کودک و نوجواننوجوان

علائم افسردگی در نوجوانان

نوجوانان با توجه به اقتضای سنی شان در زندگی با فشارهای زیادی مواجه هستند. از جمله این فشارها،  تغییراتی که به‌خاطر دوره‌ی بلوغ به وجود می‌آیند گرفته تا سوالاتی در خصوص هویت خود، همگی به عبارتی سبب پدیدار شدن افسردگی در آنان می گردد. لذا افسردگی یک بیماری جدی است که در هردوره از زندگی، فرد ممکن است بدان دچار شود و همواره بایستی توجه ویژه بر آن نمود تا از عواقب ناگوار آن پیش گیری کرد. در ذیل چند نمونه از علائم افسردگی در نوجوان را مورد بررسی قرار می دهیم. بنابراین با پازل زندگی همراه شوید.

افسردگی نوجوانان

علایم و نشانه‌های افسردگی در نوجوانان کدام‌ها هستند؟

۱. پرخاشگری یا عصبانیت

در نوجوانان یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های افسردگی، خشم و پرخاشگری است  که امروزه بسیار شاهد آن هستیم.

۲. درد‌های بی‌دلیل

نوجوانان افسرده ممکن است دائم از سردرد یا دل‌درد  گله و شکایت کنند. اگر پزشک نتواند با معاینه‌ای کامل دلیل علمی این درد‌ها را پیدا کند، فرد احتمالا به افسردگی دچار شده است.

۳. حساسیت شدید به انتقاد

افراد افسرده همواره احساس بی‌ارزشی  و پوچی دارند. این موجب می‌شود انتقاد، طرد شدن و شکست برای آنها سخت‌تر  و دشوار تر از قبل باشد.

۴. جدا شدن از برخی افراد

زمانی که  افراد دچار افسردگی می شوند چند تن از دوستان‌شان را نگه می‌دارند و از بقیه افراد دوری می گزینند.

چگونه به نوجوان افسرده کمک کنیم؟

گام اول: او را به برقراری ارتباطات اجتماعی ترغیب نمایید:

نوجوانان افسرده از افراد و فعالیت‌هایی که در گذشته به آنها علاقه داشته‌اند، همواره دوری می کنند. به این نکته پیوسته توجه داشته باشید که گوشه نشینی و انزوا حال آنها را  بدتر خواهد کرد. پس هرکاری می‌توانید بکنید که او را  دوباره به جمع دوستانش بازگردانید.

این راه هم بخوانید بدنیست:  چگونه با کودک بهانه گیر رفتارکنیم؟

۱. برای او وقت بگذارید

هر روز زمانی را به او اختصاص دهید و با او صحبت کنید. در این زمان به طور کامل روی فرزند خود تمرکز کنید. در چنین مواقعی کارهای دیگر  تا مدت زمان مشخصی کنار بگذارید.

۲. با تنهایی او مبارزه کنید

هرکاری که می‌توانید انجام دهید تا پلی برای برقراری ارتباط ما بین فرزند نوجوان خود و جامعه باشید. او را تشویق کنید که با دوستانش بیرون برود یا  گاهی دوستانش را دعوت کنید تا به خانه‌ی شما بیایند.

افسردگی نوجوانان

۳. مشغول کردن فرزندان

سرگرمی‌ها و بازی های جدید را به او توصیه کنید. به طور مثال ورزش، هنر، رقص یا کلاس موسیقی می تواند مؤثر  واقع شود.

در آغاز کار شاید او علاقه و انگیزه‌ی لازم را نداشته باشد. اما به‌تدریج، هرچه ارتباط بیشتری با دنیای اطراف خود برقرار کند،‌ حالش بهتر می‌شود. در نهایت میل و اشتیاق او برای انجام کارها هم به حالت اولیه بازمی‌گردد.

۴. وی را تشویق کنید داوطلب شود

کمک کردن به دیگران یکی از بهترین درمان برای افسردگی است. این کار منجر به  افزایش اعتماد‌ به نفس او نیز می‌شود. پیوسته او را تشویق کنید تا به صورت داوطلبانه در موسسات خیریه  ساعاتی از وقت ش را در آنجا سپری کند.

گام دوم: به سلامت جسمانی او اهمیت دهید

سلامتی فیزیکی و روحی ارتباط تنگاتنگی با هم دارند. تنبلی، کم خوابی و تغذیه‌ی نامناسب، افسردگی را وخیم تر می‌کنند.

گام سوم مراجعه به موقع به روان‌شناس

اگر نوجوان به افسردگی حاد دچار است، در اولین فرصت به روان‌شناس مراجعه کنید. روان‌شناسی که به او مراجعه می‌کنید به طورحتم باید به‌طور حرفه‌ای آموزش دیده‌ باشد.

این راه هم بخوانید بدنیست:  نشانه های کودک بیش فعال چیست؟

گام چهارم: فرزند نوجوان خود را درطول فرایند درمان موردحمایت قرار دهید

حالا فرزند نوجوان شما تحت درمان افسردگی قرار دارد. بهترین کاری که می‌توانید صورت دهید  این است که به حرف‌های او گوش دهید. فرزند شما باید این موضوع را درک کند که شما همیشه کنارش هستید و از او حمایت و پشتیبانی خواهید کرد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا