استرستوسعه فردی

استرس چه تاثیری بر سوزش معده دارد؟

در خصوص استرس، اینگونه به‌نظر می‌ رسد که  سلامت دستگاه گوارش ما به‌شدت با احساسات‌مان در ارتباط است؛ به عنوان مثال، احتمال دارد قبل از یک سخنرانی کاری  اضطراب و نگرانی پیدا کنیم یا وقتی که شرایط  و موقعیت سختی داریم و تحت فشار هستیم، دچار معده درد عصبی شویم. اضطراب امکان دارد به دستگاه گوارش بعضی افرادی که به بیماری رفلاکس معده دچار هستند آسیب بزند. بنابراین ما در این مقاله قصد داریم رابطه‌ی میان استرس و سوزش معده را مورد مطالعه و بررسی قرار دهیم و توصیه های هم از سوی پژوهشگران این عرصه برای شما ارائه دهیم. لذا با پازل زندگی همراه شوید.

استرس و سوزش معده

نتایج پیشین تحقیقات پژوهشگران نشان می دادند، افرادی که به رفلاکس اسیدی معده مبتلا می شوند، اغلب اوقات استرس را محرک این مسئله می‌دانستند. از اینرو مسئله اینجاست که مطالعات و پژوهش ها نتوانستند میان  استرس و میزان اسید برگشتی به مری که از علل عمده ناراحتی سوزش‌ معده است رابطه ای برقرار نمایند. شاید یکی از دلایل این مغایرت شکاک شدن یا حساس‌ شدن افراد باشد؛ بدین مفهوم که افراد مضطرب بیشتر از زمانی که آرامش دارند، به نشانه های ناراحتی‌های بدن‌شان حساس می‌شوند.

برخی دیگر از کارشناسان بر این باورند که  استرس  و اضطراب ممکن است بخش‌هایی از مغز را تحت تأثیر قرار دهد که این امر سبب شود گیرنده‌های درد در مری بیشتر از قبل فعال باشند. افزون بر آن،  استرس می‌تواند بر میزان سطح پروستاگلاندین‌ها تأثیر بگذارد و سبب کاهش آنها شود. در نتیجه پروستاگلاندین‌ها یکی از مهم‌ترین واسطه‌های شیمیاییِ بدن به حساب می آیند که روی گیرنده‌های مختلف سلولی تأثیر می‌گذارند و می‌توانند جداره‌ی معده را پوشش دهند و دربرابر اسید از آن حفاظت نمایند.

این راه هم بخوانید بدنیست:  نشانه های افسردگی ارثی چیست و چگونه درمان می شود؟

دکتر جاناتان شریبر Jonathan Schreiber، متخصص بیماری‌های گوارشی نیز معتقد است: هنگامی که دچار استرس می شوید، سطح پروستاگلاندین به حداقل میزان خود می رسد. بدین ترتیب بعضی داروها همانند داروهای ضدالتهابی ایبوبروفن و ناپروکسن، مانع تولید این واسط‌های شیمیایی می شوند؛ به‌همین‌خاطر است که این مجموعه از داروها منجر به ایجاد ناراحتی‌های معده مثل تهوع و زخم معده می‌شوند. به هرحال طبق مطالعاتی دانشمندان انجام دادند متوجه شدند که رابطه‌ای قوی‌ میان استرس و رفلاکس اسیدی وجود دارد.

استرس و سوزش معده

راهکارهایی برای کاهش استرس:

 چندین راهکار برای کاهش استرس وجود دارد که به احتمال زیاد به کاهش سوزش‌ معده هم کمک می کند. به عنوان مثال، ورزش در کاهش اضطراب گزینه بسیار مفید و سودمندی قلمداد می شود. طبق نظر دکتر شریبر  روزانه نیم ساعت پیاده‌روی هم می تواند کافی باشد. شما بایستی روزانه زمانی کافی‌ به توجه و مراقبت از خود در نظر بگیرید. این زمان می‌تواند  همچنین صرف فعالیت هایی پر فایده ای مانند کتاب خواندن، پیاده‌روی یا انجام حرکت یوگا و مدیتیشن شود. البته کارهای خلاقانه‌ای همچون  نوشتن، کار هنری یا موسیقی هم می‌توانند نقش بسیاری در کاهش اضطراب شما داشته باشند. از طرفی این متخصص معتقد است: گفتگو کردن در خصوص مشکلات‌ و مسائل خود با یک مشاور یا روان‌پزشک یا حتی دوست خوب هم می‌تواند استرس را تا حد زیادی کاهش دهد.  علاوه بر موارد گفته شده در بالا، سیگار و کافئین از آن دست موادی هستند که پزشکان آنها را فاکتور افزایش سوزش معده می‌دانند.

اگر احساس می کنید استرس دارید، خیلی مراقب خود باشید تا از مصرف مواد غذایی که این عارضه را تشدید می کنند کمتر استفاده نمایید. بدین ترتیب از مصرف موادی از قبیل شکلات، مرکبات و آب‌میوه‌هایشان، گوجه فرنگی و سس گوجه فرنگی، غذاهای چرب و تند، فراورده‌های لبنی پرچرب و نعناع فلفلی تا حد امکان بپرهیزید. از جمله کارهای دیگری که می‌توان در این خصوص انجام داد این است که تا جای ممکن هنگام صرف غذا آرامش داشته باشید. کم کردن حجم وعده‌های غذایی نیز به برطرف کردن این ناراحتی کمک شایانی می نماید. بنابراین در راستای کاهش استرس و مبتلا نشدن به بیماری سوزش معده سعی کنید بلافاصله بعد از صرف غذا ننشینید و هنگام خواب بالش‌تان را طوری تنظیم کنید که سرتان بالا قرار گیرد.

این راه هم بخوانید بدنیست:  تقویت عزت نفس شریک زندگی‌تان با ۶ راهکار کاربردی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا