تعهد و خیانتخانواده

بررسی دلایل خیانت زوجین در زندگی

خیانت یعنی پایبند نبودن به تعهداتی که در آغاز زندگی مشترک بین زوجین بنا شده است. اغلب اوقات افراد بر این باورند که پیمان شکنی تنها به معنی برقراری رابطه جنسی با شخص دیگر  است. در این مقاله در تلاش هستیم تا به بررسی موضوع پیمان شکنی و بد عهدی  میان همسران در ادامه به  انواع آن  هم بپردازیم که این مسئله می تواند ابعاد دیگری را هم شامل شود. بنابراین با پازل زندگی همراه شوید.

انواع خیانت ها در روابط زوجین:

در راستای مسئله خیانت و زیر پاگذاشتن تمامی آن تعهدات از سوی یکی از طرفین رابطه، این مسئله می تواند به دلایل مختلفی پدیدار شود. در این بخش خیانت را به دو دسته تقسیم بندی می کنیم:

۱-خیانت عاطفی

همواره عواطف و احساسات دارایی روانی فرد به حساب می آید. گاهی ممکن است سرمایه گذاری عاطفی و احساسی فرد در رابطه دیگری به جز رابطه اصلی صورت پذیرد. انواع خیانت های عاطفی :

  •  کلامی

گاهی وقت ها می شود که  خیانت تنها در کلام رخ می دهد. بدین ترتیب درد و دل  کردن با فردی غیر از شریک عاطفی سبب می شود یک وابستگی بین دو فرد شکل گیرد که رابطه عاطفی را ما بین آنان پایه گذاری کند و پس از آن موضوع رابطه جنسی هم مطرح شود.

  •  مجازی

اشخاص بسیاری در شبکه های اجتماعی  اقدام به ایجاد رابطه  با سایر افراد می کنند. این مسئله سبب می شود به دلیل وجود نقص در رابطه اصلی، دوستی های فضای مجازی شکل گیرد. با گذشت زمان روابط مجازی جانشین رابطه واقعی می شود و این جریان به خودی به خودی می تواند عواقب ناگواری را به بار آورد.

این راه هم بخوانید بدنیست:  چگونه یک خانواده خوشبخت داشته باشیم؟

خیانت

  •  افلاطونی

عشق افلاطونی به عبارتی، عشق بدون هزینه عنوان می شود. در این رابطه، در مواردی از جمله ما دوستیم ما همکاریم و از این دست عناوینی که به رابطه خود می دهند، به گونه ای قصد دارند رابطه خود  را  منطقی  قلمداد کنند که در اصل چنین چیزی نیست و نوعی خیانت در حال شکل گیری است.

 ۲- خیانت جنسی

اولین مسئله ای که خیانت و پیمان شکنی و  به ذهن می آورد رابطه جنسی است. لذا مسائلی به مانند  نارضایتی از رابطه جنسی، تنوع طلبی جنسی، مشکلات عاطفی به این رابطه دامن می زند. در ذیل به انواع عهد شکنی های جنسی هر چند مختصر اشاره می نماییم:

  •  رفتاری: این نوع  رفتار در عهد شکنی یعنی اینکه افراد اقدام به برقراری رابطه جنسی می کنند.
  •  ذهنی: در این نوع پیمان شکنی، افراد برقراری رابطه  جنسی با فرد مورد نظر را در ذهن تجسم می کنند
  • کلامی:  در این گونه از پیمان شکنی ، رفتار جنسی اتفاق نمی افتد اما صحبت های با منظور جنسی رد و بدل می شود.

صدمات ناشی از خیانت

در مسئله خیانت  و عهد شکنی، هر دو طرف رابطه به نوعی دچار صدمات و آسیب های جبران ناپذیری می شوند و گاهی حتی منجر به خودکشی یک طرف رابطه می شود. بنابراین مشاوره و روان درمانی در این موضوع می تواند تا حدودی این مشکلات را با گذشت زمان برطرف سازد تا فرد آسب دیده به روند طبیعی زندگی خود بازگردد.

سخن آخر، برخی روابط در دید آغازین، خیانت به نظر نمی آیند، ملاک و معیار عهد شکنی تاثیرگذاری بر روی رابطه اصلی است. روابطی که به نظر مخاطره آمیز نیستند می توانند در طی مدت زمانی سبب تخریب و فروپاشی رابطه اصلی بشوند، بنابراین این مدل از رابطه می تواند نوعی پیمان شکنی در روابط زوجین قلمداد شود. امیداواریم با مطرح کردن انواع پیمان شکنی ها در زندگی، توانسته باشیم نقش هر چند جزئی در آگاهی بخش جامعه خود داشته باشم و بیان این مطالب تا حدی برای استحکام روابط زوجین مؤثر واقع شود.

این راه هم بخوانید بدنیست:  10 نشانه افراد کنترل گرا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا