خردسالکودککودک و نوجواننوجوان

۵ راهکار دکتر هلاکویی برای رفتار با کودک خودسر و نافرمان

رفتار با کودک خود سر و نافرمان راهکارهای روانشناسی موثری دارد اما قبل از معرفی این راهکارها، درک این نکته مهم است که برای برخی از کودکان به خصوص تک فرزندان، خودسری و نافرمانی فقط مرحله ای است که با بلوغ از آن عبور خواهند کرد. البته برخی از کودکان نیز ممکن است به اختلال نافرمانی مخالف (ODD) مبتلا باشند، که شکلی مداوم و مکرر از رفتار نافرمانی است و نیاز به درمان دارند.

کودک مبتلا به اختلال نافرمانی مخالف برخلاف کودکی که به طور طبیعی در شرایط خاصی خودسری می‌کند، این رفتار را در هر شرایطی از خود نشان می دهد، با این حال والدین باید به طور کلی رویکرد مشابهی را برای مدیریت این رفتار داشته باشند.

در ادامه ۵ راهکاری که نباید هنگام برخورد با یک کودک خودسر و نافرمان از خود نشان دهید را با هم مرور می کنیم

۱٫ خونسردی خود را از دست ندهید

مهم‌ترین قدمی که می‌توانید در مواجهه با یک کودک خودسر و نافرمان بردارید این است که خونسردی خود را از دست ندهید. من می‌دانم که گفتن این کار آسان‌تر از انجام آن است، و برای والدینی که در برابر کودکی که جیغ می‌کشد و همکاری نمی‌کند، می‌تواند بسیار چالش‌برانگیز باشد! اما نکته اولیه ای که باید در هنگام وقوع این اتفاق به خاطر بسپارید این است که شما بزرگسال هستید و کودکان، از نحوه رفتار مناسب در شرایط دشوار از شما الگوبرداری می کنند. پس وظیفه شما است که در هر شرایطی درست رفتار کنید.

۲٫ به کودکان خودسر و نافرمان بیش از حد توجه نکنید

خیلی وقت ها وقتی بچه ها سرکشی می کنند، می خواهند همه اطرافیانشان به آنها توجه کنند. نکته مهم این است که اجازه ندهید شما بع این شیوه برای جلب توجه کردن، عادت کنند. برای برخی از بچه‌ها، بالا بردن سطح توجه و درگیر کردن همه اعضای خانواده با خودسری و نارفرمانیشان بسیار رضایت‌بخش است و به تقویت خودسری آنها در آینده کمک می‌کند.

این راه هم بخوانید بدنیست:  علائم افسردگی در نوجوانان

۳٫ تمرکز را از مسئولیت خارج نکنید

از آنجایی که بچه‌های نافرمان معمولاً برای قبول مسئولیت کارهای خود مشکل دارند، مهم است که انتظارات خود را به آنها بگویید (“ما خواهرمان را نمی‌زنیم”) و عواقبی برای کارهای آنها در نظر بگیرید و البته از قبل عواقب کارشان را به آنها بگویید.

سعی کنید به طور مداوم آنها را تشویق کنید که اگر رفتار مناسبی داشته باشند می توانند از مزایایی نیز برخوردار شوند. در عین حال به این نکته اشاره کنید که آنها در نهایت مسئول رفتارشان هستند. در شرایطی که خودسری و نافرمانی کودک را می بینید، می توانید به او بگویید که پیامدهایی برای او در پی خواهد داشت. سپس پس از آرام شدن اوضاع، می‌توانید اقدام مناسبی را پیگیری و اجرا کنید. (“چون به حرف من گوش ندادی، امشب نمی توانی کارتون مورد علاقه ات را ببینی.”)

۴٫ با کودک خودسر و نافرمان رفتار متقابل نکنید

گاهی اوقات والدین برای تربیت کودک خودسر و نافرمان، با او رفتار متقابل می کنند. مثلا زمانیکه کودک از آنها خواسته معقولی دارد که می توانند انجام دهند، بی جهت با او مخالفت کرده و به او یاداوری می کنند که همانطورکه تو نافرمانی می کنی، الان ما هم با تو مخالفت می کنیم.

این رفتار کاملا اشتباه است چون کودک در نهایت از رفتارهای شما تقلید می کند و اگر با او مقابله به مثل کنید، نتیجه منفی در پی خواهد داشت.

 

۵٫ تشویق رفتارهای خوب فرزندتان را فراموش نکنید

تربیت فرزند خودسر و نافرمان، احتمالاً یکی از دشوارترین وظایفی است که والدین با آن روبرو خواهند شد. کلنجار رفتن با این کودکان، سخت و خسته‌کننده است، و گاهی اوقات می‌تواند افسرده‌کننده نیز باشد، به همین دلیل بسیار مهم است که به یاد داشته باشید که رفتارهای مثبتی از آنها را پیدا کنید که دوست‌داشتنی، مهربان و شیرین هستند.

این راه هم بخوانید بدنیست:  معرفی بهترین بازی های فکری در خانه بدون وسیله برای کودک

پذیرش رفتار فرزندتان و کنار آمدن با آن، به معنای توجیه رفتار بد نیست، بلکه اذعان به این است که آنها دنیایی بسیار متفاوت تر از ما را تجربه می کنند. خیلی اوقات والدین چنان درگیر کلکل روزانه با فرزند خود می شوند که تشویق کردن خوبی های درون او را فراموش می کنند.

به خاطر داشته باشید، نتیجه تشویق رفتارهای خوب به صورت روزانه یا هفتگی می تواند این باشد که پسر شما یک روز کامل با خواهرش مهربان بوده یا دخترتان به جای اینکه پاسخی بی ادبانه به شما بدهد، بگوید “متشکرم مامان”

 

جمع بندی

آخرین نکته ای که باید در نظر داشت این است که کودک خوسر و نافرمان، ممکن است تا زمانی که در خانه است زندگی با آنها نباشد، اما دقیقا این نوع بچه ها هستند که می توانند بزرگ شوند و دنیا را تغییر دهند.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا