خردسالکودک و نوجوان

ماساژ نوزاد چه تاثیری بر سلامت کودک دارد؟

ماساژ نوزاد یک روش کاملاً اثبات شده علمی است که می تواند مزایای بسیار زیادی برای نوزاد از لحاظ جسمی و روحی داشته باشد. محققان به این نتیجه رسیده‌اند که ماساژ نوزاد در سلامت جسم و روح او تأثیر بسیار زیادی دارد. از مزایای ماساژ نوزاد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

هرچند هنوز مطالعات بیشتری برای بررسی تاثیر ماساژ نوزاد مورد نیاز است اما نتایج تحقیقاتی که تاکنون انجام گرفته نشان می‌دهد؛ ماساژ بدن نوزاد می‌تواند فشار خون و گردش خون بدن نوزاد را به طور کامل کنترل کند و در نهایت به رشد بهتر نوزاد کمک نماید.

بهترین زمان ماساژ دادن بدن نوزاد

ماساژ دادن بدن نوزاد بلافاصله بعد از شیر دادن به او می‌تواند موجب بالا آوردن نوزاد شود. بنابراین بهتر است بعد از هر بار شیر دادن حدود ۴۵ دقیقه تا یک ساعت منتظر بمانید و سپس شروع به ماساژ نوزاد کنید. البته بهتر است به حالات نوزاد نیز توجه کنید. اگر نوزاد در شرایطی است که تمایل به ماساژ گرفتن ندارد؛ او را مجبور نکنید. تعداد تکرار ماساژ بدن نوزاد در روز حداقل یا حداکثر خاصی ندارد. هر زمان که احساس کردید نوزادتان با ماساژ گرفتن می تواند آرامش پیدا کند می توانید این کار را برای او انجام دهید. اما بهتر است هنگام شب و قبل از خواب او را ماساژ بدهید که خواب راحت تری داشته باشد.

این راه هم بخوانید بدنیست:  نشانه های رفتاری کودک افسرده و روش های درمان افسردگی کودکان

چگونه نوزاد را ماساژ بدهید؟

ابتدا نوزاد را در یک فضای آرام قرار بدهید؛ تمام جواهرات خود را از دست در بیاورید و روی زمین یا روی تخت تخت بنشینید. بهتر است کودک خود را روی یک تشک نرم قرار بدهید و او را بخوابانید که بتوانید تماس چشمی با او برقرار کنید. در حالی که مشغول در آوردن لباس های نوزاد هستید به او توضیح دهید که زمان ماساژ نوزاد فرا رسیده است و شما قصد دارید به او آرامش ببخشید.

بدن نوزاد را به آرامی لمس کنید و روی انگشتان خود کنترل کامل داشته باشید. از قلقلک دادن یا فشار بیش از حد وارد کردن به نوزاد که او را آزار بدهد؛ خودداری کنید.

هر قسمت از بدن نوزاد را به آرامی لمس کنید و فشار کمی به آن وارد بیاورید. می توانید ماساژ را از ناحیه شکم شروع کنید و حدود یک دقیقه به مالش دادن شکم نوزاد در جهات مختلف بپردازید. سپس به آرامی سر، گردن، شانه، کمر، ران پا، کف پاها و در نهایت دست‌های او را ماساژ بدهید.

دقت کنید که هنگام ماساژ نوزاد نباید او را به مدت زیادی روی شکم بخوابانید؛ معمولاً نوزادان از این حالت زیاد خوششان نمی آید و ترجیح می دهند شما را ببینند. بنابراین بهتر است آنها را به پشت بخوابانید پاهایشان را بالا بیاورید و شروع به ماساژ دادن پاها کنید.

مدت زمان ماساژ نوزاد چقدر باید باشد؟

مدت زمان ماساژ دادن نوزاد بستگی به حال و هوای خود او دارد. می توانید ماساژ دادن را از ۵ دقیقه در روز شروع کنید و کم کم مدت زمان را افزایش بدهید.

این راه هم بخوانید بدنیست:  چطور حس استقلال طلبی نوجوان را کنترل کنیم؟

آیا می توانم برای ماساژ نوزاد از روغن استفاده کنم؟

استفاده از روغن هنگام ماساژ نوزاد به خود شما بستگی دارد. اکثر والدین از روغن زیتون برای ماساژ دادن بدن نوزاد استفاده می‌کند تا از ایجاد اصطکاک و قرمز شدن پوست نوزاد هنگام ماساژ دادن جلوگیری کنند. بهتر است از انواع روغن بدون رنگ و بدون بو برای بدن نوزاد استفاده کنیم. اگر پوست او نسبت به چیزی آلرژی دارد. اول روغن را با مالیدن مقدار کمی از آن روی بازوی نوزاد تست کنید و اگر واکنش خاصی نشان داد؛ برای ماساژ دادن بدن نوزاد از روغن استفاده کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا