ازدواجانتخاب همسر

اهمیت زیبایی در ازدواج چقدر است؟

اهمیت زیبایی در ازدواج را نمی توان نادیده گرفت. اما نکته مهم اینجاست که زیبایی یک امر نسبی است، بنابراین، نمی توان تعریف مشخصی برای انتخاب همسر ایده آل بر اساس معیار زیبایی ارائه کرد.

در حقیقت هر فرد زیبایی را در ویژگی‌های متفاوتی می بیند، به همین علت است که حتی اگر معیار افراد برای انتخاب همسر ایده آل خود فقط زیبایی باشد، با یکدیگر متفاوت است.

به عبارت ساده تر ممکن است دختری که از نظر مردی برای ازدواج زیبا به نظر می رسد، از نظر مردان دیگر، ظاهر چندان دلچسبی نداشته باشد. در صورتی که برای آن مرد زیباترین زن جهان است. همانطور ک از قدیم گفته‌اند: “علف باید به دهن بزی شیرین باشد.”

مسئله مهمتری که باید به آن پرداخت این است که:

آیا زیبایی ملاک مناسبی برای ازدواج است؟

اکثر روانشناسان معتقدند که زیبایی را نمی توان یکی از ملاک های اصلی برای انتخاب همسر در نظر گرفت. با این وجود، اهمیت زیبایی در ازدواج آنقدر زیاد است که بسیاری از دختران یا پسران برای جلب توجه کردن جنس مخالف، هزینه‌های هنگفتی پرداخت می‌کنند تا با چندین عمل جراحی ظاهر زیبایی پیدا کنند.

به طور قطع نمی توان گفت دختران و پسرانی که با ظاهر زیبای خود قصد جلب توجه سایرین را دارند، از ویژگی ها و صفات مثبت دیگری مثل نجابت، مهربانی یا سازگار بودن برخوردار نیستند اما مشکل اینجاست که اغلب ما با دیدن چهره زیبای طرف مقابل به اصطلاح خام می شویم و به جای اینکه درباره معیارهای اخلاقی، فرهنگی یا اجتماعی آن فرد تحقیق کنیم، چشم بسته تسلیم ظاهر زیبای او می شویم.

این راه هم بخوانید بدنیست:  عاشق مرد مطلقه شدم؛ آیا ازدواج با مرد مطلقه اشتباهه؟

از طرف دیگر اهمیت زیبایی در ازدواج ممکن است فقط در چند ماه اول جدی گرفته شود اما پس از اینکه زن و شوهر مدت زمان طولانی را کنار یکدیگر گذراندند، این معیار دیگر از اهمیت چندانی برخوردار نیست. چون ظاهرا آنها برای یکدیگر تکراری خواهد شد و این جاست که ویژگی های اخلاقی دختر و پسر اهمیت خود را نشان می دهد.

اهمیت زیبایی در ازدواج تا چه حد باید جدی گرفته شود؟

اهمیت زیبایی در ازدواج انکار ناپذیر است. برای برخی افراد داشتن ویژگی های خاصی در ظاهر همسرشان بسیار مهم است. به عنوان مثال، پسرانی را می‌بینیم که قصد دارند حتماً با دختری که چشمان آبی دارد، ازدواج کنند یا دخترانی را سراغ داریم که مهمترین معیار شان قد بلند بودن پسر است. هر چند این مسائل باید در انتخاب همسر آینه تاحدودی جدی گرفته شود اما نباید تنها ملاک دختران و پسران در ازدواج باشد.

اهمیت زیبایی در ازدواج تا جایی باید جدی گرفته شود که سایر معیارهای مهم را تحت تاثیر قرار ندهد. به عنوان مثال، زندگی با مرد بی بند و باری که فقط ظاهر زیبایی دارد مطمئنا نمی تواند دوام چندانی داشته باشد.

چه معیارهایی در کنار اهمیت زیبایی در ازدواج باید بررسی شوند؟

معیارها و ملاک های انتخاب همسر در افراد مختلف، متفاوت است. به هر حال ویژگی‌های اخلاقی، شرایط مالی، میزان تحصیلات، معیارهای فرهنگی، شغلی و خانوادگی همگی در یک ازدواج موفق دخیل هستند.

شاید اهمیت زیبایی در ازدواج را نتوان نادیده گرفت اما معیار زیبایی را باید در کنار ملاک های دیگر قرارداد. به هر حال نمی توان شخصی را پیدا کرد که ۱۰۰ درصد با ویژگی‌های ایده‌آل مورد نظر ما مطابقت داشته باشد. به همین علت روانشناسان معتقدند زمانی که فردی حدود ۷۰ درصد از معیارهای مدنظر شما را داشته باشد می تواند انتخاب مناسبی برای ازدواج باشد.

این راه هم بخوانید بدنیست:  راه‌های صحیح ارتباط با جنس مخالف چیست؟

پس برای یک ازدواج موفق باید تمام معیارهای خود را در مجموع بسنجید و فقط ظاهر زیبای افراد را ملاک قرار ندهید. زیبایی یکی از معیارهای مهمی است که باید تا حدودی در نظر گرفته شود اما به این مفهوم نیست که تمامی ملاک های دیگر خود را بخاطر ظاهر زیبای طرف مقابل نادیده بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا