استرستوسعه فردی

مقیاس سنجش استرس

ابزار سنجش استرس

آیا از مقدار عددی استرس خود اطلاعی دارید؟ نگرانی و اضطراب امروزه به سبب سرعت گرفتن کارها بیشتر مورد مبحث است. به طور کلی افراد  برای بیان حالت‌شان در موقعیت های  گوناگون از لفظ «استرس» استفاده می‌کنند. زمانی ما دچار این پدیده می شویم که نمی توانیم بر امور خود تسلط داشته باشیم و همه چیز از که کنترل ما خارج می شود. همواره این عارضه به دلایل گوناگون در ما شکل می گیرد. میزان عدد اضطراب با مقیاس استرس هلمز و راهه شناخته می‌شود، که دقیقا برای این کار ساخته شده است. این وسیله کمک می‌کند تا ما از میزان اضطرابی را که تحمل می‌کنیم، ارزیابی کلی داشته باشیم و در ادامه در پی آن هستیم تا بر  این پدیده فائق آییم. این مقاله با توجه به این مقیاس شرح می دهد که شما چگونه می‌توانید از آن برای مدیریت استرس در زندگی‌تان استفاده کنید.

سنجش استرس

مقیاس استرس هلمز و راهه

دو روانپزشک در سال ۱۹۶۷ به نام‌های توماس هلمز و ریچارد راهه بر آن شدند تا تحقیقی بر روی موضوع استرس انجام دهند. آنها بیش از ۵۰۰۰ بیمار را مورد مطالعه و بررسی قرار دادند و از آنها پرسیدند که آیا هیچ یک ازاتفاق زیر را در ۲ سال اخیر تجربه کرده‌اند.

هر اتفاق یک واحد تغییر در زندگی  LUCمعرفی کردند که وزن متفاوتی در شکل گیری نگرانی و تشویش دارد. هرچه بیمار اتفاقات بیشتری اضافه کند، قاعدتاً امتیاز بیشتری دریافت میدارد. هرچه امتیاز بیشتر باشد و اتفاقات وزن بیشتری داشته باشند، امکان اینکه فرد به این عارضه مبتلا باشد بیشتر است.

این راه هم بخوانید بدنیست:  مثبت‌اندیشی چطور می تواند در رفع اضطراب و استرس شما تاثیر بگذارد ؟

سنجش استرس

مقیاس استرس

به لیست زیر نگاهی بیاندازید. این لیست به رخدادهای یک سال اخیر زندگی شما مربوط می شود. برای سنجش میزان اضطراب، در نهایت امتیازِهای هر کدام از این اتفاقات را که در سال اخیر برای شما پدیده آمده است را با یکدیگر جمع ببنید.

سنجش استرس

تفسیر امتیاز

۱۱-۱۵۰: احتمال بسیار کم یا متوسطی وجود دارد که در آینده‌ی نزدیک به نگرانی و اضطراب دچار شوید.

۱۵۰-۲۹۹: احتمال متوسط یا زیادی وجود دارد که در آینده‌ی نزدیک به سبب اضطراب، به این عارضه مبتلا شوید.

۳۰۰-۶۰۰: احتمال زیاد یا بسیار زیادی وجود دارد که در آینده‌ی نزدیک به سبب استرس گرفتار این پدیده شوید.

نکته‌ی ۱

برخی دانشمندان بر این باورند، مقیاس استرس هلمز و راهه در برخی حوزه‌ها ضعیف عملکرده است. به عنوان مثال، برخی اعتقاد دارند گروه‌های فرهنگی گوناگون به رخدادهای زندگی‌شان به روش های متفاوتی عکس العمل نشان می‌دهند. در بررسی، که امتیاز آمریکایی‌ها را با امتیاز مالزیایی‌ها مورد بررسی قرار دادند. بسیار قابل توجه است که مالزیایی‌ها در مقایسه با آمریکایی‌ها نگرش متفاوتی به قانون شکنی یا روابط دارند. این بدین مفهوم است که علیرغم امتیاز‌های مشابه، آنها میزان استرس متفاوتی را تجربه می‌کنند. به همین خاطر، اگر به میزان اصظراب و نگرانی زندگی خودتان امتیاز می‌دهید بایستی تفاوت‌های فرهنگی را مد نظر داشته باشید.

نکته‌ی ۲

در هر حال، دانستن درباره‌ی این موضوع می‌تواند به شما کمک بکند که کاری برای کنترل آن انجام بدهید، اما زیاد روی آن حساب باز نکنید و اجازه ندهید نتیجه‌ی این مقیاس روی شما اثر منفی بگذارد. تلاش کنید مثبت اندیش باشید و از اینگونه رفتارها دوری کنید.

این راه هم بخوانید بدنیست:  حریم شخصی چیست و چگونه حریم شخصی خود را حفظ کنیم؟

استرس می‌تواند مشکلات و مصائب جدی برای سلامتی ایجاد نماید و در موارد خیلی شدید حتی منجر به مرگ فرد شود. علیرغم آنکه نتایج نشان می دهد که این استراتژی ها کاهش نگرانی می‌توانند اثر مثبتی داشته باشند، اما فقط برای راهنمایی هستند و خوانندگان این مقاله، اگر چنانچه نگران بیماری‌های ناشی از اضطراب زیاد هستند یا اگر استرس سبب شده که برای مدت بسیار طولانی غمگین و اندوهگین  باشند، باید از توصیه‌های متخصصان سلامت بهره کافی را ببرند. همچنین بایستی پیش از هرگونه تغییر جدی و اساسی در رژیم غذایی از یک متخصص سلامت مشاوره بگیرند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا