برنامه ریزی و هدف گذاریموفقیت

چگونه برای خود هدف انتخاب کنیم؟

در مسیر برنامه ریزی برای هدف گذاری، برخی آدم‌ها هدف‌ها و رویاهای کوچکی دارند، و بالعکس تعدادی از آدما با اهداف بزرگی که در سر می پروراندن می‌خواهند دنیا را تکان دهند. همین هدف‌ها و خواسته‌های رنگارنگ‌مان هستند که به زندگی جلوه زیباتری می بخشند و به آن جهت می‌دهند. لذا برای رسیدن به بعضی اهداف بایستی بسیار تلاش کنیم و سختی و موانعی که در راه با آن مواجه می شویم به جان بخریم، اگر برای رسیدن به اهداف‌مان برنامه‌ریزی ‌کنیم، اعتمادبه‌نفس‌مان افزایش می یابد و سریعتر می توانیم به خواسته هایمان برسیم. شاید آغار تحقق یک رویا کمی جرأت و شهامت بخواهد، منتها اگر اراده و پشتکار کافی داشته باشیم، در نتیجه بزرگ‌ترین اهدف مان نیز قابل دست یابی خواهد بود. بنابراین در ادامه با خواندن این مقاله یاد می‌گیریم چگونه با برنامه ریزی اصولی اهداف تان را  تعیین کنید. بنابراین با  پازل زندگی در صورت تمایل همراه شوید.

تعیین هدف

مراحل  برنامه ریزی برای رسیدن به هدف :

۱. اهداف مان را مشخص کنیم:

زمانی که برای کارهایمان برنامه ریزی و هدف گذاری می‌کنیم بایستی بدانیم چرا آن هدف را انتخاب کرده‌ایم و این هدف چطور و چگونه در رسیدن به خواسته‌هایمان به ما یاری می رساند.

۲. اهداف مان بایستی قابل اندازه‌گیری و محاسبه باشند:

در راستای برنامه ریزی و هدف گذاری، برای اینکه بتوانیم پیشرفت‌مان را بررسی و ارزیابی کنیم، اهداف مان بایستی قابل سنجش و اندازه‌گیری باشند. به طور مثال اگر  زمانی می گوییم: «می‌خواهم بیشتر بدوم»، بررسی پیشرفت کارمان بدین شکل ممکن است کار راحتی نباشد؛ پس بهتر است بدین گونه گفته شود: «می‌خواهم ۵ بار دور زمین فوتبال بدوم.» حالا بهتر شد! بایستی به طور حتم راه‌هایی وجود داشته باشند که تشخیص بدهیم چه‌قدر به هدف مان نزدیک شدیم.

این راه هم بخوانید بدنیست:  داشتن انگیزه برای زندگی

۳. اهداف مان را واقع‌بینانه و منطقی برگزنیم:

برای برنامه ریزی برای هدف هایمان، حتما بایستی شرایط‌ و موقعیت مان را صادقانه در نظر بگیریم و بدانیم کدام یک از اهداف مان  واقع‌بینانه و کدام‌شان چیزی جز تخلیل نیستند. لذا بهتر است با خودمان روراست باشیم و ببینیم ابزار و وسایل لازم برای رسیدن به هدف‌هایمان (مهارت، منابع، زمان، دانش و آگاهی) را داریم یا نه.

۴. اهداف مان را اولویت‌بندی کنیم:

در راستای برنامه ریزی برای کارهایمان، هر یک  از ما در هر زمانی از زندگی چند هدف داریم که امکان دارد در مرحله‌های مختلفی از تکامل باشند. بایستی به خوبی تصمیم بگیریم کدام هدف‌ها از بقیه مهم‌ترند و بایستی زودتر برای انجام آن اقدام کنیم. در نتیجه بایستی بدانیم چگونه هدف مشخص کنیم و برای‌شان اولویت بندی کنیم.‌ شاید در این حالت بهتر بتوانیم اولویت‌های مهم زندگی‌مان را تعیین کنیم.

۵. پیشرفت‌مان را نظارت و بررسی کنیم:

در مسیر برنامه ریزی فعالیت های مان، می‌توانیم پیشرفت‌های کاری و شخصی‌مان را در یک دفترچه یادداشت ثبت کنیم. با این کار هر وقت که میزان رشد و پیشرفت اهداف‌مان را مشاهده می کنیم انگیزه‌مان چند برابر می شود. در حقیقت خودمان را برای ادامه‌ی کار تشویق و ترغیب می‌کنیم. اما ابتدا بایستی شیوه های پیشرفت و ترقی در زندگی را به خوبی یاد بگیریم تا  اعتمادبه‌نفس‌مان افزایش یابد و بدین ترتیب همچنان که هر بار به عقب نگاه می کنیم از وضعیت‌ فعلی‌مان اینگونه است که خوشنود و راضی می‌شویم.

تعیین هدف

۶. اهداف مان را مورد ارزیابی قرار دهیم:

در جهت برنامه ریزی و هدف گذاری منطقی، زمانی که به هدف‌های مشخص شده دست پیدا کردیم، بهتر است در این هنگام از خودمان تقدیر و قدردانی کنیم و برای خودمان جشن بگیریم.

این راه هم بخوانید بدنیست:  تبسم لطیفی چطور به موفقیت رسید؟

۷. به برنامه ریزی و هدف‌گذاری ادامه بدهیم:

برای دست بابی به اهداف برنامه ریزی شده، ، حتی این اهداف می توانند هدف‌های اصلی زندگی‌مان تلقی شوند، باز هم دل‌مان می‌خواهد پیشرفت کنیم و هدف‌های تازه وجدیدتری دست پیدا کنیم. به طور مثال زمانی که کتاب‌فروشی‌مان را افتتاح کردیم، آیا می‌خواهیم یک کافه‌کتاب یا شعبه‌ی دیگر هم دایر کنیم؟ شعبه‌های متعددی داشته باشیم و یا می خواهیم برای جلب نظر مشتری یک کافی‌شاپ کنار کتاب‌فروشی‌مان باز کنیم؟بدین شکل است که در مسیر برنامه ریزی و هدف گذاری  به موازات اهداف مشخص تداوم پیدا می کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا