ازدواجانتخاب همسر

کدامیک از روش های آشنایی قبل از ازدواج بهتر است؟

روش های آشنایی قبل از ازدواج به طور کلی به دو دسته مدرن و سنتی تقسیم می شود. در آشنایی سنتی اولین دیدار در جلسه خواستگاری انجام گرفته و دختر و پسر قبل از آن ملاقاتی با یکدیگر نداشته‌اند اما در روش مدرن دختر و پسر از طرق مختلف به عنوان مثال در محل کار، دانشگاه یا حتی در فضای مجازی با یکدیگر آشنا شده اند و تا حدودی نسبت به هم شناخت پیدا کرده اند.

بسیاری از روانشناسان از جمله دکتر هلاکویی آشنایی قبل از ازدواج به روش مدرن را موفق تر می داند. دیدگاه افراد موافق با روش مدرن، نسبت به شیوه سنتی کاملا منفی است. از نظر آنها نمی‌توان در مدت کوتاه بین خواستگاری و ازدواج ، طرف مقابل را شناخت و تصمیم گرفت که آیا برای زندگی مناسب است یا خیر.

از طرف دیگر روانشناسان دین گرا با توجه به دیدگاه اسلام برای ازدواج، معتقدند آشنایی دختر و پسر در جلسه خواستگاری جلوی بسیاری از انحرافات را می گیرد. چون خانواده ها در جریان رابطه قرار دارند و این عامل می تواند برای جلوگیری از ضربه های عاطفی یا جسمی به خصوص به دختران جلوگیری کند.

با توجه به این دو دیدگاه کاملاً متضاد، انتخاب اینکه کدام یک از روش های آشنایی قبل از ازدواج بهتر ؛ کمی چالش برانگیز می شود. بسیاری از خانواده ها چاره ای جز تسلیم شدن در برابر خواسته فرزندانشان ندارند. هرچند آنها ترجیح می دهند که دختر یا پسرشان طبق نظر آنها با فرد دیگری آشنا شود و ازدواج کند اما در دنیای مدرن با تکنولوژی پیشرفته و فضای مجازی که در دسترس همه قرار دارد؛ این دیدگاه تا حدودی منسوخ شده است.

این راه هم بخوانید بدنیست:  چرا پول در ازدواج مهم است؟

در دنیای مدرن امروزی، دختر و پسر به این نتیجه رسیده اند که خودشان باید برای زندگی تصمیم بگیرند و خانواده‌ها حق دخالت در انتخاب فردی که قرار است تا آخر عمر با او زندگی کنند را ندارند. بنابراین نقش خانواده‌ها از حالت دستوری به حمایتی تغییر پیدا کرده است و البته کنار آمدن با چنین تغییر بزرگی در نسل جدید برای بسیاری از مادران و پدران که خودشان به شیوه سنتی ازدواج کرده‌اند؛ بسیار مشکل است.

به هر حال به طور قطع نمی توان گفت کدام روش آشنایی قبل از ازدواج بهتر است. نظرسنجی ها و تحقیقات مختلفی در خصوص تاثیر آشنایی قبل از ازدواج روی میزان طلاق انجام گرفته که نشان می‌دهد تفاوت قابل توجهی بین نوع آشنایی و درصد طلاق ها وجود ندارد. این نتایج را می توان اینطور تفسیر کرد که روش آشنایی قبل از ازدواج چندان مهم نیست بلکه نحوه شناخت پیدا کردن از طرف مقابل با پرسیدن سوالات درست، روانشناسی دوران نامزدی و توجه به سبک زندگی، اخلاقیات، عادات و به طور کلی ارزیابی ملاک های همسریابی به دور از هر گونه جانبداری و احساسات اهمیت بیشتری دارد.

دختران و پسران باید سعی کنند از آشنایی قبل از ازدواج چه در دوران دوستی در شیوه مدرن و چه در دوران نامزدی در شیوه سنتی به شناخت دقیق و عاقلانه ای از طرف مقابل دست پیدا کنند. یکی از مهمترین دلایل مخالفت با شیوه مدرن، درگیر شدن دختر و پسر در احساسات عاشقانه است که جلوی تفکر عاقلانه آنها را میگیرد و معمولاً نظر خانواده ها در خصوص عدم هماهنگی از لحاظ اقتصادی فرهنگی یا عقایدی برای زوجین اهمیتی ندارد اما همین اختلافات کوچک بعد از ازدواج با شدت بیشتری بروز کرده و بنیان خانواده را دچار مشکل می‌کند.

این راه هم بخوانید بدنیست:  معایب ازدواج سنتی چیست؟

در شیوه سنتی نیز معمولا خانواده ها در انجام مراسم عقد و عروسی عجله زیادی دارند. آنها، زوجین را تحت فشار قرار می دهند تا هر چه زودتر مراسم را برگزار کنند و به آنها فرصت شناخت کافی از یکدیگر را نمی دهند. متاسفانه بعد از نامزدی خانواده ها همه چیز را تمام شده می دانند و دختر و پسر از این که نظر منفی خود را ابراز کنند؛ می ترسند و از خانواده خود خجالت می کشند. همین امر موجب می شود که بعد از ازدواج مشکلات بسیار بیشتری در خانواده بروز کرده و به طلاق بیانجامد.

دو شیوه ازدواج سنتی و مدرن مزایا و معایب خود را دارد و تغییر جنبه های منفی این روش های آشنایی قبل از ازدواج در جهت تشکیل خانواده موفق، ضروری است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا