پدر بودن را فقط برای یک فرزند تجربه می کنند. بنابراین، تمام انرژی و تلاش خود را برای رسیدن فرزندشان به آینده‌ای بهتر و مطلوب تر متمرکز می کنند.

اما گاهی اوقات پدران آنقدر درگیر مشغله های کاری و اقتصادی خانواده می‌شوند که دیگر فراموش می‌کنند چطور باید از پدر بودن لذت ببرند.

در حقیقت آنها تصور می کنند فقط با فراهم آوردن نیازهای مالی خانواده میتوانند پدر خوبی باشند، در صورتی که نیاز های فرزندان بسیار فراتر از مسائل مالی است. برای اینکه پدر خوبی باشید باید یاد بگیرید که چطور از پدر بودن لذت ببرید.

ویژگی های پدر خوب بودن

  • اختصاص دادن زمان کافی برای صحبت با فرزندان

همانطور که شما از نگاه کردن به رشد و موفقیت های فرزندتان لذت می برید، آنها نیز نیاز دارند که درباره پیشرفت های شما در زندگی و برنامه هایی که در آینده دارید، صحبت کنند.

این راه هم بخوانید بدنیست:  کودک بهانه گیر خود را با این روش ها آرام کنید

بنابراین، شما باید زمان کافی برای صحبت کردن با فرزندانتان را اختصاص بدهید. حتی بهتر است اگر در کار یا زندگی با مشکلی مواجه شده اید، این مسئله را با فرزندتان نیز در میان بگذارید. البته به قدری که او بتواند مسئله را درک کند.

با این روش به او می آموزید که مشکلاتش را با شما در میان بگذارد و به او اطمینان می دهید که در هر شرایطی حامی او هستید و می تواند روی شما حساب کند.

گاهی اوقات ممکن است فرزندان با خیال پردازی ها یا پرگویی هایشان درباره شخصیتی که در یک فیلم یا کارتون دیده اند، شما را  خسته کنند. اما حتی اگر صحبت های فرزندتان چندان برای شما جذاب نیست نباید او را از خود برانید.

فرزندانتان برای درد و دل کردن یا حتی شنیدن نصیحت های شما کاملا آماده اند پس می توانید با لذت بردن از صحبت های فرزندتان تجربه بهتری از پدر بودن داشته باشید.

  • اهمیت دادن به علایق فرزندان

پدر بودن به شما این امکان را می‌دهد که از لحظات زندگی خود در کنار فرزندتان لذت ببرید و همراه با خانواده، سرگرمی ها یا بازی هایی را انجام دهید که فرزندتان را خوشحال می کند. اگر می خواهید پدر خوبی باشید سعی کنید در اوقات فراغت فرزندتان او را همراهی کنید و به او کمک کنید تا سرگرمیهای مناسب‌تری برای اوقات فراغت خود پیدا کند.

  • ابراز احساسات کردن

پدر بودن تجربه احساسات فوق‌العاده‌ای مثل عشق ورزیدن، پشتیبانی کردن و حمایت کردن را به همراه دارد. به خاطر داشته باشید که ابراز این احساسات در خانواده نه‌تنها به پایداری بیشتر خانواده کمک می کند بلکه موجب می شود خودتان نیز از پدر بودن بیشتر لذت ببرید.

این راه هم بخوانید بدنیست:  با کودک خبرچین و فضول چه کنیم؟

با ابراز احساسات، فرزندانتان مطمئن می شوند که برای آنها ارزش قائلید و مطمئن باشید که در تمام سختی ها همراه شما خواهند بود و آنها نیز از ابراز احساسات متقابل دریغ نخواهند کرد.

  • در دسترس بودن

یکی از مسئولیت هایی که پدر بودن بر عهده شما می گذارد این است که باید همواره در دسترس باشید. بهترین پدرهای دنیا آنهایی هستند که هر زمان فرزندشان به آنها نیاز پیدا می‌کند، در کنار او حضور دارند.

پس به خاطر داشته باشید که باید فرزندتان را جزو یکی از اولویت های زندگی در نظر بگیرید و هرگز فرزندتان را ناامید نکنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا