کودککودک و نوجوان

چگونه با کودک خود رفتار کنیم؟

 اصول تربیت کودک:

موضوع تربیت کودک از جمله مباحثی است که کانون توجه بسیاری را به خود جلب نموده است و بدین ترتیب در خصوص تربیت کودک به برخی نکات پیوسته بایستی توجه ویژه داشت، چرا که هر رفتاری از او سربزند بازتابی است از رفتار شما نسبت به او می باشد. لذا در ادامه به برخی نکات در این مورد اشاره می نماییم:

رفتار با کودک

علل عمده بد رفتاری کودکان:

۱-رفتار نامناسب دیگران :

کودکان در خانه نقش آینه را به خود می گیرند و هر گونه که شما رفتار کنید، همان گونه آن رفتار را در خانه یا بیرون از خانه بروز می دهند.

۲- نداشتن توانایی در ایجاد رابطه دوستانه در دراز مدت:

باتوجه به این که یکی از علل ایجاد روابط سالم و طولانی مدت در میان افراد، داشتن اعتماد به نفس بالا می باشد. لذا در صورتی برقرار نکردن ارتباط، این بچه ها  از همان ابتدا دست رفتار های خشونت آمیز میزنند و ممکن است عواقب ناگواری را در پی داشته باشد.

۳-داشتن حس نگرانی و اضطراب:

طبق نتایج تحقیقاتی که پژوهشگران در خصوص بچه ها انجام داده اند به این نکته اشاره دارد که زمانی که والدین با کودک خود رفتار مطلوبی نداشته باشند سبب می شود فرزند شان در طولانی مدت دچار نگرانی و افسردگی شود.

۴- داشتن اختلالات روان شناسی:

کودکانی که در خانه با رفتار مناسبی مواجه نمی شوند، در اکثر اوقات در جامعه به رفتارهای ناهنجار  روی می‌آورند.

۵-رفتار خشونت آمیز :

زمانی که شما در روند تربیت فرزندتان، او را تنبه می کنید، او یاد میگیرد که در مقابل هر خطایی بایستی به شدت مجازات شود. لذا این نگرش در کودک سبب می شود درآینده به خود و دیگران آسیب رساند.

این راه هم بخوانید بدنیست:  فواید و اثرات مثبت قابل توجه ورزش برای کودکان

راهکارهایی برای تربیت کودک:

رفتار با کودک

در این بخش سعی می کنیم با ارائه پیشنهاداتی شما را در خصوص تربیت کودک تان راهنمایی کنیم:

  • اصول تربیت صحیح: شما به عنوان والدین کودک موظفید تا در راستای داشتن رابطه دوستانه  مهارت های زندگی را به او بیاموزید.
  • خودداری از تنبیه و پرخاشگری : بچه ها به سبب اقتضای سن شان ممکن است تا حدی بازیگوش باشند و دست به شیطنت هایی هم بزنند، در این مواقع شما بایستی صبر وبردباری از خود نشان دهید.
  • دلایل دستورهای خود را بگویید: فرزندان شما در برخی مسائل درک درستی ندارند و سعی می‌کنند واکنش نشان دهند. لذا دلایل رفتارتان را به او بگویید، چرا که آنان در  آن موقعیت متوجه موضوع نیستند.
  • قوانین را بعد از صحبت کردن با کودک تنظیم کنید: هنگامی که می خواهید برای فرزند خود قوانینی وضع نمایید با او در این مورد صحبت کنید
  • به او حق انتخاب بدهید: در مسائل گوناگون برای او هم حق انتخاب قائل شوید.
  • هنگامی که صحبت می کنند، به آنها گوش دهید: در هنگام صحبت با کودک خود، همواره تلاش نمایید تا به تمامی صحبت های او گوش فرا دهید. زیرا درآن لحظه احساس میکند که برای شما مهم است و حس امیدواری در فرزندتان تقویت می شود و نیز حس اعتماد به نفس او را ارتقای می بخشید. و زمانی که با صداقت صحبت های خود ر ا با شما مطرح می کند، او را تشویق نمایید، زیرا این موضوع موجب می شود کمتر دست به پنهان کاری بزند.
  • الگوی مناسبی برای فرزندانتان باشید: اغلب اوقات رفتارهای شما می توانند تأثیری شگرف بر فرزند شما داشته باشند، چرا که فرزندان شما چیزی را که می بینند بهتر و بیشتر درک می کنند تا زمانی که با کلام بخواهید آن موضوع را برای آنها بیان کنید.
این راه هم بخوانید بدنیست:  چگونه با کودک بهانه گیر رفتارکنیم؟

کلام آخر این که کودکان شیوه ‌های صحیح درست زندگی کردند  را از والدینشان می آموزند. لذا همیشه سعی نمایید الگوی مناسب برای فرزندان خود باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا